نفت / شناسه خبر: 23233 / تاریخ انتشار : 1396/5/4 12:15
|
معاون مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران

عملیات برداشت داده‎های لرزه‎ای ناحیه دهدشت پایان یافت

معاون مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از پایان عملیات برداشت داده‎های لرزه‎ای حاصل از پروژه پسیوسایزمیک ناحیه دهدشت خبر داد.

نفت امروز /معاون مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از پایان عملیات برداشت دادههای لرزهای حاصل از پروژه پسیوسایزمیک ناحیه دهدشت خبر داد.

به گزارش نفت امروز به نقل از شرکت ملی نفت ایران، بهمن سلیمانی با اعلام این خبر افزود: عملیات برداشت دادههای لرزهای به روش لرزهنگاری غیرعامل (Passive Seismic) که برای نخستین بار در شهریورماه ۱۳۹۵ در ناحیه جنوب ایران با هدف اکتشاف هیدروکربور در منطقه دهدشت آغاز شد، تیرماه امسال با موفقیت به پایان رسید.

وی با بیان اینکه هماکنون پردازش و تفسیر دادههای پروژه پسیوسایزمیک ناحیه دهدشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است، ادامه داد: برای برداشت دادههای لرزهای با استفاده از ۱۲۰ حسگر سه مولفهای- لرزهای، گسترهای به مساحت هزار و 600 کیلومتر مربع مورد پوشش قرار گرفت که در مرکز این ناحیه یعنی بر روی ساختمانهای اکتشافی منطقه دهدشت و در گسترهای به مساحت ۴۰۰ کیلومتر، حسگرها بیشتر و با دقت بالاتر مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته سلیمانی، در روش های لرزهنگاری رایج از چشمههای انرژی تولید امواج لرزهای همانند دینامیت و یا ویبراتور استفاده می شود. چشمه های انرژی در روش مطالعات لرزه‌نگاری غیر عامل، خرد لرزهها (زلزلههای کوچک طبیعی) هستند که به تناوب در داخل زمین رخ میدهند.

وی توضیح داد: در روش پسیوسایزمیک، ریز امواجهای تولیدی زمین به صورت زلزلههای حتی زیر یک ریشتر با استفاده از ژئوفونهای مخصوص (از این تجهیز برای نخستین بار در ایران استفاده میشود) که در چالههای ۱۸ تا ۲۰ متر قرار میگیرد، دریافت میشود و به کمک این روش میتوان با به دست آوردن مدلهای سرعت امواج در لایههای مختلف، شکل و فرم ساختمان را بازسازی کرد.

سلیمانی گفت: از روش پسیوسایزمیک در مناطقی استفاده میشود که استفاده از روشهای معمول لرزهنگاری (دوبعدی و سهبعدی) بی نتیجه مانده و یا نتیجه خوبی حاصل نشده است.

وی با بیان اینکه کسب دانش در پروژه دهدشت و مستندسازی روشها و ابزار مورد نیاز، میتواند به شرکتهای تولیدی برای مانیتور و رصد کردن مخزن کمک کند، خاطرنشان کرد: مدیریت اکتشاف این آمادگی را برای مشاوره و کمک به شرکتهای تولیدی متقاضی دارد.

 

 

کلیدواژه

داده‎های لرزه‎ای

ناحیه دهدشت

معاون مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها