نفت / شناسه خبر: 23403 / تاریخ انتشار : 1396/6/19 12:31
|
با هدف حفظ ایمنی بیشتر،

پروژه مقاوم‌سازی سکوی رشادت منطقه لاوان انجام شد

پروژه مقاوم‌سازی سازه زیرآب (Sub structure) سکوی رشادت (R۴) با موفقیت به پایان رسید.

نفت امروز /پروژه مقاوم‌سازی سازه زیرآب (Sub structure) سکوی رشادت (R۴) با موفقیت به پایان رسید.
 

به گزارش نفت امروز، پروژه مقاوم‌سازی سازه زیرآب (Sub structure) سکوی رشادت (R۴) با هدف ایمن‌سازی این سکو از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران انجام شد.

این گزارش حاکی است، پس از تهیه شرح کار پروژه تعمیرات و مقاوم‌سازی (SMR) ‌زیر سازه سکویR۴، مناقصه مربوط به آن در اواخر سال ۲۰۱۴ برگزار شد.

از جمله اهداف این پروژه می‌توان به افزایش طول عمر(Life Extention)‌ سرویس‌دهی سکو به میزان ۲۵ سال دیگر، افزایش ظرفیت تحمل بار سکو (Payload) به میزان صد تن (اضافه نمودن یک تفکیک‌کننده و لوله‌کشی همراه بر رو سازه(Topside) سکو جهت بهره‌برداری زودهنگام از طرح افزایش تولید رشادت) اشاره کرد.

پس از انجام آنالیز و مهندسی SMR‌،‌پروژه مقاوم سازی سکوی رشادت وارد فاز تازه ای شد؛ مدل‌سازی نرم‌افزاری سازه، اعمال نتایج بازرسی‌ها و انجام آنالیزهایی مانند مقاومت برجا (In-place)، خستگی (Fatigue)، برخورد کشتی (Ship Impact)، زلزله(Seismic)، بار جانبی افزون (Push over) و طراحی مجدد سیستم حفاظت کاتدی سکو از جمله فعالیت های انجام شده در این راستا بود.

در همین رابطه، نقاط ضعف سازه از آنالیزهای مورد اشاره و طراحی تفصیلی اقدامات و راه‌حل‌های تعمیراتی تقویتی بر اساس استانداردهای۲ API و OTH۸۸ ۲۸۳ انجام و آنالیز دوباره آنها برای اطمینان از کارآمدی طراحی‌های SMR و تایید طراحی‌های SMR‌ سکو از سوی موسسه شخص ثالث B.Vاجرایی شد.

بر اساس نتایج آنالیزها و محاسبات مهندسی، برای تحقق اهداف پروژه در سازه زیر آب سکو اقداماتی شامل تعویض کامل  اعضای Sea Deck، ساخت و نصب ۱۶ عدد کلمپ چند شاخه جهت اتصال اعضای اصلی به فرعی و تزریق گروت ۱۴۰ مگاپاسکال در آنها، تزریق گروت ۱۴۰ مگاپاسکال در ۲۳ عضو فرعی Brace)، Hammer peening) جوش‌های سازه در بیش از ۹۰ گره (Node)  جهت تنش‌زایی ناشی از بارهای خستگی انجام شد.

نصب ۸۷ قطعه آند جدید و کوبش چهار شمع کمکی جدید ۲۶ اینچ تا عمق هشتاد متری از بستر دریا از میان شمع‌های کمکی ۳۰ اینچ قبلی و تزریق گروت در میان فضای بین شمع‌ها از دیگر اقداماتی بود که در این خصوص انجام شد.

بنابراین گزارش، سکوی هشت پایه رشادت (R۴)‌ یکی از قدیمی‌ترین سکوهای شرکت نفت فلات قاره ایران است که در سال ۱۹۶۹ میلادی در پهنه آب‌های خلیج فارس و در ۱۱۰فاصله کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان، بر روی بستر دریا در عمق ۵۹ متر ساخته شده است.

این سکوی تولیدی، اقامتی، سرچاهی علاوه بر تاسیسات فرآورش اولیه و اقامتگاه ۵۰ نفره،‌ دارای هفت حلقه چاه تولیدی زنده نیز هست که با انتقال روزانه ۱۶ هزار بشکه نفت (‌و پیش‌بینی افزایش تولید زودهنگام از طرح توسعه رشادت به میزان ۲۱ هزار بشکه در روز) نقش مهمی را در تولید و انتقال نفت میدان رشادت ایفا می‌کند.

 

 

کلیدواژه

حفظ ایمنی

پروژه مقاوم‌سازی

سکوی رشادت

منطقه لاوان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها