نفت / شناسه خبر: 135970 / تاریخ انتشار : 1400/4/25 18:58
|

زمزمه های افزایش قیمت انرژی در ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید تصمیمات شجاعانه گرفته شود که موضوع قیمت‌گذاری انرژی یکی از این مسائل است. همه می‌دانیم اگر قیمت‌گذاری حل نشود و دستوری بخواهیم اقدام کنیم مشکلات عدیده‌ای برای کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش نفت امروز به نقل از ایلنا، محمدباقر قالیباف"  رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (جمعه، 25 تیرماه) که به دعوت وزیر نیرو در مرکز راهبری شبکه برق کشور و ستاد فرماندهی راهبری اوج بار تابستان 1400 حضور یافته بود، ضمن تقدیر از زحمات و تلاش همه مدیران و کارکنان صنعت برق کشور گفت: فعالیت این صنعت کاری پرزحمت محسوب می‌شود و این حوزه نقش کلیدی در امنیت، سلامت، اقتصاد، معیشت و ... دارد، زیرا خدمات آن پایه‌ای و اساسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این روزها مردم از موضوع قطعی برق ناراحت هستند و مطالبه این موضوع به حق است، اظهار کرد: این موضوع با حضور وزیر نیرو در جلسات صحن علنی مجلس و کمیسیون‌ها به صورت دقیق بررسی شده است.

وی تصریح کرد: همه ما می‌دانیم مشکلات در این عرصه جدی و اساسی است و در زمان کوتاه نمی‌توان مشکلات اساسی را حل کرد، زیرا اکنون میزان مصرف را از بخشی کم کرده و به بخش دیگری منتقل کرده‌ایم؛ چه بسا آسیب این اقدام در درازمدت عمیق‌تر و سخت‌تر باشد به همین دلیل باید مسائل این حوزه به صورت اصولی حل و فصل شود.

قالیباف با اشاره به اینکه شاهد ناترازی در حوزه تولید و مصرف برق کشور هستیم، افزود: این ناترازی در همه بخش‌ها وجود دارد و اشکالاتی را ایجاد می‌کند، به عنوان مثال در موضوع بودجه، بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی شاهد ناترازی هستیم و تا زمانی که این مسائل حل و فصل نشود، مشکلات وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: شاید مصرف غیرمنطقی در حوزه انرژی، مواد غذایی و ... وجود داشته باشد اما مردم نشان دادند هرگاه کار فرهنگی صورت گرفته و آنها را مطلع کرده‌ایم، بیشترین همراهی را انجام داده‌اند.

قالیباف اظهار کرد: باید تصمیمات شجاعانه گرفته شود، به عنوان مثال موضوع قیمت‌گذاری یکی از این مسائل است. همه می‌دانیم اگر قیمت‌گذاری انرژی حل نشود و دستوری بخواهیم اقدام کنیم همانند بازار نرخ ارز فرصت برای کسانی ایجاد می‌شود که دلالی می‌کنند و رانت می‌برند و حجم عظیم ثروت کشور از دست می‌رود.

رئیس قوه مقننه افزود که بهای مصرف برای یک خانواده‌های پرمصرف و کم‌مصرف باید به درستی محاسبه شده و نباید یکسان برخورد شود؛ یارانه‌ای که در بخش انرژی داده می‌شود حدود یک به بیست است در حالی که برخی افراد بیش از اندازه مصرف دارند، لذا با چنین شرایطی نمی‌توان از مردم توقع داشت و به ناترازی‌ها پایان داد.

قالیباف ادامه داد: امروزه رمزارزها پدیده‌ای است که وجود دارد، اما تصمیمی در این خصوص گرفته نمی‌شود، اگر اینها ارز هستند، بانک مرکزی باید به آن رسیدگی کند یا اگر مربوط به صنعت است، توسط وزارت صمت رسیدگی شود، لذا رانت و ناترازی در این عرصه ایجاد می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در مجلس یازدهم مصمم به اصلاح رویکردها و سیاست‌ها هستیم، تصریح کرد: البته تحقق این مهم سخت است اما راه نجات کشور همین است.

وی در همین رابطه تاکید کرد: برای دستیابی به این مهم باید به پیشران‌ها، اولویت‌ها، سیاست‌ها و رویکردها توجه شود لذا امیدواریم دولت آینده این کار را با دیدگاه یاد شده دنبال کند.

قالیباف تصریح کرد: مجلس مسئول اجرا نیست اما مسئول اصلاح رویکردها است و در این مسیر حرکت می‌کند؛ در برنامه هفتم متمرکز خواهیم شد تا همه ناترازی‌ها با دخالت حداقلی دولت و حضور حداکثری مردم برطرف شود.

این گزارش می‌افزاید، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز به دعوت وزیر نیرو از مرکز راهبری شبکه برق ایران و مرکز پایش صنعت برق کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه مدیریت برق کشور و سازوکارهای برنامه‌ریزی در این حوزه قرار گرفت.

کلیدواژه

قیمت انرژی

قیمت انرژی در ایران

قیمت برق

ایران

قالیباف

مجلس شورای اسلامی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها