پالایش و پخش / شناسه خبر: 1672 / تاریخ انتشار : 1395/6/23 15:32
|

تولید فرآورده های پالایشگاه اراک فراتر از برنامه مصوب

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) گفت: مقدار تولید فرآورده های پالایشگاه ١٥ درصد فراتر از برنامه تعریف شده امسال است.

نفت امروز / علی جمشیدی با اشاره به وضع خوب تولیدات پالایشگاه اعلام کرد: تعمیرات اساسی پالایشگاه در مدت زمان ٢٥ روز بدون حادثه انجام شد و هم اکنون میزان تولیدات پالایشگاه ١٥ درصد فراتر از برنامه پیش بینی شده امسال است.

 
وی افزود: در تعمیرات اساسی واحدهای تولید هیدروژن، هیدرو کراکر، واحدهای تصفیه گاز ترش و آمین همچنین واحدهای گوگردسازی قدیم مورد بررسی ، تعمیر و بازسازی قرار گرفتند.
 
مدیرعامل پالایشگاه شازند اراک، با اشاره به طرح های توسعه ای اجرا شده در این پالایشگاه گفت:با توجه به افزایش حدود ٥٠ درصدی خوراک (نفت خام) پالایشگاه از ١٧٠ به ٢٥٠ هزار بشکه در روز به واسطه اصلاحات فرآیندی، تولید برخی محصولات مانند بنزین به طور چشمگیری افزایش و برخی فرآورده ها مانند نفت کوره به نحو قابل توجهی کاهش یافت.
 
به گفته وی، با اجرای فاز دوم برنامه های توسعه ای تولید بنزین از ٤,٧ به ١٦ میلیون لیتر در روز، گاز مایع از ٥٠٠ به ٢ هزار تن در روز و تولید گوگرد نیز از ٥٠ به ٤٠٠ تن در روز افزایش، همچنین تولید نفت کوره از ١٢ به ٤ میلیون لیتر در روز کاهش یافت.
 
جمشیدی ادامه داد: همه این اقدام ها منجر به افزایش کیفیت فرآورده ها شد، به طوری که نفت گاز (گازوئیل) که قبل از کیفی سازی محصولات روانه بازار مصرف می شد، ١,٣ درصد گوگرد داشت، در حالی که هم اکنون میزان گوگرد موجود در نفت گاز پالایشگاه امام خمینی (ره) به ٤٠ پی پی ام رسیده است.
 
وی اعلام کرد: کیفیت بنزین معمولی پالایشگاه ارتقا یافت و به یورو ٤ تبدیل شد، به این معنی که گوگرد، آروماتیک و بنزن آن کاهش و درجه آرام سوزی (اکتان) آن افزایش یافته و به ٩٢ رسیده است.
 
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) گفت: در این پالایشگاه چهار واحد بنزین سازی فعال است که یک واحد آن به فاز نخست، یک واحد به فاز دوم (طرح توسعه پالایشگاه)، یک واحد نیز مربوط به واحد شکست مولکولی باقیمانده سنگین در بستر سیال (آر اف سی سی) و یک واحد دیگر به تصفیه هیدروژنی باقیمانده سنگین نفت خام (آر سی دی) مربوط می شود.
 
وی ادامه داد: بنزین تولیدی حاصل از این واحدها به شهرهایی از جمله اراک، اهواز، همدان، شیراز، قم و تهران ارسال می شود که عمده آن (حدود ١١ میلیون لیتر) مربوط به تهران است و با خط لوله به این کلانشهر می رسد.
 
جمشیدی، محیط زیست را عامل عمده اجرای فاز دوم طرح های توسعه ای این پالایشگاه اعلام کرد و گفت: حساسیت های موجود در حوزه محیط زیست موجب شد تا پیگیری های مستمری در خصوص ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) در دستور کار قرار گیرد.
 
به گفته وی، یکی از مشکلات آن زمان این بود که ٣٧ تا ٤٣ درصد از نفت خام وارد شده به  پالایشگاه به مازوت که در آلودگی هوا نقش زیادی داشت، تبدیل می شد، از این رو حرکت به سمت ارتقای کیفی و کمی محصولات و کاهش آلاینده هایی مانند مازوت در سال ١٣٨٢ در دستور کار قرار گرفت و در سال ١٣٩١ به نتیجه رسید.
 
مدیرعامل پالایشگاه شازند اراک با بیان این که ایجاد واحدهای آر اف سی سی و آر سی دی با توجه به الزام های محیط زیست انسانی در این حوزه تعریف و اجرا شد، ادامه داد: با ایجاد این واحدها، گوگرد تولیدی در واحدها کنترل شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
 
وی اعلام کرد: با انجام اصلاحات فرآیندی هم کمیت و هم کیفیت فرآورده هایی نظیر بنزین، گازوئیل و گازمایع این پالایشگاه افزایش یافته و نفت کوره (مازوت) آن نیز به حداقل ممکن رسیده است.
 
جمشیدی با اشاره به این که پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از چند جهت دارای ویژگی است، گفت: نخستین ویژگی این پالایشگاه این است که به دلیل تولید روزانه ٢ هزار تن گاز مایع نقش مهمی در صادرات این محصول دارد، دوم این که تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد و ارسال آن به پایانه های جنوبی کشور برای صادرات را به عهده دارد.
 
وی افزود: تولید پروپیلن که خوراک واحدهای پتروشیمی است که فقط در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید می شود را از دیگر ویژگی مهم این پالایشگاه اعلام کرد.
 
مدیرعامل شرکت پالایش نفت شازند اراک با بیان این که تحریم موجب شد تا بسیاری از فعالیت های تعمیراتی در داخل کشور و با تکیه بر توان سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی انجام شود، گفت: توربین مولد برق و سه توربین گازی که شرکت سازنده حاضر به تعمیر نشد، تعمیرات آن در داخل کشور انجام شد و هم اکنون در سرویس قرار دارند.
 
وی ادامه داد: هم اکنون قریب به ٨٠ درصد قطعات و لوازم یدکی از طریق مهندسی معکوس و از طریق سازندگان داخلی تامین می شود.
 
جمشیدی، درباره تاثیر برجام بر روند کار پالایشگاه گفت: این موضوع کمک کرد تا سفارش خرید کاتالیست واحد هیدروکراکر در مدت زمان کوتاهی در اردیبهشت ماه به پالایشگاه برسد.
 
وی ادامه داد: برا ی خرید دومین محموله کاتالیستی به میزان ١٦٠٠ مترمکعب جهت واحد آر سی دی مناقصه برگزار شد که سه شرکت اروپایی در آن شرکت کردند که ظرف سه ماه آینده به دست ما خواهد رسید.

کلیدواژه

پالایشگاه اراک

شرکت پالایش نفت امام خمینی

تولید فرآورده های پالایشگاه اراک فراتر از برنامه مصوب

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار