ملی حفاری / شناسه خبر: 23405 / تاریخ انتشار : 1396/6/19 12:46
|

عملکرد آزمایشگاه مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت ملی حفاری تشریح شد

رئیس آزمایشگاه مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: نقطه آغازین دستیابی به دانش فنی ساخت قطعات و تجهیزات کاربردی در صنعت حفاری در این آزمایشگاه کلید می خورد.

نفت امروز /رئیس آزمایشگاه مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: نقطه آغازین دستیابی به دانش فنی ساخت قطعات و تجهیزات کاربردی در صنعت حفاری در این آزمایشگاه کلید می خورد.
 

به گزارش نفت امروز، ولی اله امیرزاده در تشریح نقش این آزمایشگاه در دستیابی به دانش فنی، طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات افزود: این واحد نقش اصلی در تعیین کد استاندارد فلزات آلیاژی فولادی، فلزات رنگی و غیر فلزات ایفا می کند و دانش فنی ساخت از این مجموعه آغاز می شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات به دست آمده در نتیجه بررسی های آزمایشگاهی در اختیار سازنده قرار می گیرد، اظهار کرد: سازنده بر اساس این داده ها نسبت به ساخت قطعه و تجهیزات اقدام می کند.

امیرزاده گفت: این مجموعه به عنوان یک واحد درآمدزا برای شرکت فعالیت دارد و خدمات خود را در بخش برون سازمانی بر اساس تعرفه های سازمان ملی استاندارد ایران ارائه می دهد.

رئیس آزمایشگاه مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: خدمات این واحد در سازمان نیز به بخش های عملیات، نت، امور مهندسی، بازرسی فنی و کنترل کیفیت، خدمات و عملیات ویژه  ارائه می شود.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه از سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: آزمایشگاه پژوهش دارای چهار واحد اصلی شامل بخش های مخرب، غیر مخرب (NDT )، شیمی تجزیه و تست روغن است و هر بخش مشتمل بر تعدادی زیر مجموعه فرعی است.

امیرزاده اظهار کرد: در حال حاضر بخش تست پلیمر هم در شرف راه اندازی است و  با تهیه دستگاه آنالیز، طیف وسیعی از پلیمرها مشتمل بر انواع لاستیک، پلاستیک و PVC در این آزمایشگاه تست می شود.

رئیس آزمایشگاه مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در توضیح بیشتر درباره خدمات این مجموعه گفت: در این آزمایشگاه تست کشش سمپل فلزات و کابل انجام می شود که درخواست آن از سوی مدیریت بازرگانی یا بازرسی فنی به منظور صدور گواهی به این مرکز ارسال می شود.

وی افزود: در تست ضربه به روش چارپی، رفتار نسبی فلزات ارزیابی و میزان انرژی شکست نمونه فلز بر اساس استاندارد بین المللی ASTM اندازه گیری می شود که پارامتر مهمی در انتخاب نوع فلز و آلیاژ و همچنین شاخص حساسی در تعیین عملیات حرارتی بویژه در فازهای آلیاژی به شمار می آید.

امیرزاده اظهار کرد: در واحد تست متالوگرافی، بخشی از یک فلز پس از تخریب توسط دستگاه مانت آماده سازی و برای تعیین جزئیات ساختمانی، تعیین اندازه دانه های ساختار (میکرواستراکچر) در زیر میکروسکوپ اپتیکال قرار می گیرد و نتیجه با جزئیات کامل و استاندارد مربوطه در اختیار واحد متقاضی قرار می گیرد.

رئیس آزمایشگاه مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران واحد آزمایشگاهی شیمی تجزیه را از واحدهای مهم دانست و گفت: در این بخش آنالیز فلزات به صورت اسپکترومتری (طیف سنجی نشر نوری تحت خلاء از طریق ایجاد جرقه) می پذیرد و در واقع نقطه آغازین ساخت تمام قطعات از اینجا شروع می شود؛ به این معنا که در تدوین دانش فنی ساخت فلزات، عناصر شیمیایی فلز به صورت بسیار دقیق بوسیله دستگاه کوانتومتری استخراج شده و بر اساس نرم افزارهایی که در اختیار این واحد است، استاندارد متریال یا کد فلز تعیین و به سازنده اعلام می شود. 

امیرزاده اضافه کرد: در همین واحد همچنین تست فنر، تست های عیب یابی سطحی به روش ذرات مغناطیسی (MT ) و تست های بررسی و تشخیص ترک و حفره به روش آلتراسونیک (UT ) انجام می شود که در نتیجه آن ترک ها، عیوب خطی و حفره های ناشی از ریخته گری مورد شناسایی قرار گرفته  و در همین واحد در بخش رادیوگرافی (RT ) عیوب عمقی و سطحی به خصوص در قسمت های جوشکاری یا بازسازی شده مشخص و بررسی می شود.

رئیس آزمایشگاه مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: در واحد آنالیز روغن به روال معمول پنج آزمایش صورت می گیرد که مربوط به تعیین چگالی (دانسیته) روغن، تعیین گرانروی (ویسکوزیته)، فلش پوینت روغن، میزان آلایندگی آب در روغن و تعداد ذرات فلزی معلق در روغن است.

مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران نقش محوری در ارتباط با تولید دانش فنی، طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت حفاری بر عهده دارد.
 

 

کلیدواژه

مدیریت پژوهش،

فناوری و مهندسی

ملی حفاری

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها