نفت / شناسه خبر: 136639 / تاریخ انتشار : 1400/6/22 11:54
|

دولت رئیسی برای بنزین چه خواهد کرد؟/ مردم منتظر باک بنزین 600 هزار تومانی باشند؟

چند روز از طرح موضوع بنزین 11 هزار تومانی می‌گذرد و با وجود نگرانی‌هایی که انتشار این خبر ایجاد کرده، تاکنون هنوز هیچ یک از مسئولان دولت سیزدهم نسبت به تکذیب آن اقدام نکرده‌اند.

به گزارش نفت امروز، هنوز مدت زیادی از مناظره های انتخابات ریاست جمهوری و انتقادات بسیاری که از سوی کاندیداها درباره افزایش قیمت بنزین مطرح می شد، نگذشته است که این بار در اولین روزهای کاری دولت سیزدهم زمزمه های بنزین 11 هزار تومانی به گوش می رسد.

اگر به فعالیت دولت های قبلی هم توجه کنیم ظاهرا در سال های اخیر این امر تبدیل به رویه ای مرسوم شده که هر دولت برای تامین منابع مالی در دوران تحریم، به افزایش بهای سوخت فکر می کند.

در واقع گویی حال که امکان فروش نفت در بازارهای صادراتی وجود ندارد، دولتها بخشی از این خسارت را با افزایش بهای بنزین جبران می کنند. در این میان برای انجام این امر نیز توجیهات متعددی مطرح می شود که از قاچاق سوخت تا بحث توزیع عادلانه یارانه ها گسترده است.

در روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری نیز به یکباره موجی ایجاد شده و اخباری مبنی بر رسیدن قیمت بنزین به 5000 تومان منتشر شد. حال مدت زیادی از این موضوع نگذشته که از رسیدن قیمت بنزین به 11 هزار تومان صحبت می شود و البته مسئولی هم این امر را تکذیب نمی کند.

اما اینکه داستان بنزین 11 هزار تومانی از کجا آب می خورد به روزهای گذشته برمیگردد که ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی از طرح تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

طرحی که اگر قرار بر اجرایی شدن آن باشد قاعدتا یارانه سوخت نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت که گفته می شود اگر این یارانه حذف شود و قرار باشد قیمت بنزین به صورت آزاد محاسبه شود بر این اساس که قیمت واقعی بنزین در منطقه خلیج فارس حدود ۳۸ تا ۴۰ سنت است و بر اساس قیمت دلار آزاد، نرخ هر لیتر بنزین به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان می‌رسد که در این صورت پر کردن یک باک بنزین با میانگین 50 لیتر قیمتی حدود 550 هزار تومان خواهد داشت.

نکته دیگر آنکه طی روزهای گذشته از سوی جواد اوجی، وزیر نفت دولت رئیسی نیز بابت تامین بنزین در روزهای شروع سفرهای پساکرونایی ابراز نگرانی شده بود. گفتنی است پس از آغاز به فعالیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده بنزین در جهان شناخته شد و در این سالها علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بخشی نیز صرف صادرات شده است.

بر این اساس در هفت ماهه اول سال ۹۹ از محل صادرات بنزین درآمدی حدود ۱.۴ میلیارد دلار حاصل شد. حال نیز بی شک با کنترل مصرف داخلی میتوان امکان بیشتری برای صادرات در این بخش ایجاد کرد که باید منتظر ماند تا در آینده مشخص شود رویکرد دولتی که با شعار حمایت از محرومان روی کار آمده در خصوص یارانه این کالای استراتژیک چگونه خواهد بود.

در این میان اینگونه نیز اظهار می شود که با حذف یارانه های پنهان امکانی ایجاد می شود که توزیع یارانه عادلانه شده و سهم یارانه خانواده ها که سالهاست روی 45 هزار تومان مانده به مبالغی میلیونی برسد چراکه اکنون دولت یارانه بسیاری به سوخت اختصاص می دهد در حالیکه همه خانواده ها از این سوخت استفاده نمی کنند و بر این اساس ممکن است یک خانواده که دارای چند خودرو است ماهانه رقم بالایی یارانه سوخت به خود اختصاص دهد اما خانواده ای که فاقد خودرو است از این رقم محروم بماند.

اما آنچه در این زمینه به آن اشاره نمی شود آثار تورمی حذف یارانه هاست که در دولت محمود احمدی نژاد نیز شاهد آن بودیم. از سوی دیگر بنزین به عنوان کالایی استراتژیک، تاثیرگذاری بسیاری در تورم دارد و هر بار با تغییر قیمت آن در بسیاری از حوزه ها شاهد افزایش قیمت هستیم. در چنین شرایطی حتی خانواده هایی که به ظاهر از یارانه سوخت دولت به طور مستقیم بهره مند نمی شوند، در هزینه های حمل و نقل خود ارقامی به مراتب پائین تر را تجربه می کنند که با بنزین 11 هزار تومانی نمی توان تصور کرد این هزینه ها چگونه خواهد شد

. به گفته ابوالفضل ابوترابی، یارانه‌های پنهان و آشکار دو برابر بودجه سالیانه کشور بوده و در واقع افراد مرفه جامعه بیست و پنج برابر مستضعفین از یارانه استفاده می‌کنند.

این طرح تقاضا در سامانه طرح های مجلس بارگذاری شده است و تاکنون توسط ۲۲ نفر از نمایندگان امضا شده است. نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته برای مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس به ۱۰۰ امضا نیاز است و تصویب این تقاضا هم به کسب حداقل دو سوم آرای نمایندگان مجلس نیاز دارد.

کلیدواژه

رئیسی

سیدابراهیم رئیسی

بنزین

افزایش قیمت بنزین

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها