پتروشیمی / شناسه خبر: 23368 / تاریخ انتشار : 1396/6/7 13:17
|

ثبات در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا

مجتمع های پتروشیمی با همکاری و تعامل فضای مطلوبی را برای معامله محصولات پلیمری و شیمایی در بورس کالا فراهم کرده اند.

نفت امروز /مجتمع های پتروشیمی با همکاری و تعامل فضای مطلوبی را برای معامله محصولات پلیمری و شیمایی در بورس کالا فراهم کرده اند.

به گزارش نفت امروز، چندی است که مشکل عرضه مواد اولیه بنگاه های تولیدی پایین دست با همکاری مجتمع های پتروشیمی،‌ دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بورس کالای ایران و شورای رقابت با نظامی حاکمیتی بهبودی قابل قبولی را تجربه می کند و شرایط آرام تری برای عرضه محصولات پتروشیمی حاکم شده و دغدغه همیشگی فعالان پایین دست کم تر شده است.
البته این در حالی است که حلقه مفقوده این داستان بخش تقاضا است که اطلاعات شفافی از مقدار تقاضای این واحد ها در دسترس نیست و این عاملی است که برخی از مجتمع های پتروشیمی گلایه دارند که بخش پایین دست صنعت پتروشیمی همیشه نگران تامین مواد اولیه بنگاههای تولیدی خود هستند، و خواستار آنند که ما صادرات به کشورهای دیگر را قطع کرده و بازارهای داخلی را سیرآب کنیم.
درکنار این موضوع تامین مواد اولیه بنگاههای خرد از دیگر مشکلات این بازارها است . با توجه به این موضوع که واحد های تولیدی خرد قسمت عمده ای از بخش پایین دست این صنعت را تشکیل می دهند، باید برای تامین مواد اولیه آن ها چاره ای اندیشیده می شد.
در این خصوص حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایران می گوید: در شرایط فعلی یکی از بهترین دوران های عرضه محصولات پتروشیمی را تجربه می کنیم و علت این امر آن است که نظام های حاکمیتی همچون ستاد تنظیم بازرا و شورای رقابت به حمایت جدی بورس کالای ایران می پردازند و به این ترتیب با همکاری مجتمع های پتروشیمی شرایط با ثباتی در بخش عرضه محصولات پتروشیمی به وجود آمده است.
وی در ادامه در خصوص اصلاح بخش تقاضا افزود: سعی بر این بود که مشکلات این بخش در جلسات شورای رقابت حل شود که خوشبختانه همه ارکان بازار در این بخش به دستاوردهای خوبی رسیدند.
سلطانی نژاد می گوید: اصلاح سازو کار برخی از تعاونی ها در توزیع مویرگی محصولات در اساس کار قرار دارد و سعی داریم با همکاری خود تعاونی ها مشکلات را حل کنیم.
مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص عوامل تشکیل تعاونی ها گفت: تعاونی ها به منظور توزیع مویرگی محصولات پتروشیمی تشکیل شدند و بنا بر این بود که تولیدکنندگان خردی که به هر دلیلی نمی توانند محصولات خود را از بورس کالای ایران بخرند به عضویت این نهاد در آمده و به واسطه تعاونی ها تامین نیاز کنند.
وی افزود: انتظار ما هم این بود که در راستای عملکرد شفاف بخش عرضه، تعاونی ها هم شفاف عمل کنند و همانطور که ما از سمت عرضه انتظار داریم اطلاعات خود را به طور شفاف در اختیار بورس کالای ایران بگذارند تا این سازمان بتواند تعادلی را میان عرضه و تقاضا به وجود آورد و رگولاتوری و نظمی بر بازار این محصولات حاکم شود، انتظار داریم سمت تقاضا هم همکاری لازم را برای تحقق این هدف انجام دهند.
مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: رصد عملکرد شرکت های تعاونی نشان می دهد اکثر این شرکت ها به وظایف تخصیصی و توزیع مویرگی خود عمل می کنند اما تعداد اندکی از آنها در ساختاری شفاف عمل نکرده و همواره از ارائه اطلاعات نحوه تخصیص کالا اجتناب کرده اند. در همین راستا از آنها خواسته شده که وضعیت تخصیص کالا ( اینکه چه میزان کالا به کدام عضو اختصاص می یابد) و آمار روزانه خود و وضعیت تخصیص را اعلام کنند تا اطمینان کافی نسبت به تخصیص بهینه محصولات برای بورس کالا ایجاد شود، در غیر این صورت بورس و مجموعه سیاست گذاران از ارائه امتیازات خرید به تعاونی هایی که شفاف سازی نکنند خودداری خواهد کرد. .
سلطانی نژاد ادامه داد: علاوه بر این موضوع طبق توافق قرار بر این بود که ترتیبی اتخاذ شود که اعضای هر تعاونی مشخص شود تا در مقطعی از زمان که تقاضا برای کالایی زیاد است و بازار محصولی التهاب دارد، اعضای زیر مجموعه برخی از تعاونی ها برای تقاضای این محصول به صورت غیر عادی زیاد نشوند و تعادل بازار به هم نریزد .


 

کلیدواژه

محصولات پتروشیمی

خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا

محصولات پلیمری

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها