به گزارش نفت امروز، داستان مشکل در دریافت مطالبات صادراتی موضوع جدیدی نیست و همین چند روز گذشته بود که صادرات گاز به عراق به دلایلی از جمله بدقولی این کشور در پرداخت مطالبات به شدت محدود شد، البته در مورد عراق به غیر از مشکل در نحوه پرداخت، تامین هزینه ها نیز از مشکلات جدی بود اما در نهایت تمام این مسائل در کنار هم موجب شد صادرات به این کشور به مرحله توقف نزدیک شود.
حال نیز هنوز زمان زیادی از این موضوع نگذشته که اخباری مبنی بر صادرات سوخت ایران به لبنان منتشر می شود و در شرایط تحریم، چگونگی پرداخت هزینه سوخت وارداتی از سوی لبنان از اولین سئوالاتی است که به ذهن می رسد.
در دولت جدید درآمدزایی نفتی و فروش نفت از جمله اولویت های دولت و وزارت نفت است و بارها بر آن تاکید شده و حتی جواد اوجی، وزیر نفت قول داده است که روزهای خوبی در انتظار فروش نفت خواهد بود.
وی در صحبت های خود تهاتر نفت با کالا یا سرمایه گذاری کشور مقابل در ایران را از جمله راهکارهای فروش نفت در شرایط تحریم دانسته است اما اینکه در برابر صادرات سوخت به لبنان از کدام شیوه و رویکرد استفاده خواهد شد موضوعی است که تاکنون توضیحی درباره آن داده نشده است.
به تازگی روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرده است که ۲۹ میلیون لیتر سوخت مازوت ایرانی طی روزهای آینده وارد لبنان خواهد شد. طی روزهای گذشته اینگونه عنوان شده بود که با جدیتر شدن بحران سوخت در لبنان و انفعال دولت در تامین سوخت موردنیاز مردم، پیشنهاد واردات بنزین از ایران با لیره لبنان توسط حزبالله لبنان مطرح شده و مورد پیگیری قرار گرفت تا تداوم روند فعلی بحران سوخت، منجر به تشدید تنشهای اجتماعی و امنیتی در این کشور نشود.
بدین صورت پس از پیگیری و تلاش حزبالله برای واردات سوخت از ایران، تاکنون سه نفتکش حامل سوخت از ایران به سمت این کشور حرکت کردهاند. بر اساس ردیابی کشتیها نخستین نفتکش ایرانی هنوز به کانال سوئز نرسیده و دومین تانکر هنوز از قلمرو ایران خارج نشده، اما بندر را ترک کرده و سومین تانکر هم در حال ترک ایران است و حدود 10 تا 12 روز طول میکشد که به کانال سوئز برسد.
اما با وجود ارسال محمولههای سوخت ایران، وزیر انرژی سوریه در مصاحبهای اعلام کرده است که دولت لبنان هیچ مجوزی برای واردات سوخت از ایران صادر نکرده است.