پتروشیمی / شناسه خبر: 23333 / تاریخ انتشار : 1396/6/1 11:51
|
تحولات جدید در ساخت بزرگترین خط اتیلن جهان؛

ظرفیت انتقال اتیلن ایران 2.5 برابر شد/ ساخت دومین خط لوله انتقال اتیلن ایران آغاز شد

ظرفیت انتقال اتیلن در مسیر خط لوله اتیلن غرب درحالی در طول فعالیت دولت یازدهم با افزایشی 2.5 برابری به یک میلیون تن رسیده

نفت امروز /ظرفیت انتقال اتیلن در مسیر خط لوله اتیلن غرب درحالی در طول فعالیت دولت یازدهم با افزایشی 2.5 برابری به یک میلیون تن رسیده که با شتاب گرفتن احداث پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، مقدمات ساخت دومین خط لوله بزرگ انتقال اتیلن ایران آغاز شد.

به گزارش نفت امروز، در طول فعالیت دولت یازدهم، با بهره برداری از 6 طرح جدید ظرفیت نصب شده در مسیر خط لوله دو هزار و 700 کیلومتری اتیلن غرب به حدود چهار میلیون و 580 هزار تن رسیده است.
به عبارت دیگر پس از بهره‌برداری از فاز اول پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن، واحد اتیلن پتروشیمی مروارید با ظرفیت 500 هزار تن و پتروشیمی پلیمر کرمانشاه با ظرفیت تولید 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین، در طول فعالیت دولت یازدهم هم 6 طرح شامل فاز دوم پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید یک میلیون تن اتیلن، لرستان با 330 هزار تن پلی‌اتیلن و بوتن یک، کردستان با 300 هزار تن، مهاباد با 330 هزار تن پلی‌اتیلن و بوتن یک، واحد اتیلن گلایکول پتروشیمی مروارید با 550 هزار تن و طرح پلی‌اتیلن پتروشیمی ایلام با 300 هزار تن در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.
از سوی دیگر پیش بینی می‌شود با بهره برداری از سایر طرح‌های دست اجرا در مسیر خط لوله اتیلن غرب شامل پتروشیمی میاندوآب با 140 هزار تن ظرفیت، طرح اتواکسیلات پتروشیمی همدان با 266 هزار تن، طرح پتروشیمی اندیمشک با 300 هزار تن و فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام با ظرفیت بیش از 820 هزار تن در مجموع ظرفیت نصب شده تولید در مسیر خط لوله اتیلن غرب از مرز 6 میلیون و 100 هزار تن در سال عبور کند.
همزمان با بهره برداری از طرح‌های جدید در مسیر بزرگترین خط لوله اتیلن جهان در طول فعالیت دولت یازدهم، با افزایش تولید خوراک اتان در پارس جنوبی و در نهایت عرضه بیشتر خوراک اتان به واحدهای تولید اتیلنی همچون پتروشیمی کاویان و مروارید در مجموع ظرفیت انتقال اتیلن در مسیر خط لوله اتیلن غرب افزایشی حدود 2.5 برابری را در طول فعالیت دولت یازدهم تجربه کرده است.
بر اساس آمار مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی حجم انتقال اتیلن در مسیر خط لوله اتیلن غرب در سال 92 حدود 400 هزار تن بوده که این ظرفیت تا پایان سال 95 به حدود یک میلیون تن رسیده و پیش بینی می‌شود امسال با افزایش عرضه بیشتر خوراک اتان به پتروشیمی کاویان از یک سو و راه‌اندازی طرح تولید اتیلن پتروشیمی ایلام، ظرفیت انتقال اتیلن به محدوده 1.1 تا 1.2 میلیون تن افزایش یابد.

ساخت دومین خط لوله انتقال اتیلن ایران آغاز شد

 به گزارش نیپنا، همسو با ساخت و تکمیل طرح‌های مسیر خط لوله اتیلن غرب، با تعیین تکلیف وضعیت ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان تامین کننده خوراک اتان پتروشیمی گچساران، هم اکنون اجرای شاخه بزرگ و استراتژیک خط لوله اتیلن غرب به نام شاخه دنا شتاب قابل توجهی گرفته است.
در حال حاضر پیشرفت ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به بیش از 50 درصد رسیده و پیشرفت ساخت پتروشیمی گچساران هم به حدود 35 درصد رسیده که با توجه ساماندهی وضعیت احداث این دو واحد بالادستی و تامین کننده خوراک طرح‌های مسیر خط لوله اتیلن شاخه دنا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه ریزی برای احداث خط لوله و تاسیسات تقویت فشار مسیر این خط لوله جدید انتقال اتیلن ایران را هم کلید زده است.
بنابراین تاکنون مناقصات ساخت خط لوله اتیلن شاخه دنا در دو فاز شامل قطعه مظفری تا گچساران و سپس قطعه گچساران تا دهدشت در مجموع به طور حدود 140 کیلومتر و دو ایستگاه نقویت فشار این پروژه انجام شده و مقدمات ساخت این خط لوله جدید انتقال اتیلن ایران هم آغاز شده است.
با شتاب در روند احداث طرح های تامین خوراک خط لوله اتیلن شاخه دنا و آغاز ساخت خط لوله انتقال اتیلن شاخه دنا پیش بینی می‌شود در قالب اجرای برنامه ششم توسعه با تکمیل مراحل ساخت امکان بهره برداری از سایر طرح‌های مسیر این خط لوله اتیلن شامل طرح های پتروشیمی دهدشت، بروجن، ممسنی و کازرون هم فراهم شود.

«ارومیه» به بزرگترین خط لوله اتیلن جهان پیوست
پس از بهره برداری از فاز دوم پتروشیمی کاویان و راه اندازی طرح تولید اتیلن پتروشیمی ایلام (بدون احتسال ظرفیت مازاد تولید اتیلن پتروشیمی مروارید) در مجموع امکان تولید و عرضه سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن اتیلن در مسیر خط لوله اتیلن غرب فراهم می شود.
با تامین و عرضه پایدار اتیلن در مسیر این خط لوله، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود صنعت پتروشیمی در شمال غرب کشور به ویژه مجتمع‌های پتروشیمی تبریز و ارومیه و برنامه ریزی برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و تکمیل زنجیره‌های ارزش در این مناطق، با احداث و توسعه مسیر خط لوله اتیلن غرب تا تبریز و ارومیه موافقت کرده است.
هم اکنون با قطعی شدن اتصال پتروشیمی تبریز و ارومیه به خط لوله اتیلن، مطالعاتی به منظور ساخت واحدهای جدید پلیمری در شمال غرب کشور آغاز شده که با احداث واحدهای جدید در کنار تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی امکان صادرات محصولات مازاد به کشورهای ترکیه، آسیای میانه و حوزه قفقاز فراهم می‌شود.

 

کلیدواژه

تحولات جدید

بزرگترین خط اتیلن جهان؛

ساخت دومین خط لوله انتقال اتیلن ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها