نفت / شناسه خبر: 136735 / تاریخ انتشار : 1400/6/28 14:55
|

نقش آمریکا در تعیین قیمت گاز چیست؟

بازاریابی تهاجمی تولیدکنندگان ال ان جی ایالات‌متحده باعث شده تا قیمت پایانه هنری هاب در دنیا معمولاً پایین‌تر و رقابتی‌تر باشد. همچنین هزینه ثابتی برای خریداران وجود ندارد.

به گزارش نفت امروز به نقل از میز نفت، قیمت محموله‌های ال ان جی در اکثر مناطق دنیا بر اساس قیمت پایانه گازی هنری‌ هاب ایالات‌متحده تعیین می‌شود و این شاخص با دقت زیادی بر اساس عرضه و تقاضای بازار گاز طبیعی عمل می‌کند. انقلاب شیل توانست تغییر عظیمی در گستره بازار جهانی گاز طبیعی به وجود آورد.

ایالات‌متحده هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا به شمار می‌رود که این دستاورد تا حدود زیادی به دلیل رنسانس منابع شیل و دستاوردهای فناوری کارآفرینان تگزاسی است. این پیشرفت‌ها به رشد چشمگیر بهره‌وری منجر شده و هزینه‌های هر چاه را کاهش قابل‌توجهی داده است.‌
این تحولات به ایجاد مازاد عرضه و ایجاد پروژه‌های عظیم برای مایع کردن گاز طبیعی در صنعت گاز ایالات‌متحده منجر شده است که این گازهای مایع‌شده با تانکرهای غول‌پیکر به‌سوی مقاصد متقاضی گاز طبیعی در سراسر دنیا رهسپار می‌شود. پروژه‌های صادرات ال ان جی ایالات‌متحده نتیجه مستقیم واقعیت‌های جدید حاکم بر بازار است.

در ادامه با پروژه‌های مهم صادرات ال ان جی ایالات‌متحده که در خلیج مکزیک قرار دارند، آشنا می‌شویم:
 
* پایانه‌های چنییر سالین پس و کورپوس کریستی: چنییر سالین پس قدیمی‌ترین پروژه تولید ال ان جی ایالات‌متحده محسوب می‌شود که در کامرون پریش از فوریه سال 2016 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است. مجتمع کورپوس کریستی نیز در سال 2018 میلادی و در نزدیکی آن افتتاح شده است. این دو طرح، گاز خوراک خود را از طریق شاه‌لوله‌ها دریافت می‌کنند. این دو پروژه از ظرفیت دریافت 6000 تریلیون بی تی یو گاز طبیعی و از قراردادهای میان‌مدت و کوتاه‌مدت برخوردارند. مجتمع چنییر دومین پایانه بزرگ ال ان جی دنیا است که از ظرفیت 105 میلیون تن صادرات ال ان جی و برابر با 1525 تانکر غول‌پیکر برخوردار است.
 
* کامرون ال ان جی. این پروژه از ظرفیت صادرات سالانه 14.95 میلیون تن ال ان جی برخوردار است. این عدد برابر با روزانه 2.1 میلیارد فوت مکعب است.
 
* پایانه فری پورت. ظرفیت صادرات این پروژه 1.98 میلیون تن ال ان جی در سال است.
 
چند پروژه دیگر ال ان جی نیز در یک دهه اخیر راه‌اندازی شده‌اند. همچنین چند پروژه جدید نیز در مراحل مختلف ساخت و تکمیل هستند که در دهه کنونی راه‌اندازی خواهد شد. اکثر پروژه‌های تولید و صادرات ال ان جی ایالات‌متحده در سواحل خلیج مکزیک قرار دارند. این منطقه دارای انبوهی از زیرساخت‌ها و تأسیسات تولید نفت و گاز است.

در سال‌های اخیر، با افزایش عرض کانال پاناما شاهد نزدیک‌تر شدن پروژه‌های تولید‌ ال ان جی ایالات‌متحده به بازارهای مصرف آسیا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار ال ان جی دنیا هستیم. آسیا در دو دهه آینده همچنان با رشد تقاضای ال ان جی روبرو خواهد بود و همه بازیگران بزرگ بازار تلاش می‌کنند تا در رقابتی نفس‌گیر و دشوار، سهم بیشتری در این منطقه به دست آورند.
 
 
 رشد تأثیرگذاری پایانه هنری هاب
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای توسعه صادرات ال ان جی ایالات‌متحده، افزایش نقش‌آفرینی پایانه هنری هاب در قیمت‌گذاری جهانی گاز طبیعی است. ازنظر تاریخی، سازوکار قیمت‌گذاری گاز بر اساس بهای نفت، بنیان قراردادهای بلندمدت صادرات ال ان جی به‌ویژه در بازار آسیا بوده است. بدین ترتیب نوسانات قیمت ال ان جی بافاصله سه تا چهار ماه از قیمت نفت پدید می‌آمد.

به هر ترتیب، این سازوکار به دلیل عدم انطباق باعرضه و تقاضای جهانی گاز و محدود بودن امکان معامله محموله‌ها در بازارهای بورس انرژی با مخالفان زیادی روبرو بوده است. به دلیل این محدودیت‌ها و بر اساس سیاست‌های انرژی اتحادیه اروپا و تأمین‌کنندگان کلیدی آن‌ها نسبت به آغاز جایگزینی قراردادهای شاخص نفت با قراردادهای مبتنی بر پایان هنری هاب اقدام شده است.

از سال 2015 میلادی، خریداران آسیایی نیز به دنبال تغییر ساختار قیمت‌گذاری قراردادهای ال ان جی خود هستند و از قراردادهای بلندمدت مرتبط با نفت با بندهای سنتی مقصد ثابت فاصله گرفته‌اند.

پایانه چنییر نخستین عرضه‌کننده ال ان جی دنیا بود که از شاخص هنری هاب برای فروش محموله‌های خود بهره برد. در این پایانه هر میلیون بی تی یو ال ان جی 2.25 تا 3.5 دلار به‌علاوه 115 درصد قیمت هنری هاب به مشتریان عرضه می‌شود.

بدین ترتیب خریداران الزامی به دریافت محموله‌های خود ندارند و امکان فروش مجدد آن وجود خواهد داشت. قیمت پایانه هنری هاب به همراه 15 درصد هزینه تأمین گاز خوراک مجتمع ال ان جی یک عدد متغیر بر اساس عرضه و تقاضای گاز است. هزینه‌های انتقال محموله و تبدیل مجدد آن به گاز نیز توسط خریدار پرداخت می‌شود.

بازاریابی تهاجمی تولیدکنندگان ال ان جی ایالات‌متحده باعث شده تا قیمت پایانه هنری هاب در دنیا معمولاً پایین‌تر و رقابتی‌تر باشد. همچنین هزینه ثابتی برای خریداران وجود ندارد.

تجارت جهانی نوین ال ان جی بر پایه عرضه گسترده گاز، زیرساخت‌های عظیم پالایش و مایع سازی گاز طبیعی، سیستم مالی مناسب و بازار توسعه‌یافته تجارت کالا در ایالات‌متحده بنیان‌گذاری شده است.

آمریکایی‌ها در مدت پنج سال توانستند به چهارمین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ ال ان جی دنیا تبدیل شوند؛ و پایانه هنری هاب با داشتن کارایی، انعطاف‌پذیری و قیمت‌گذاری رقابتی توانسته تا جایگاه خود را در بازار جهانی گاز تثبیت کند. هیچ‌ موفقیتی تصادفی نیست.
 

کلیدواژه

قیمت گاز

گاز آمریکا

آمریکا

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها