نفت / شناسه خبر: 136012 / تاریخ انتشار : 1400/4/28 12:57
|

ضرری که افزایش تولید اوپک پلاس به ایران می زند

روز گذشته در نشستی با افزایش تولید کشورهای اوپک پلاس موافقت شد که این تصمیم بر وضعیت صادرات ایران نیز بی تاثیر نخواهد بود.

به گزارش نفت امروز، با پیگیری مذاکرات بین المللی در زمینه رفع تحریم ها طی ماه های گذشته یکی از تاکیدات دائمی مسئولان نفتی آن بوده که اگر در شرایط بین المللی گشایشی حاصل شد این توان موجود باشد که بتوان به سرعت سطح تولید نفت را به پیش از تحریم ها و حتی فراتر از آن رساند.

 
از سوی دیگر در همین ابتدای کار نیز برخی مشتریان قدیمی بازار نفت ایران پالس های مثبتی از خود نشان داده و به نوعی آمادگی خود برای بازگشت به بازار ایران را نشان دادند اما حال در آستانه آغاز به کار دولت جدید که قرار است ادامه مذاکرات در دوره آن صورت گیرد، تصمیمات جدید اوپک پلاس بر وضعیت صادرات نفت ایران بی تاثیر نخواهد بود.
 
روز گذشته 23 کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک ) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) ضمن موافقت با تعیین رقم تولید نفت ماه مه ۲۰۲۱ به‌عنوان خط پایه تولید پنج کشور و افزایش عرضه روزانه ۴۰۰ هزار بشکه برای هر ماه تا دسامبر ۲۰۲۲ موافقت کردند که البته تاکید شد این افزایش تولید به شرایط بازار بستگی خواهد داشت.
 
این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که پیش از این و به دنبال شیوع همه گیری کرونا، درخواست نفت با کاهش چشمگیری مواجه شده و بر این اساس سقف تولید در اوپک با کاهش مواجه شده بود و حال با بهبود وضعیت کرونا، بازار نفت در حال بازگشت به روزهای قبل از کرونا بوده و درخواست برای خرید این کالا موجی افزایشی داشته و بر همین اساس در هفته های گذشته بی نتیجه ماندن نشست اوپک پلاس باعث شده بود قیمت نفت به بالاترین حد آن از سال 2018 تاکنون برسد.
 
اما اکنون و با تصمیمات جدیدی که در زمینه سقف تولید گرفته شده کشورهای عضو محدودیت کمتری در تولید و عرضه دارند اما این امر بر بازار ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت چرا که حتی اگر در این ماه ها توافقی نیز در فضای بین المللی صورت گیرد با توجه به این شرایط، پیش از ورود سهم ایران حجم بالایی نفت وارد بازار می شود که این امر قطعا کار را برای ایران دشوارتر می سازد، بر همین اساس بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی این روزها تاکید دارد که در دولت بعدی یکی از اولین و جدی ترین اقدامات دولت به حفاظت از سهمیه ایران در اوپک مربوط می شود.
وزیر نفت تأکید کرد: در همه این بحث‌ها بازگشت ایران به بازار پدیده مهم و تأثیرگذار خواهد بود و هر وقت این اتفاق بیفتد اوپک پلاس نمی‌تواند برگشت ایران را نادیده بگیرد.

کلیدواژه

اوپک پلاس

افزایش تولید اوپک پلاس

صادرات نفت ایران

نشست اوپک پلاس

بازار نفت ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها