نفت / شناسه خبر: 1775 / تاریخ انتشار : 1395/6/31 17:00
|

آغاز بکار کارگروه مدیریت کربن و گازهای گلخانه ای شرکت ملی نفت

نخستین نشست کارگروه مدیریت کربن و گازهای گلخانه ای در شرکت ملی نفت ایران برگزار شد و این کارگروه به‌طور رسمی آغاز بکار کرد.

نفت امروز / معاونت نظارت بر بهینه سازی مصرف انرژی و ارزشیابی طرحهای شرکت ملی نفت ایران، هدف از شکل گیری کارگروه مدیریت کربن و گازهای گلخانه ای این شرکت را تدوین استراتژی و برنامه عمل (Action Plan) کاهش انتشار و برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های لازم عنوان کرده است.

 
هماهنگی میان ذینفعان و راه اندازی سامانه محاسبه موجودی انتشار و شناسایی ظرفیت‌ها و اجرای راهکارها و فناوری‌های کاهش انتشار با استفاده از منابع بین المللی از دیگر اهداف شکل گیری این کارگروه عنوان شده است.
 
بر اساس این گزارش، نخستین نشست این کارگروه با حضور نمایندگانی از مدیریت های بهداشت، ایمنی و محیط زیست، نظارت بر تولید نفت و گاز، برنامه ریزی تلفیقی، پژوهش و فناوری و  امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه مطالعات بین المللی انرژی با محوریت سیاست‌های کلی محیط زیست (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری)، مصوبه هیئت دولت درباره اقتصاد کم کربن و برنامه تعهد داوطلبانه کاهش انتشار (INDCS) برگزار شد. 
 
در این نشست به مسائلی همچون لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه درباره کاهش انتشار، برنامه پیش بینی فلرینگ در شرکت ملی نفت ایران، اقدام های انجام شده از سوی پژوهشگاه صنعت نفت به منظور کاهش انتشار و تدوین راهبرد مدیریت کربن از سوی موسسه مطالعات بین المللی انرژی پرداخته شده است.
 
انتشار بی رویه گازهای گلخانه ای که از مخاطره‌های بزرگ زیست محیطی جهان امروزی به شمار می آید، با ایجاد گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی ناپایدار و مخرب، چالش بزرگی را در اکو سیستم طبیعی کشورهای جهان ایجاد کرده است.
 
بر همین اساس، سال گذشته در توافق‌های بیست و یکمین اجلاس سالانه متعهدان کنوانسیون تغییر اقلیم (Cop٢١) مقرر شد حداکثر میزان افزایش درجه حرارت زمین به کمتر از ٢ درجه سانتیگراد (نسبت به سال١٩٩٠) کاهش یابد و از کشورها درخواست شد تمام تلاش خود را برای کنترل افزایش دمای زمین تا ١,٥ درجه سانتیگراد به‌کار گیرند.
 
اگرچه در این توافقنامه به زمان مشخص و الزام برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره نشد، اما به نظر می رسد لزوم برنامه ریزی اجرایی به موقع از تحمیل هزینه های احتمالی پرداخت مالیات کربن در سال‌های آینده پیشگیری می کند و فرصت‌های طلایی جذب کمک‌های بین المللی و اجرای به‌موقع تعهد کشور را برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای کاهش در پی دارد.

کلیدواژه

گازهای گلخانه ای

شرکت ملی نفت

نشست کارگروه مدیریت کربن

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها