گاز / شناسه خبر: 23287 / تاریخ انتشار : 1396/5/9 12:21
|
پایان زیاده خواهی «ترکمن گاز»

شیر خط لوله انتقال گاز دامغان – نکا فردا از «پنبه چوله» باز می‌شود

فردا، سه شنبه؛ با باز شدن شیر انتقال گاز دامغان– نکا از روستای «پنبه چوله»، ایران با زیاده خواهی «ترکمن گاز» خداحافظی می کند.

نفت امروز /فردا، سه شنبه؛ با باز شدن شیر انتقال گاز دامغان– نکا از روستای «پنبه چوله»، ایران با زیاده خواهی «ترکمن گاز» خداحافظی می کند.

به گزارش نفت امروز، خط انتقال گاز دامغان، کیاسر، ساری قرار است فردا (10مرداماه) با حضور مقام‌های ارشد وزارت نفت به بهره برداری برسد؛ خط 42 اینچی که می تواند رابطه گازی ایران و ترکمنستان را از وضع اجبار و اضطرار به وضع اختیار و منافع مشترک تغییر دهد.

شرکت ترکمن گاز که مزه افزایش قیمت گاز در سال 86 را به دلیل سرمای سخت شمال کشور چشیده بود، سعی کرد در سال‌های دیگر نیز از این حربه استفاده کند؛ حربه‌ای که در سال 1395 به در بسته خورد و این کشور 12 دی‌ماه شیر گاز را به‌ روی ایران بست، اما زمستان پارسال با همکاری مردم و مدیریت مصرف گذشت.

با قطع گاز ترکمنستان، بلافاصله دستور تکمیل خط لوله دامغان- نکا از سوی وزیر نفت صادر شد. خط لوله‌ای که ساخت آن در زمستان سال 86 در دستور کار قرار گرفته بود.

محمد اسماعیل ابراهیم زاده، مدیر عامل شرکت گاز مازندران می گوید: اجرای این طرح پس از نخستین بدعهدی کشور ترکمنستان در تامین گاز مورد نیاز کشور در دستور کار قرار گرفت اما تا پایان عمر دولت گذشته، تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

خط انتقال دامغان- کیاسر- ساری به طول 170 کیلومتر با قطر 42 اینچ و با ظرفیت انتقال گاز 40 میلیون مترمکعب در روز، منشعب از خط انتقال گاز 48 اینچ دوم شمال- شمال شرق کشور است. این خط  دارای ۱۲ ایستگاه شیر بین راهی، هشت ایستگاه انشعاب، سه ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال توپک، یک ایستگاه دریافت توپک و یک ایستگاه CGC است.

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در این باره می گوید:  با احداث خط لوله گاز دامغان- نکا کاهش یا افت فشار گاز در شهرهای شمالی در زمستان نخواهیم داشت، همچنین با افتتاح این خط لوله، ایران دیگر نیازی به واردات گاز از ترکمنستان ندارد.

خط لوله گاز دامغان به نکا یک خط انتقال استراتژیک است که با بهره برداری از آن می‌توان استمرار و پایداری گاز مازندران در تمام فصول سال خصوصا در زمستان را که مردم مازندران نگرانی افت فشار گاز دارند، برطرف کرد. این خط لوله که می تواند روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب به ظرفیت انتقال گاز کشور نیز اضافه کند با ارزش هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از سوی پیمانکاران و مشاوران داخلی به ثمر نشست.

اسماعیل زاده، مدیرعامل شرکت گاز مازندران معتقد است: با افتتاح خط لوله دامغان – نکا نه تنها پایداری گاز برای مشترکان خانگی در زمستان امسال تضمین می شود، بلکه واحدهای صنعتی و تولیدی مازندران که در زمان افت فشار به سوخت جایگزین از جمله گازوئیل روی می آوردند، دیگر از سوخت گران قیمت و آلوده کننده زیست محیطی استفاده نخواهند کرد.

طبق آمار 99 درصد از شهرها و حدود 90 درصد از جمعیت روستاهای استان مازندران هم اکنون از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.


 

کلیدواژه

گاز دامغان – نکا

پنبه چوله

خط لوله انتقال گاز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها