نفت / شناسه خبر: 136248 / تاریخ انتشار : 1400/5/18 11:39
|

دولت روحانی در سال آخر برای پتروشیمی چه کرد؟

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته را بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار دانسته و با تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۰ سال طلایی پتروشیمی است، گفته است: با درآمد بیش از ۲۱ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰، رکورد تازه ای رقم می زنیم.

به گزارش نفت امروز، در سال های گذشته همواره صادرات پتروشیمی سهمی قابل توجه از درآمدهای صنعت نفت داشته که البته در بسیاری موارد این درآمدزایی به خامفروشی مربوط بوده و محصولات بدون دست یافتن به ارزش افزوده به کشورهای مختلف روانه شده اند. با این وجود سال گذشته طبق آمارهای ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی؛ ۲۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی در شرایط تحریم و کاهش تقاضای ناشی از کرونا، صادر شده است.
 
از سوی دیگر در سال گذشته، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از ۶۵ میلیون تن سال ۹۸ با بهره‌برداری از ۱۷ طرح و افزایش ۲۵ میلیون تنی به ۹۰ میلیون تن رسیده است که رکورد قابل توجهی به شمار می‌آید.
 
همان طور که اشاره شد مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی امسال را نیز سالی طلایی برای این صنعت دانسته و در آخرین روزهای مسئولیت خود در آیین نکوداشت سال طلایی صنعت پتروشیمی و تقدیر از مدیران۱۷ طرح پتروشیمی اظهار کرد: بهره برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی در سال ۹۹ و نیز ۱۴۰۰ ، سالی طلایی و کم نظیری را رقم زد، بطوریکه بهره برداری از این طرح ها با سرمایه گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار ، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی را ۲۵ میلیون تن در سال افزایش داد.
 
به گفته وی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۹۸ به ۶۵ میلیون تن در سال رسید که این ظرفیت در سال۹۹ به ۹۰ میلیون تن در سال افزایش یافته و در حال حاضر ۶۴ مجتمع پتروشیمی و سه مجتمع یوتیلیتی در صنعت پتروشیمی ایران در حال فعالیت هستند.
 
بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت همچنین به جهش های دوم و سوم که برای این صنعت پیش بینی شده، اشاره کرد و گفت: میانگین پیشرفت ۱۰ طرح باقیمانده جهش دوم صنعت پتروشیمی را ۸۴ درصد است و این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و بدین ترتیب با تحقق ۱۰۰ میلیون تن، صد درصد برنامه ششم توسعه در بخش  پتروشیمی محقق می‌شود.
 
وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۰ طرح فعال هم در قالب طرح‌های جهش سوم فعال هستند و ظرفیت تا سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۳۵ میلیون تن می‌رسد، افزود: با تحقق طرح‌های جهش سوم، رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه از رتبه دوم به جایگاه نخست ارتقا می‌یابد.
 
محمدی درباره سرمایه گذاری صورت گرفته در این طرح ها نیز توضیح داد: « تا امروز ۷۹ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده است. این عدد با تکمیل طرح‌های باقیمانده جهش دوم به ۸۲ میلیارد دلار و با تکمیل طرح‌های جهش سوم به ۱۰۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید». البته به نظر می‌رسد با توجه به تورم موجود در کشور این ارقام با افزایش مواجه خواهد شد.
 
طبق گفته های  این مدیر نفتی، در برنامه ۱۴۰۰ این صنعت نیز قرار است امسال ۴۳ میلیون تن محصول نهایی تولید شود که از این مقدار ۳۳ میلیون تن صادر و ۱۰ میلیون تن در داخل عرضه می‌شود.
 
از سوی دیگر ۸۵ نوع کاتالیست در صنعت پتروشیمی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار در سال مصرف می‌شود، که طبق آنچه اعلام شده ۲۰ نوع کاتالیست عمده صنعت پتروشیمی داخلی‌سازی شده و ۱۶ نوع دیگر تا پایان امسال (۱۴۰۰) بومی‌سازی می‌شود و بدین ترتیب در مجموع ۲۰۰ میلیون دلار از مهم‌ترین و باارزش‌ترین کاتالیست‌ها از سبد ۲۷۵ میلیون دلاری، تا پایان سال بومی‌سازی می‌شود.
 
البته آنچه اشاره شد تنها موضوعات کلان مربوط به این صنعت است . در کنار آن اقدامات متعدد دیگری نیز صورت گرفته، به عنوان مثال در سال ۱۳۹۹ شاهد رونمایی از دانش فنی فرآیند تولید پروپیلن از متانول بودیم که در نهایت مجموع اتفاقات رخ داده به گونه ای بود که به زعم بسیاری کارشناسان فعال این حوزه موجب شد سال گذشته سالی موثر در صنعت پتروشیمی محسوب شود. حال اینکه آیا باقی اهدافی که برای امسال و سال های آتی تعیین شده نیز به نتیجه می رسد یا نه موضوعی است که قطعا به عملکرد دولت بعدی در بخش پتروشیمی بستگی دارد.

کلیدواژه

دولت روحانی

روحانی

پتروشیمی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها