نفت / شناسه خبر: 136301 / تاریخ انتشار : 1400/5/24 10:22
|
نفت‌امروز گزارش می‌دهد

فروش 12000 میلیاردی پتروشیمی شازند در گیر و دار کرونا

با وجود مشکلات متعددی که دوران شیوع کرونا و در کنار آن تحریم ها برای کشور ایجاد کرده، پتروشیمی شازند در سال گذشته بیش از 12 هزار میلیارد تومان فروش داشته است.

به گزارش نفت امروز، مجتمع پتروشیمی شازند (اراک) در سال 1363 به تصویب رسید و پس از طی مراحل طراحی، مهندسی و نصب، فاز اول آن در سال 1372 در مدار تولید قرار گرفت. در ادامه کار به منظور بهبود مستمر و تولید بیشتر و متنوع تر، واحدهای دیگر مجتمع تکمیل و واحد اتوکسیلات بعنوان آخرین واحد مجتمع در سال 1382 راه اندازی و در مدار تولید قرار گرفت. از سال 1379 همزمان با تکمیل واحدها، طرح و توسعه مجتمع با هدف افزایش ظرفیت واحدها به تصویب رسید که فاز اول آن در مهرماه سال 1384 و عملیات اجرایی فاز دوم در تابستان سال 1386 به انجام رسید. ظرفیت کامل تولید این مجتمع پس از انجام طرح توسعه 1.469.000 تن در سال است.
 
پتروشیمی شازند یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی در کشور با ظرفیت سالانه 1700 هزار تن محصولات پایه، پلیمری و شیمیایی است که 4 درصد از اتیلن،  5 درصد از پلی اتیلن سنگین،  7 درصد از پلی اتیلن سبک خطی، 10درصد از پروپیلن و 7 درصد از پلی پروپیلن تولید شده در کشور را تامین می‌کند.
 
شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) 16.67 درصد مالکیت سهام غیرمدیریتی این شرکت را برعهده دارد و این مجتمع به عنوان یک شرکت سهامی عام در حال فعالیت است.
 
اما فروردین ماه سال جاری در مراسمی که با حضور مجازی رئیس جمهور وقت برگزار شد، واحد تولید کاتالیست پلی پروپیلن و واحد تولید کاتالیست پلی اتیلن سنگین در پتروشیمی شازند به بهره برداری رسید.
 
در آن دوره اینگونه اعلام شد که واحد تولید کاتالیست پلی پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲ تن و واحد تولید کاتالیست پلی اتیلن سنگین با ظرفیت ۲۰ تن در سال با اعتبار هزینه شده ۲۷۰ میلیارد تومان بهره برداری می شوند.
 
مدیر عامل این مجموعه چندی پیش در تشریح وضعیت این واحد در سال های اخیر به تاثیر کرونا بر آن اشاره کرد و گفت: حدود یک سال و نیم است که بیماری کرونا به مشکلات جامعه اضافه شده و به دنبال همین مشکلات در اوایل سال ۹۹ انبارهای شرکت مملو از کالای ساخته شده بود چراکه تا خرداد سال گذشته اکثر واحدهای تولیدی تعطیل بودند و مرزهای کشورها بسته بود.
 
ولدخانی اضافه کرد: اوایل خرداد سال گذشته مجموعه بزرگی از تولیدات این شرکت از طریق ریل راه آهن به ترکیه صادر شد که سبب افزایش استمرار تولید در این مجموعه شد.
 
وی در عین حال به نقش این مجموعه در تامین نیازهای کرونایی اشاره کرد و از تولید ماسک و گان در این مجتمع یاد کرده و گفت: اکسیژن یکی از نیازهای اساسی بیماران کرونایی است که این مجموعه علاوه بر تولید اکسیژن مورد نیاز شرکت، اکسیژن مورد نیاز استان را نیز تولید می‌کند.
 
ولدخانی با اشاره به اینکه در این شرایط به ۵۰ کشور جهان کالا از این واحد صادر می‌شود، اضافه کرد: شرکت پتروشیمی شازند در سال گذشته بیش از۳۸۰ میلیون دلار ارزآوری داشته و این امر نتیجه فروش در بخش پلیمری و شیمیایی بود که بازار داخلی را اشباع کرده است، برخی محصولات این واحد در برخی کشورها مشتریان فراوانی دارد.
 
وی ادامه داد: در سال گذشته این شرکت بیش از ۲۲ میلیون یورو جهت داخلی سازی تجهیزات هزینه کرده و برای اولین بار اورهال را بدون حضور نیروهای خارج از کشور انجام داده است. شرکت پتروشیمی شازند طی یکسال گذشته موفق به جذب نیرو و ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ نفر شده است.
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند، کاتالیست را لازمه تولید محصول در این شرکت دانست و گفت: در این مجموعه، کاتالیست های مختلفی بومی سازی شده به طوری که کاتالیست SAC۵۱۰ نیز در این واحد تولید شده است. طی سال های گذشته جهت واردات اتمر ۱۶۳ که برای تولید محصولات پلیمری شرکت کاربرد دارد مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو پرداخت می شد در حالیکه در سال گذشته موفق به تولید اتمر ۱۶۳ شده ایم.
 
ولدخانی خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی تنها واحدی است که خوراک مایع مصرف می کند که همچنان در تامین آن دچار مشکل هستیم.
 
وی افزود: سال گذشته دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در استان صرف خرید بیمه، مالیات، خرید از پالایشگاه و انواع مواد غذایی شده است. امسال هزینه های تامین مواد غذایی پرسنل از ۲۰ میلیارد به ۵۰ میلیارد تومان و هزینه حمل و نقل از حدود ۱۵ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان رسیده و همه اینها در استان تامین شده است.
 
ولدخانی افزود: سال گذشته مجموعه پتروشیمی شازند حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان فروش محصولات داشته که این رقم در سه ماهه امسال به بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

 

کلیدواژه

شرکت پتروشیمی شازند

کرونا

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها