نفت / شناسه خبر: 136061 / تاریخ انتشار : 1400/5/3 13:51
|

قرارداد عراق با فرانسه

هیات دولت عراق به وزارت نفت این کشور اجازه داد با شرکت فرانسوی توتال به منظور اجرای پروژه های انرژی قرارداد امضا کند.

به گزارش نفت امروز به نقل از ایسنا، خبرگزاری عراق به نقل از سخنگوی دولت عراق نوشت: این پروژه ها شامل جمع آوری گاز به ظرفیت ۶۰۰ میلیون فوت مکعب در روز و توسعه میدان رتاوی می شود.

 
توتال پس از امضای این قرارداد یک نیروگاه خورشیدی هزار مگاواتی خواهد ساخت و کار ساخت یک پروژه تزریق آب دریا با هدف افزایش تولید نفت در میادین نفتی جنوبی عراق را آغاز می کند.
 
عراق به تسریع طرحهای توسعه برای سرمایه گذاری در جمع آوری گازهایی که به همراه نفت استخراج می شوند و پرداختن به مسئله آلایندگی، نیاز دارد. طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۹، عراق پس از روسیه، دومین رکورددار مشعل سوزی در جهان است. این کشور علاوه بر ضرورت کاهش مشعل سوزی و آلایندگی در بزرگترین میدان نفتی خود، به تولید گاز برای کاهش وابستگی به واردات که عمده آن از ایران است، نیاز دارد. طبق گزارش سال ۲۰۱۹ آژانس بین المللی انرژی، پتانسیل قابل توجهی برای گاز طبیعی در عراق وجود دارد زیرا تولید گاز به عنوان محصول فرعی استخراج نفت در یک دهه گذشته افزایش پیدا کرده است.
 
توتال که یکی از بزرگترین شرکتهای انرژی جهان است، به مدت حدود یک قرن در عراق فعالیت داشته و جزو کنسرسیومی بوده است که میدان کرکوک را در اواخر دهه ۱۹۲۰ کشف کردند. این شرکت فرانسوی در مقایسه با سایر غولهای نفتی مانند اکسون موبیل، انی و بریتیش پترولیوم، فعالیتهای محدودی در عراق دارد. این شرکت فرانسوی در میدان حلفیه در استان میسان در جنوب عراق ۲۲.۵ درصد و در بلوک اکتشافی سارسنگ در منطقه کردستان ۱۸ درصد سهم دارد.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، عراق در مارس توافقاتی با توتال در خصوص این پروژه ها امضا کرده بود و منتظر موافقت هیات دولت برای امضای نهایی توافق بود.

کلیدواژه

قرارداد عراق و فرانسه

صنعت نفت عراق

نفت عراق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها