نفت / شناسه خبر: 1574 / تاریخ انتشار : 1395/6/16 13:03
|
ورود قدیمی ترین مرد بین الملل ایران پس از ۷سال به کشور؛

آقای فروش نفت ایران بازگشت

با انتشار تصاویر سفر دبیرکل اوپک و هیات عامل او به تهران یک چهره ایرانی خودنمایی می کند.

تحریریه نفت امروز / با انتشار تصاویر سفر دبیرکل اوپک و هیات عامل او به تهران  یک چهره ایرانی خودنمایی می کند. همان لبخند همیشگی و آرامشی که در چهره اش همیشه به عنوان ویژگی اصلی اش از ان یاد می شد همچنان پس از گذشت ۷ سال به قوت خود باقی بود. با وجود آنکه سالها از نبود او در نفت می گذرد اما چهره اش تغییر نکرده و با همان نگاه همیشگی در عکس ها دیده می‌شود.

اما یک چیز با روزها و سالهای گذشته در چشمانش متفاوت است نگاه شوق وارش در نگاه به خبرنگاران و عکاسانی که از وی و دبیرکل اوپک پشت هم عکس می گیرند نشان مید هد او هم برای فضای آنروزهای نفت دلتنگ است. حجت الله غنیمی فرد مرد اول امور بین اللم نفت ایران که در پرونده کاری خود بیش از دو دهه فعالیت بر مسند امور بین الملل شرکت ملی نفت را به ثبت رسانده دیروز بالاخره پس از هفت سال دوری از تهران به کشور بازگشت اما اینبار نه برای دفاع از فروش نفت ایران و حمایت از منافع تصمیم گیران نفتی کشور بلکه برای مذاکره در جهت جلب رضایت یار قدیمی اش در نفت یعنی زنگنه!


زنگنه و غنیمی فرد در هشت سال دولت اصلاحات روابط نزدیکی را با هم تجربه کردند. در آن‌زمان غنیمی فرد مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت را بر عهده داشت و روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران را بدون هیچگونه مشکلی در بازار عرضه می کرد. همین نزدیکی وی به زنگنه بعدها در دولت نهم و دهم برای وی دردسرساز شد.


این مرد اول فروش نفت ایران که هنوز هم نفت نتوانسته جایگزین مناسبی برای او در این سمت پیدا کند از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ بدترین روزهای کاری خود را گذراند. از ابهام در تعاملات نفتی وی گرفته تا تحلیل اظهاراتش در مورد فروش گاز در قالب خط لوله صلح!


او در سال ۱۳۸۵ به امضای جشن ساز بالاخره پس از ۱۶ سال حضور بر مسند مدیریت فروش نفت ایران از این سمت برکنار شد و عرشی جایگزین وی شد. هر چند که علی اصغر عرشی نیز در این سمت چندان دوام نیاورد و جای خود را به دیگری داد. از آن زمان تا کنون نفت  بیش از ۵ مدیر امور بین الملل به خود دیده است اما به اذعان بسیاری از کارشناسان و مدیران حاضر در نفت هنوز هم مدیری که بتواند همانند غنیمی فرد عمل کند در این سمت گذاشته نشده است. با اینحال نباید نادیده گرفت که این  روزها امور بین الملل شرکت ملی نفت عملکرد قابل قبولی دارد اما حجت الله غنیمی فرد با تجربه دو دهه خود روش مدیریت خاص خود را داشت.


غنیمی فرد در سال ۱۳۸۵ در نهایت از سمت خود برکنار شد و به عنوان معاونت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت سمتی که در چارت نفت وجود نداشت گمارده شد. البته بعدها جشن ساز مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت تغییر این مدیر را در فشارهای سیاسی مقامات بالارتبه دولت جستجو کرد و تاکید داشت که این تغییر از روی رضایت نبود.به هرحال غنیمی فرد در سمتی گذاشته شد که هیچگونه چارچوب جدی در نفت نداشت و پس از خروج وی از نفت و سفر به اوپک این سمت نیز به دست فراموشی سپرده شد.


۱۱ خردادماه سال ۱۳۸۹ بود خبری با عنوان " غنیمی فرد از ایران کوچ می کند" به تیتر یک رسانه های تخصصی نفت تبدیل شد. خبری که از رضایت میرکاظمی وزیر وقت نفت به کوچ این مدیر باسابقه نفتی ایران و کوچ تجربیات آن به وین حکایت داشت.


از آن‌زمان تا کنون غنیمی فرد به طور رسمی و به دنبال مذاکرات نفتی به ایران نیامده تا آنکه دیروز بالاخره پس از ۷ سال به عنوان رییس دپارتمان مطالعات نفت در اوپک به کشور بازگشت تا این‌بار به جای انتقال تجربیات خود به جوانان ایرانی  و مذاکره با اوپک برای حفظ تصمیمات و منافع مقامات نفتی ایران در این سازمان در کنار بارکیندو دبیرکل تازه نفس اوپک قرار بگیرد و زنگنه یار قدیمی خود را به تغییر موضع متقاعد کند. موضعی که قطعا منجر به کاهش صادرات و یا تثبیت صادرات نفت ایران و جلوگیری از اوج نفتی کشور می شود.
 

کلیدواژه

غنیمی فرد

بازار نفت

اوپک

بارکیندو

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها