نفت / شناسه خبر: 23152 / تاریخ انتشار : 1396/4/30 13:59
|
در روز دوم سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت

تجربیات ملی و بین المللی مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های توسعه ای نفت بررسی شد

نخستین نشست تخصصی روز دوم سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با عنوان «مسئولیت اجتماعی شرکت‌های توسعه‌ای نفت، تجربیات ملی و بین‌المللی»

نفت امروز/نخستین نشست تخصصی روز دوم سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با عنوان «مسئولیت اجتماعی شرکت‌های توسعه‌ای نفت، تجربیات ملی و بین‌المللی» به ریاست معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران برگزار شد.

به گزارش نفت امروز، صبح امروز (چهارشنبه، 28 تیرماه) در روز دوم و پایانی سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت که با شعار «سیاستگذاری-اقدام موثر-گزارش‌دهی پایدار» در پژوهشگاه صنعت نفت در حال برگزاری است، نشستی با عنوان «مسئولیت اجتماعی شرکت‌های توسعه‌ای نفت، تجربیات ملی و بین‌المللی»، به ریاست غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران برگزار شد و به ترتیب رئیس کل هلدینگ خلیج فارس، مدیرعامل شرکت انرژی دانا، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و نماینده شرکت آلمانی وینترسهل درباره مباحث مختلفی همچون اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و روابط آنها با جامعه پیرامونی، توجه به شرایط زیست محیطی و توسعه پایدار مطرح کردند و در ادامه گزارشی از اقدامات شرکت‌های خود در حوزه مسئولیت اجتماعی ارائه داند.

محمدعلی خادمیان، رئیس کل واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان نخستین سخنران با اشاره به مهمترین علل لزوم توسعه مسئولیت‌های اجتماعی از نگاه محققان گفت: افزایش روابط شرکت‌ها با دولت و سازمان‌های تصمیم گیرنده و جامعه پیرامون، تاثیر مستقیم سازمان‌ها روی اقتصاد و عوامل اجتماعی قشور مختلف جامعه، لزوم کاهش آلودگی محیط زیست، نیازهای اجتماعی محیط پیرامون سازمان، تاثیر دو طرفه جامعه و صنایع روی الگوی کار و زندگی و بهره‌وری سازمان‌ها و تاثیر مستقیم و اثربخش جامعه پیرامون روی فرهنگ سازمانی از مهمترین دلایل لزوم توسعه مسئولیت‌های اجتماعی از نگاه محققان است.

 

 

وی به موضوع مدیریت ایمنی اشاره کرد و با بیان این‌که مدیریت ایمنی سبب کاهش حوادث احتمالی می‌شود، افزود: مدیریت ایمنی، بهبود تجهیزات واحدها و بخش HSE، بهبود و تقویت آموزش حرفه‌ای کارکنان واحد ایمنی، پرورش نیروهای زبده و متخصص در حوزه ایمنی، مدیریت ایمنی فرآیندها و آموزش ایمنی بهداشت و محیط زیست نیروهای پیمانکار شاغل در واحدها با هزینه شرکت‌های تابعه را در پی دارد.

رئیس کل واحد HSE هلدینگ خلیج فارس به مهمترین اقدام‌های انجام گرفته در اجرای راهبرد همراه در مسئولیت‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: ساخت و اجرای مصلا و مسجد در مناطق عملیاتی، مشارکت در پروژه توانمندسازی نیروهای بومی استان‌های خوزستان و بوشهر با همکاری وزارت نفت، تقبل بیش از 50 درصد از هزینه‌های دوره کارآموزی و کارورزی نیروهای مستعد بومی مناطق هویزه، سوسنگرد و بستان، ساخت و اجرای بلوار ورودی شیرینو در منطقه عسلویه، تکمیل مرمت جاده ورودی چاهه عسلویه، ساخت و تکمیل پل شهدای پتروشیمی برای اتصال فاز یک و دو منطقه عسلویه، ساخت مدارس 12 کلاسه جم، 6 کلاسه بزباز و 6 کلاسه بنود، مهمترین اقدام‌های انجام گرفته در اجرای راهبرد همراه در مسئولیت‌های اجتماعی است.

خادمیان شرکت پتروشیمی خلیج فارس عنوان کرد: مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی رابطه مثبت و معناداری با ارزش بازار و ارتقای آن به‌ویژه از طریق تامین رضایت ذینفعان دارد.

وی گفت: یک شرکت معمولی با یک ارزش بازار متوسط می‌تواند به ازای هر واحد افزایش در مسئولیت اجتماعی سازمانی تا درصدهای زیادی (30 درصد) به حجم سود آوری سالانه خود بیفزاید.

خادمیان ادامه داد: مسئولیت اجتماعی سازمانی رابطه مستقیم و معنا داری با وفاداری مشتریان، حمایت از سوی سهامداران و بهبود شهرت سازمان دارد.

وی تصریح کرد: اهمیت تعهد در مسئولیت اجتماعی بسیار بالاست، به نحوی که اذعان می‌شود تعهد می‌تواند جنبه‌های مثبت روابط با مشتری را بهبود بخشیده و جنبه‌های منفی را کاهش دهد، همچنین سازمان در قبال سهامداران خود مسئولند و مسئولیت‌های اجتماعی، یکی از این مسئولیت‌هاست.

رئیس HSE هلدینگ خلیج فارس به مهمترین اقدام‌های انجام گرفته در اجرای راهبرد صیانت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: سوخت پاک (به دلیل ایجاد احتراق کامل با کمترین ذرات متصاعد به محیط زیست)، حذف کامل دود، عدم نیاز به شعاع حرارتی، حذف آلودگی سوختی، کاهش مسیر شبکه که نتیجه آن عدم نیاز به فشارهای بالاست، بازده بالای سوخت، ایمنی بالا، استفاده در قسمت‌های فرآیند، عدم محدودیت ظرفیت از مهمترین اقدام‌های انجام گرفته در اجرای راهبرد صیانت از محیط زیست است.

خادمیان در این باره ادامه داد: طرح جمع آوری گازهای آلاینده مجتمع‌های واقع در منطقه عسلویه برای نخستین بار در کشور با مشارکت هلدینگ پارسیان و تبدیل به محصولات قابل ارائه به بازار نظیر اوره و آمونیاک به منظور کاهش 1200000 تن در سال گازهای گلخانه‌ای در منطقه پارس جنوبی به منظور تولید 7300 تن آمونیاک و 9300 تن اوره در روز با حجم سرمایه گذاری 421 میلیون یورو از دیگر اقدام‌های انجام گرفته در اجرای راهبرد صیانت از محیط زیست است.

جایگاه نسبتا مناسب ایران در CSR

محمد ایروانی، مدیرعامل شرکت انرژی دانا به عنوان سخنران بعدی در این نشست تخصصی با بیان این‌که مسئولیت اجتماعی سازمان، یک مدل گسترش یافته حاکمیت شرکتی بر اساس وظایف حمایتی از همه ذینفعان آن کسب و کار است، تصریح کرد: مشارکت ذینفعان برای حفاظت از اعتبار شرکت به طور موثر و به عنوان یک مدل کلیدی مدیریت ریسک، پیوستن داوطلبانه به استانداردها و سیستم‌های مدیریت زیست محیطی، همکاری و ابتکار عمل برای طراحی استانداردهای جدید برای رسیدگی به مسائل اجتماعی و زیست محیطی از جمله مسئولیت‌های اجتماعی یک سازمان است.

وی به تکامل رویکرد مسئولیت اجتماعی (CSR) از دهه 90 تا 2010 اشاره کرد و افزود: در دهه 90 آثار مخرب زیست محیطی کاملا مشهود بود، این رویکرد در اواخر این دهه به رویکرد سنتی صرفا تجاری به یک رویکرد جدید شهروند خوب تبدیل شد.


به گفته ایروانی، رویکرد مسئولیت اجتماعی در سال 2010،  آسیب نرساندن و به نفع رسانی بوده است.

مدیرعامل شرکت انرژی دانا، ایران را در مسئولیت اجتماعی مناسب ارزیابی کرد و گفت: این جایگاه به خاطر پیشینه تاریخی و مذهبی ایران بوده است.

ایروانی، سیر تکامل ایران در بخش مسئولیت اجتماعی را صعودی دانست و یادآور شد: سابقه بیش از نیم قرن مسئولیت اجتماعی (ایران ناسیونال)، پیشرفت در سال‌های 76 تا 83 (مپنا، مهرآفرینان، پیشگامان)، برگزاری همایش CSR صنعت نفت نشان دهنده روند صعودی فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در ایران است.

ضرورت رعایت CSR  از سوی پیمانکاران

در ادامه این نشست تخصصی بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) با بیان این‌که در میان ذینفعان هر شرکت یا سازمان، مهمترین آن جامعه است، تصریح کرد: مواجهه درست با جامعه می‌تواند به رشد توامان سازمان و جامعه بینجامد.

وی به شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی اشاره کرد و گفت: درحال گذار به شرکت‌های اکتشاف و تولید هستیم و لازمه این گذار، مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی و استفاده از سرمایه‌های خارجی است.

محمدی با تاکید بر این‌که باید به کلاس جهانی برسیم، افزود: مهمترین شاخص در رسیدن به کلاس جهانی، توسعه پایدار است، توسعه پایدار هم بسیار در گرو توجه به مقوله CSR  است.

 

به گفته وی، محیط زیست، توسعه مهارت‌ها و توسعه آبادانی مولفه‌هایی است که با پیاده سازی آن در اجتماعات اطراف، می‌توانیم زمینه را برای توسعه پایدار فراهم کنیم.

مدیرعامل اویک با بیان این‌که باید در قرارداد پیمانکاران درج شود که راه‌اندازی واحدهای سبز پروژه همزمان با راه‌اندازی واحدهای عملیاتی صورت گیرد و این موضوع باید به‌طور قاعده‌مند پیگیری شود، عنوان کرد: دغدغه‌های محیطی و فرهنگ مردم به عنوان مطالبه‌گر اصلی حوزه زیست محیطی ایفای نقش می‌کند.

وی بر آموزش نیروهای بومی تاکید کرد و گفت: شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت(اویک) در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام داده است.

محمدی با بیان این‌که در توسعه آبادانی، با رعایت خدمات هدفمند می‌توانیم شاهد توسعه پایدار باشیم، افزود: در CSR می‌توانیم بسته‌های تشویقی برای پیمانکاران در نظر گیریم و پیمانکاران را ملزم به رعایت اصول مسئولیت اجتماعی کنیم.

 

در نخستین نشست تخصصی صبح روز دوم سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، نماینده وینترسهل هم درباره رویکرد این شرکت آلمانی در زمینه سازمان‌های پایدار و فرایندها و ابرازهای رفتار مسئولانه سازمان‌ها مباحثی مطرح کرد.


 

کلیدواژه

مسئولیت اجتماعی صنعت نفت

همایش

تجربیات ملی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها