نفت / شناسه خبر: 136037 / تاریخ انتشار : 1400/4/31 12:38
|

طرح ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک افتتاح شد

رئیس جمهور صبح پنج‌شنبه در هشتاد و سومین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید طرح ملی عظیم انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی منطقه مکران را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

 
به گزارش نفت امروز به نقل از ایسنا، خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک برای اولین بار در تاریخ، صادرات نفت کشورمان را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز مقدور می‌کند و در فاز نخست ظرفیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.
 
برای احداث این خط لوله با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان برای اولین بار هزار کیلومتر لوله مقاوم در برابر خوردگی توسط متخصصین کشور ساخته شده است.
 
همچنین پمپ‌های بسیار عظیم ۲.۵ مگاواتی سازگار با سرویس ترش نیز برای اولین بار در کشور ساخته شده و در این خط لوله مورد استفاده قرار گرفت.
 
متخصصین کشورمان در جریان احداث این خط انتقال، پایانه صادراتی و گوی شناور برای بارگیری نفت خام را در سواحل مکران ساختند و ۵ تلمبه‌خانه در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان و ۲ ایستگاه توپک‌رانی در شهرهای بستک و میناب هرمزگان ساخته شده است..
 
برای احداث این خط لوله در مجموع ۵۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری رسمی از آن برای ۱۰ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.
 
"بیژن زنگنه" وزیر نفت در سخنان خود در تشریح این طرح و روند اجرایی و عملیاتی شدن آن گفت: امروز روز تاریخی صنعت نفت ایران است و عملیات صادرات نفت خام ایران از منطقه مکران آغاز می شود.
 
وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ شرکت در به بهره برداری رسیدن این طرح فعالیت داشته اند، تاکید کرد: این طرح عظیم ملی که در شرایط سخت جنگ اقتصادی اجرایی و عملیاتی شده و امروز افتتاح می شود، جلوه ای از در هم شکست تحریم ها است و زمینه ساز توسعه اقتصادی منطقه مکران خواهد بود.
 
روحانی پس از ارائه گزارش وزیر نفت، این طرح با عظمت را از افتخارات صنعت ایران زمین دانست و گفت: امروز یک روز تاریخی و بزرگ برای ملت ایران است و هر چه زمان بگذرد اهمیت این مسئله بیشتر برای مردم روشن خواهد شد.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه البته برای دنیا کاملا روشن است که ایران یک اقدام بزرگ را در زمینه صادرات نفت انجام داده است، گفت: داشتن یک پایانه صادراتی نفت خارج از خلیج فارس و در دریای عمان بسیار برای ما ارزشمند و با اهمیت است و از همه افراد، شرکت ها و دستگاه هایی که در به بهره برداری رسیدن این طرح با عظمت تلاش کردند، قدردانی می کنم.

کلیدواژه

طرح ملی انتقال نفت خام گوره - جاسک

دکتر حسن روحانی

روحانی

خط لوله گوره - جاسک پیگ

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها