ملی حفاری / شناسه خبر: 23198 / تاریخ انتشار : 1396/5/2 13:38
|
به همت کارشناسان مدیریت سیالات ملی حفاری انجام شد؛

تولید ماده شیمیایی کاربردی در عملیات حفاری با منشاء گیاهی

کارشناسان مدیریت سیالات شرکت ملی حفاری ایران با اجرای یک پروژه تحقیقاتی موفق به تولید یک نوع ماده شیمیایی کاربردی در عملیات حفاری با منشاء گیاهی شدند.

نفت امروز /کارشناسان مدیریت سیالات شرکت ملی حفاری ایران با اجرای یک پروژه تحقیقاتی موفق به تولید یک نوع ماده شیمیایی کاربردی در عملیات حفاری با منشاء گیاهی شدند.
 

به گزارش نفت امروز، هوشنگ عسکری، کارشناس ارشد اداره مهندسی اجرایی مدیریت خدمات سیالات حفاری در این باره گفت: ماده لوبریکانت گیاهی، سازگار با محیط زیست است.

وی افزود: این ماده نقش روانساز در سیال حفاری را ایفا می کند و ضمن کاهش گشتاور پیچشی و کاهش اصطکاک می تواند در افزایش سرعت و راندمان  عملیات حفاری موثر واقع شود.

عسکری اظهار کرد: این محصول  در ایران مشابه ندارد و نمونه غیر گیاهی آن از مشتقات نفتی است که با تجاری سازی ماده جدید، نمونه قبلی به تدریج از چرخه مصرف خارج می شود.

کارشناس ارشد اداره مهندسی اجرایی مدیریت خدمات سیالات حفاری ادامه داد: با توجه به تاکید مدیریت ارشد شرکت مبنی بر کاربست کامل ضوابط و استانداردهای زیست محیطی، طرح تولید ماده لوبریکانت گیاهی با همکاری یک شرکت دانش بنیان داخلی اجرایی شد.

عسکری افزود: این ماده هم اکنون در عملیات حفاری استفاده می شود و موجب بهبود و سهولت در حفاری شده است.

وی در بیان ویژگی های این ماده جدید گفت: ماده لوبریکانت دوستدار محیط زیست است که این امر بویژه در عملیات حفاری دریایی  از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد:  میزان کم مصرف در قیاس با مواد شیمیایی موجود از دیگر ویژگی های این ماده کاربردی است؛ ضمن اینکه مواد کاربردی در تولید این ماده صد درصد داخلی بوده و پایه گیاهی دارد و در عملیات حفاری هر حلقه چاه حداقل ۱۰ بشکه از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

عسکری با بیان اینکه استفاده از تجارب و داشته های فنی و اشنایی با کارکرد مواد با منشاء گیاهی زمینه این نوآوری و موفقیت را فراهم آورده است، تاکید کرد: مراحل تست آزمایشگاهی در آزمایشگاه های معتبر و مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست و تست  میدانی این محصول مورد قبول کارشناسان قرار گرفته و ثبت تولید آن به نام شرکت ملی حفاری ایران از سوی این مدیریت با مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت در دست پیگیری است.

 

کلیدواژه

سیالات ملی حفاری

عملیات حفاری

تولید ماده شیمیایی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها