نفت / شناسه خبر: 136066 / تاریخ انتشار : 1400/5/3 17:00
|

تاثیر تحریم‌های جدید نفتی چیست؟

امریکا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه نفت ایران است. این خبر هرچند به عقیده مرتضی افقه، اقتصاددان ابزاری برای فشار بر مذاکرات وین است اما مجیدرضا حریری، رییس اتاق ایران و چین آن را برای صادرات نفت نگران‌کننده می‌داند.

به گزارش نفت امروز به نقل از تجارت نیوز، آمریکا رسما اعلام کرد که به دنبال اعمال تحریم‌‌های شدیدتر نفتی بر ایران است و در حال بررسی راه‌هایی است که به وسیله آن از فروش نفت ایران به چین جلوگیری کند.

 
مجیدرضا حریری،رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: ما از سال ۲۰۱۷ که مجددا گرفتار تحریم‌ها شدیم همین طور در سال‌های قبل که تحریم‌های نفتی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به ما تحمیل شد، از حمایت چین برخوردار بودیم و دولت چین، رسما اعلام کرده بود که تحریم‌های یک جانبه علیه ایران را نمی‌پذیرد. بنابراین هیچ گاه جریان صادرات نفت ما به چین صفر نشده است.
 
حریری ادامه می‌دهد: چین حتی در آمارهای گمرک خود خرید نفت از ایران را پنهان نمی‌کند تا نشان دهد تحریم‌ها را قبول ندارد.
 
با این وجود او معتقد است شرایط تحریمی، باعث رکود صادرات نفت ما می‌شود و توضیح می‌دهد: به هرحال شرکت‌های نفتی منافع بنگاهی دارند که آن را حفظ می‌کنند و احتمال دارد که با اعمال تحریم‌ شدیدتر میزان صادرات نفت ایران به چین کاهش داشته باشد و از آن سمت ممکن است نحوه مبادله با آن‌ها سخت‌تر شود. زیرا تعداد زیادی از شرکت‌های چینی در بنگاه‌های جهانی فعال هستند و تحریم‌های آمریکا باعث می‌شود آسیب ببینند.
 
البته رییس اتاق ایران و چین معتقد است که صادرات ما به چین هرگز به صفر نمی‌رسد و شرایط تحریمی حمل‌و‌نقل نفت را سخت می‌کند و باعث می‌شود شرکت‌های خارجی از مبادله با ایران بترسند.
 
مرتضی افقه، اقتصاددان هم به تجارت‌نیوز می‌گوید: این که اگر مبادلات ما با چین قطع شود وضعیت کشور چقدر بد می‌شود، خیلی نیازی به تحلیل علمی ندارد. معیشت مردم ما به روابط تجاری نفتی با کشورهای دیگر وابسته است و این کاملا بدیهی است.
 
او ادامه می‌دهد: ما قبلا هم در زمان تحریم‌های ابتدایی و هم تحریم‌های اخیر با راه‌های مختلف، توانستیم تحریم‌ها را تا حدی دور بزنیم اما شرایط تحریمی اصلا شرایط مطلوبی نیست و به سختی می‌توان با تحریم‌ها کشور را مدیریت کرد.
 
این اقتصاددان دلیل زمزمه‌ شروع تحریم‌های جدید را فشار بر مذاکرات وین می‌داند و می‌گوید: به نظر می‌رسد که آمریکا می‌خواهد ما را وادار به امتیازدهی کند و ایران هم دنبال قدرت چانی‌زنی بالاست اما متاسفانه ایران در مذاکرات قدرت چانه‌زنی بالایی ندارد و با تداوم این وضعیت، فشار بیشتری به مردم متحمل می‌شود.
 
افقه همچنین هشدار می‌دهد: همین که نتوانیم ارزهای موردنیاز خود را تهیه کنیم، کالاهای موردنیاز ما وارد نمی‌شود و قیمت ارز و کالاها افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن تورم هم بالا می‌رود. صنایع و خدمات هم به واردات وابسته‌اند و حتی قیمت تولیدات داخلی ما هم دچار افزایش می‌شود و دچار تورم مضاعفی می‌شویم که تحمل آن برای مردم ساده نیست.
 
وال استریت ژورنال و رویترز در گزارش‌های جداگانه نوشته‌اند که واشنگتن در حال بررسی اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران و به ویژه علیه چین است که به طور متوسط ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام از ایران می‌خرد.
 
رابرت آینهورن ، تحلیلگر موسسه بروکینگز هم مدعی شده است: «این خبر احتمالاً پیامی برای ابراهیم رئیسی است که اگر ایرانی‌ها برای بازگشت به برجام جدی نباشند، ایالات متحده گزینه‌های دیگری دارد که برای تهران هزینه‌بر است.»

کلیدواژه

تحریم

تحریم های ظالمانه

تحریم کشتی های حمل کننده نفت

دوران تحریم‌

تحریم نفت

سیاست تحریمی ایران

تحریم های آمریکا

تحریم های ایران

تحریم های آمریکا علیه ایران

تحریم‌های ایران

تحریم‌های نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها