نفت / شناسه خبر: 136139 / تاریخ انتشار : 1400/5/11 09:59
|
وقتی هیچ تنبیهی برای پرمصرف ها نیست؛

قطع آب مشترکان پرمصرف، طرحی که نیامده متوقف شد

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر قطع آب مشترکان پرمصرف تهرانی منتشر شد، اما در کمتر از دو روز از زمان اعلام شده برای اجرای این طرح، اخباری مبنی بر توقف و لغو آن منتشر شد.

به گزارش نفت امروز، با توجه به وضعیت بارش های کشور، بسیاری از استان ها با وضعیت خشکسالی دست و پنجه نرم میکنند و ذخایر سدها در بسیاری استان ها با کاهش قابل توجه مواجه شده است به گونه ای که طبق اعلام رسمی، حجم ذخایر سدهای تهران در سال گذشته حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب بوده اما اکنون این عدد به ۸۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است یعنی نسبت به سال قبل حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب شرب سدهای تهران را داریم. در چنین شرایطی با توجه به افزایش دما نسبت به مدت مشابه سال قبل و در عین حال دوران شیوع کرونا که به نوعی منجر به افزایش مصرف آب می شود به طور طبیعی لازم است تمام توان وزارت نیرو و مشترکان به کار گرفته شود تا شرایط موجود مدیریت شده و این بحران سپری شود، با این حال بسیاری هستند که در همین شرایط هم از آب قابل شرب برای مصارف نامتعارف متعدد از شست و شوی ماشین و حیاط خانه گرفته تا حتی پرکردن استخرهای خود استفاده می کنند.

 
ارزان بودن تعرفه مصرفی نیز موضوعی است که به عنوان مشوقی جدی در این زمینه به شمار می رود زیرا به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران بیشترین قبض آبی که تاکنون در تهران صادر شده حتی برای افرادی که استخرهای بسیار بزرگ در منزل دارند بیش از ۲۰۰ هزار تومان نبوده است.
 
بر همین اساس و با توجه به حساسیت شرایط در نهایت در هفته های آخر دولت روحانی تصمیمی مبنی بر قطع دو تا پنج ساعته آب مشترکان پرمصرف تهرانی گرفته شد و از سوی برخی مسئولان وزارت نیرو اینگونه اعلام شد که به ۴۰۰هزار مشترک پرمصرف آب در تهران اخطار داده شده است.
 
محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با ابراز اینکه دو نوع اخطار در زمینه کاهش مصرف و هم اخطار قطع برای مشترکین صادر شده است، دراین باره توضیح داد: از ابتدای تیر برای مشترکین بدمصرف و پرمصرف تهرانی یعنی مشترکانی که بیش از دو برابر الگو آب مصرف می‌ کنند اخطار پیامکی و مکتوب صادر شده است و از شنبه، 9 مرداد ماه آب شرب مشترکین بدمصرف به‌مدت دو تا پنج ساعت در زمان اوج مصرف قطع خواهد شد.
 
اما هنوز مدت زیادی از اعلام رسمی این موضوع نگذشته که در فاصله ای کمتر از 48 ساعت، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: قطع آب مشترکان پرمصرف تهرانی از دستور کار خارج شد.
 
بختیاری در توضیح چرایی این امر به نکات متعددی اشاره کرده اما به نظر می رسد یکی از مهم ترین موضوعات دخیل در این تصمیم آن باشد که با توجه به عدم تفکیک کنتور آب در بسیاری ساختمان ها امکان شناخت پرمصرف های واقعی به نوعی محدود شده و معلوم نمیشود حجم مصرف مربوط به چه جمعیتی و چند خانوار است، بر همین اساس اجرای چنین طرح هایی در موارد متعدد می تواند موجب بروز مشکلات متعدد برای بسیاری از مردم عادی شود.
 
البته در اظهارات بختیاری آنچه دلیل لغو اجرای این طرح اعلام شده، کنترل مصرف است.
 
وی دراین زمینه گفته است: با مشارکت مردم و کاهش روزانه ۲۰۰ هزار مترمکعبی مصرف آب در پایتخت، قطع آب مشترکان پرمصرف از دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان تهران خارج شد.
 
به گفته این مسئول، ۲۰۰ هزار مترمکعب کاهش مصرف معادل مصرف آب شرب برای یک شهر ۸۰۰ هزار نفری است و این موضوع در تاریخ مصرف آب شرب در تهران بی‌سابقه است.
 
بختیاری در توضیح بیشتر این موضوع گفته است: اخطارهای متعدد شرکت آب و فاضلاب استان تهران از ابتدای تیرماه برای اولین بار سبب کاهش مصرف بین مشترکان پرمصرف و بدمصرف شده است و امیدواریم این روند در آینده نیز تداوم داشته باشد چرا که امسال منابع آبی در شرایط نامناسبی هستند و اگر این همراهی و همدلی شهروندان ادامه نداشته باشد، تامین آب شرب در تهران با معضلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.  
 
و ی با اشاره به رشد یک درصدی مصرف آب در استان تهران در سال جاری گفته است: این موضوع نشان می‌دهد بیشتر شهروندان تهرانی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، زیرا به طور متوسط هرساله استان تهران با ۲.۵ درصد افزایش رشد مصرف آب نسبت به افزایش جمعیت مواجه بوده است. البته به‌رغم این که اکثر مشترکان تهرانی الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند، اما بخش کمی از آنان معادل پنج درصد مشترکانی هستند که به شیوه‌های قبلی مصرف ادامه می‌دهند و مصرف بالایی دارند.
 
 البته با این وجود جای سئوال است که اگر واقعا در مصرف آب تا این اندازه صرفه جویی شده و وضعیت تا این حد امیدوارکننده به نظر میرسد، از ابتدا دلیل اجرای طرح هایی مانند قطع آب مشترکان پرمصرف چه بوده است؟

کلیدواژه

مشترکان پرمصرف

بحران آب

بحران بی آبی

خشکسالی

بحران مصرف برق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها