پالایش و پخش / شناسه خبر: 1741 / تاریخ انتشار : 1395/6/28 16:21
|

پالایشگاه نفت شیراز در مسیر بهبود فرآیند تولید

پالایشگاه شیراز با اجرای دو طرح ساخت واحدهای «تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون و واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز» و واحدهای جانبی در مسیر بهبود فرآیند تولید فرآورده قرار گرفته است.

نفت امروز / عبدالرحیم شمس الدینی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز اظهار کرد: این شرکت همواره ارتقای کیفی محصولات خود از جمله بنزین و نفت گاز را بر اساس استاندارد جهانی اروپا، کاهش اثرات و پیامدهای زیست محیطی مدنظر قرار داده است.

 
وی افزود: ساخت واحدهای تصفیه و ایزومریزاسیون نفتای سبک (بنزین سازی) به ظرفیت ٦ هزار و ٥٠٠ بشکه در روز، ساخت واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز به ظرفیت ٢٦ هزار بشکه در روز به همراه ساخت واحدهای جانبی مورد نیاز (تولید هیدروژن، بازیافت گوگرد و واحد تصفیه گاز) برای دستیابی به اهداف شرکت مطرح شده است.
 
ساخت واحدهای تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون
 
شمس الدینی با بیان این که واحد تصفیه نفتای سبک با هدف پیش تصفیه و آماده سازی خوراک واحد ایزومریزاسیون طراحی شده است،  ادامه داد: در این فرآیند، آلاینده های موجود شامل گوگرد، نیتروژن، الفین و فلزات سنگین در مجاورت کاتالیست و گاز هیدروژن، به صورت چشمگیری کاهش می یابد.
 
وی با اشاره به این که واحد ایزومریزاسیون به منظور افزایش درجه آرام سوزی (عدد اکتان) نفتای سبک طراحی شده است، گفت: این فرآیند که در مجاورت کاتالیست و گاز هیدروژن انجام می شود، امکان تولید بنزین مرغوب تر به واسطه تغییر در ساختار مولکولی هیدروکربورها را فراهم می کند.
 
مدیرعامل پالایشگاه شیراز افزود: ویژگی شاخص بنزین تولیدی این واحد عاری بودن از ترکیبات آلاینده محیط زیست شامل الفین، آروماتیک، تولوئن و بنزن است.
 
به گفته وی، با اجرای این طرح نیاز به افزودن مکمل های اکتان افزا به بنزین نیز مرتفع می شود.
 
شمس الدینی با بیان این که برآورد سرمایه گذاری اولیه طرح ٥٠ میلیون دلار است، اعلام کرد: با توجه به محدودیت های حاصل از تحریم اقتصادی، پالایشگاه شیراز تصمیم گرفت با اتکا به دانش و تجربه نیروهای متخصص خود اقدام به طراحی پایه و تفصیلی واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سبک کند.
 
وی با اعلام این که مدت زمان اجرای طرح سه سال پیش بینی شده است، گفت: هم اکنون عملیات اجرایی و ساخت واحد تصفیه نفتا در حال انجام است.
 
ساخت واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز و واحدهای جانبی مورد نیاز
 
مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز با اشاره به هدف اصلی طراحی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز افزود: افزایش مرغوبیت نفت گاز با کاهش ترکیبات گوگردی مطابق با استاندارد جهانی یورو ٥ (حداکثر گوگرد ١٠ پی پی ام وزنی) و کاهش آلودگی محیط زیست مهمترین هدف اجرای این طرح در پالایشگاه شیراز است.
 
وی ادامه داد: طراحی واحد جانبی تولید هیدروژن به منظور تامین هیدروژن مورد نیاز واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز مدنظر قرار گرفته است.
 
شمس الدینی اظهار کرد: با ساخت واحد تصفیه گاز، میزان سولفید هیدروژن گازهای سبک و ترش تولیدی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز در محدوده مجاز قرار گرفته و از گازهای تصفیه شده این واحد به عنوان تامین کننده بخشی از سوخت مورد نیاز تجهیزات پالایشگاه استفاده خواهد شد.
 
به گفته وی، هدف طرح واحد سولفید هیدروژن نیز تبدیل گازهای اسیدی حاصل از عملیات واحد تصفیه گاز به گوگرد بوده که سبب کاهش اثرات زیان بار زیست محیطی آن می شود.
 
مدیرعامل پالایشگاه شیراز اعلام کرد: برآورد سرمایه گذاری مورد نیاز برای طرح های تصفیه هیدروژنی و واحدهای جانبی مورد نیاز حدود ٤٥٠ میلیون دلار است.
 
وی در پایان گفت: به منظور اخذ دانش فنی، طراحی بنیادی و تامین کاتالیست های مورد نیاز واحدهای مورد اشاره با شرکت های معتبر داخلی و خارجی مذاکراتی به عمل آمده و طرح در مرحله تبادل اطلاعات فنی به منظور اخذ پیشنهاد فنی و مالی قرار دارد.

کلیدواژه

پالایشگاه نفت شیراز

بهبود فرآیند تولید

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار