نفت / شناسه خبر: 136681 / تاریخ انتشار : 1400/6/24 14:13
|

حراج نفت چین، پیامی به اوپک است

هفته گذشته چین با انتشار اخباری مبنی بر استخراج از ذخایر استراتژیک نفت و فروش آن در حرکتی که بلومبرگ آن را "مداخله‌ای بی‌سابقه" نامید ، خبرساز شد.

به گزارش نفت امروز به نقل از اویل‌پرایس این اولین باری است که چین فروش نفت از ذخیره استراتژیک خود را رسماً اعلام می‌کند. میزان ذخایر نامعلوم است زیرا دولت چین، هرگز این داده‌ها را منتشر نمی‌کند ، اما تحلیلگران از تصاویر ماهواره ای برای تخمین میزان ذخیره نفت چین استفاده می‌کنند. دلیل این حرکت، بی‌تردید قیمت نفت بود.

بنابر گزارش رویترز ، تورم قیمت در ماه گذشته به بالاترین حد خود در 13 سال گذشته رسید و به نظر می رسد قیمت نفت خام بیش از 70 دلار در هر بشکه برای پکن گران شده باشد. در همین گزارش به نقل از اداره ملی ذخایر غذایی و استراتژیک چین آمده است که فروش نفت "عرضه و تقاضای بازار داخلی را تثبیت کرده و به طور موثر امنیت انرژی کشور را تضمین می‌کند."

بزرگترین گرمخانه اقتصادی جهان، که تا کنون با نرخ 8.44 درصد رشد داشته، ماه هاست که مانند سایر نقاط جهان با قیمت بالای مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند و برعکس بقیه جهان، برای تغییر بازار به اندازه کافی اهرم دارد.

نکته جالب این است که شاید این اولین باری نباشد که چین از ذخایر استراتژیک خود نفت می فروشد، اما این اولین بار است که آن را علنی می‌کند. یک تحلیلگر در اینباره به چین توضیح داد: "فروش نفت جدید نیست ، اما اعلامیه جدید است و فکر می‌کنم این تلاشی از سوی دولت چین برای تعدیل قیمت‌های داخلی است."

نکته جالب دیگر ، همانطور که در گزارش فایننشال تایمز آمده، این خبر بلافاصله بعد از آخرین نشست اوپک+ منتشر شد. در این نشست اوپک تصمیم گرفت با وجود تماس‌های افرادی چون بایدن، تولید را با نرخ مورد توافق قبلی، ادامه دهد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده - از اوپک پلاس خواسته بود، برای مهار قیمت، تولید را افزایش دهد. همانطور که کلاید راسل، ستون نویس رویترز گفت، این پیغام چین بود که فروش نفت را تحت تاثیر قرار دارد، نه خود نفت. از زمان شیوع پاندمی، به نظر می‌رسد بزرگترین واردکنندگان نفت خام در جهان نسبت به نوسانات قیمت نفت بویژه هنگامی که نوسان به سمت بالا است، حساس شده‌اند.

دارمندرا پرادان ، وزیر نفت سابق هند ، در واکنش به هرگونه اقدام اوپک با هدف افزایش قیمت‌ها، واکنش‌های فوری و آشکاری داشت. هند به برخی از این اقدامات پاسخ داد و به پالایشگاه‌های دولتی خود دستور داد، خرید از تولیدکنندگان نفت خاورمیانه را محدود کنند. چین نیز تامین‌کنندگان خود را متنوع کرده است.

اکنون هند از ذخایر استراتژیک خود نفت می‌فروشد. در واقع ، فروش خود را چند هفته قبل از چین اعلام کرد. هدف از فروش، اجاره فضا به پالایشگاه‌ها اعلام شد ، اما عمدی یا غیرعمد، بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذاشت. فایننشیال تایمز معتقد است، دولت چین به شدت نگران تورم است و دست به هر کاری می‌زند. برای همین ذخیره استراتژیک تقریبا همه مواد اولیه را آزاد کرده‌ است.

" تورم باعث نگرانی شده است - نه فقط در چین - با این حال ، تعداد کمی از کشورها برای کاهش اثرات افزایش قیمت، ذخایر لازم را برای انتشار دارند. با این وجود ، نمی‌توان خروج بشکه‌ها از ذخایر استراتژیک را به عنوان هشداری برای اوپک پلاس تفسیر کرد.

افزایش قیمت نفت یکی از بزرگترین عوامل محرک تورم بوده است، با این وجود اوپک پلاس به برنامه اولیه خود ادامه داده است و فقط 400 هزار بشکه در روز به مجموع تولید خود اضافه کرد. در همین حال، طبق آخرین گزارش ماهانه اوپک، تقاضا تا سال آینده از قبل پاندمی بیشتر خواهد شد.

در شرایطی که اوپک پلاس به درخواست‌ها برای تولید بیشتر پاسخ نمی‌دهد، اگر این پیش‌بینی‌ها درست از کار دراید، قیمت‌ها بالاتر می‌رود و وضعیت تورم برای واردکنندگان بزرگ پیچیده‌تر می‌شود، زیرا ذخایر استراتژیک، هر چقدر هم که باشد، هنوز محدود هستند.   

کلیدواژه

نفت

نفت چین

ذخایر استراتژیک نفت چین

چین و اوپک

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها