پتروشیمی / شناسه خبر: 23227 / تاریخ انتشار : 1396/5/3 16:36
|
«آنتورپ»؛ هاب جدید صادرات پتروشیمی ایران در اروپا

جا برای پتروشیمی‌ ایران در قاره سبز باز می‌شود

با توافق جدید مقامات شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بندر آنتورپ، پیش بینی می‌شود هاب ذخیره سازی و توزیع محصولات صادراتی پتروشیمی ایران در آنتورپ با هدف افزایش و تسهیل صادرات در سطح بازار اروپا شکل بگیرد.

نفت امروز /با توافق جدید مقامات شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بندر آنتورپ، پیش بینی می‌شود هاب ذخیره سازی و توزیع محصولات صادراتی پتروشیمی ایران در آنتورپ با هدف افزایش و تسهیل صادرات در سطح بازار اروپا شکل بگیرد.

به گزارش نفت امروز، مجموع تولید محصولات پتروشیمی ایران تا پایان امسال قرار است به مرز 59 میلیون تن افزایش یابد که مطابق با برنامه تعریف شده از این میزان تولید حدود 23 تا 23.5 میلیون تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری ایران به بازار جهانی صادر خواهد شد.
با توجه به قیمت‌های فعلی نفت خام و به تبع آن محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازارهای منطقه ای و جهانی، پیش بینی می‌شود امسال ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران هم به حدود 11.7 تا 12 میلیارد دلار برسد.
از سوی دیگر با توجه به اجرای دو برنامه راهبردی راه اندازی طرح های جدید، رفع گلوگاه های تولید در مجتمع های در مدار بهره برداری موجود و ارتقای درصد نسبت تولید به ظرفیت نصب شده در صنایع پتروشیمی به بیش از 80 درصد، حجم  و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران در طول دو سال آینده با افزایش 10 تا 20 درصدی همراه شود.
همزمان با برنامه میان مدت افزایش حجم صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور، متنوع سازی بازارهای صادراتی به یکی از سیاست های کلان صنعت پتروشیمی کشور تبدیل شده و قطعا افزایش صادرات به بازارهای جدید در دوران پسابرجام همچون کشورهای آفریقایی، اتحادیه اروپا، آمریکای جنوبی و حوزه دریای کارائیب در دستور کار قرار گرفته است.
در طول دوران تحریم، صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بازارهایی همچون اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی به شدت کاهش یافت به طوری که سهم 11 درصدی بازار کشورهای اروپایی در طول سال های 85 تا 89 در چهار سال دهه 90 به حدود 1.8 درصد کاهش یافته و حتی تا پایان سال 94 این سهم به 0.5 درصد تنزل یافته بود.
از سوی دیگر همسو با کاهش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای اروپایی، حجم فروش محصولات پتروشیمی به کشورهایی همچون چین و هند با افزایش قابل توجه ای همراه شده به طوری که تا پایان سال 1394 چین به تنهایی سهم بیش از 50 درصدی از کل بازار صادراتی پتروشیمی ایران را به خود اختصاص داده بود.
با توجه به اینکه متنوع سازی بازارهای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری می تواند قدرت چانه زنی شرکت های صادرکننده صنعت پتروشیمی ایران را افزایش دهد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای مسئولیت خود به عنوان نماینده حاکمیت دولتی در دوران پسا برجام گفتگوها و رایزنی هایی را به منظور ازسرگیری و سپس تسهیل صادرات پتروشیمی ایران به بازارهای جدید به ویژه کشورهای اروپایی را در دستور کار قرار داد.
آنتورپ، هاب جدید صادرات پتروشیمی ایران در قاره سبز
به گزارش نیپنا، یکی از مهمترین و بزرگترین بنادر و هاب های پتروشیمی اتحادیه اروپا در بندر آنتورپ بلژیک قرار دارد به طوری که اکثر صادرکنندگان محصولات پتروشیمی و پلیمری جهان با ساخت و یا اجاره انبار در «آنتورپ» اقدام به ذخیره سازی و توزیع محصولات مختلف پتروشیمیایی در سطح کشورهای اتحادیه اروپا می کنند.
به عبارت دیگر بندرآنتورپ بزرگ‌ترین بندر جهان و دومین بندر بزرگ اروپا به لحاظ حجم واردات و صادرات کالا بوده و اولین بندر جهان در تراش الماس به شمارمی‌رود.
حجم تردد، ورود و خروج کالاهای مختلف در بندر آنتورپ سالانه به200 تا 220 میلیون تن می رسد و در شرایط فعلی آنتورپ بزرگ‌ترین هاب محصولات پتروشیمی اروپا بوده ضمن آنکه این بندر طلایی بزرگترین زنجیره یکپارچه تولید و توسعه صنعت پتروشیمی شکل گرفته و از آنتورپ باید به عنوان بزرگترین هاب تولید اتیلن در سطح قاره سبز هم یاد کرد.
با مرور ویژگی های بندر آنتورپ و نقش آن در تسهیل و تسریع روند صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اخیرا دور جدید گفتگوها بین مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی و روسای این بندر استراتژیک اروپایی آغاز شده و توافق برای استفاده بیشتر شرکت های پتروشیمی ایران از این بندر حاصل شده است.
بر این اساس تیر ماه امسال «مرضیه شاهدایی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و«فرانک گیکنس» رئیس بندر آنتورپ بلژیک گفتگوهایی با هدف استفاده از ظرفیت بندر آنتورپ برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران به نقاط مختلف اروپا و جهان انجام شد که توافقی بین دو طرف بدست آمده است.
پیش بینی می شود با توافق حاصل شده، شرکت های پتروشیمی ایرانی با اجاره انبارهای ذخیره سازی و توزیع محصولات پتروشیمی در بندر آنتورپ بتوانند با ایجاد یک هاب صادرات محصولات پتروشیمی، جا را برای محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در قاره سبز باز کنند و حجم فروش به کشورهای اروپایی افزایش یابد.
خبرنگار: سرور کحالی


 

کلیدواژه

«آنتورپ»

پتروشیمی ایران

قاره سبز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها