نفت / شناسه خبر: 135876 / تاریخ انتشار : 1400/4/19 11:23
|

تدوین رژیم حقوقی برای برداشت از میادین مشترک

دستیار مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت گفت: تدوین رژیم حقوقی برای برداشت از میادین مشترک می‌تواند به برداشت حداکثری منجر شود.

به گزارش نفت امروز به نقل از ایرنا، رضا عاشوری زاده با اشاره به اینکه بحث میادین مشترک و بهره‌برداری از آنها از چالش‌ها و دغدغه‌های مهم وزارت نفت و جمهوری اسلامی ایران است، افزود: تصور عمومی در این حوزه این است که همیشه باید از حریفمان پیشی بگیریم.

 
وی با تاکید بر اینکه این گفته البته درست است زیرا یک منبع مشترک داریم و باید بتوانیم سهم خود را از آن برداشت کنیم، ادامه داد: این تفکر به این باز می‌گردد که یک رژیم حقوقی برای برداشت حداکثری و صیانتی از میادین مشترک مشخص تدوین نشده و هر کشوری می‌خواهد سهم بیشتری از این سفره بردارد.
 
عاشوری زاده گفت: ایران با کشورهای همسایه خود ۲۸ میدان مشترک دارد که از این تعداد ۱۸ میدان نفتی، ۴ میدان گازی و ۶میدان نیز نفتی و گازی است. از همین رو، ایران یکی از معدود کشورها با این تعداد ساختار مشترک است و بحث بهره‌برداری از میادین مشترک دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای برای ایران است.  
 
وی با بیان اینکه از این ۲۸ میدان مشترک ایران با عراق با توجه به مرز طولانی، ۱۲ حوزه مشترک دارد، افزود: با امارات متحده عربی ۷ ساختار مشترک، با قطر و عمان هر کدام ۲ مخزن مشترک، با کویت و ترکمنستان یک میدان مشترک . با عربستان ۲ میدان نفتی اسفندیار و فروزان و میدان گازی فرزاد مشترک است.
 
به گفته دستیار مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت، این میادین هر کدام مخازن و پیچیدگی‌ها و میزان اشتراکات خاص خود را دارند و با هم متفاوت هستند و از نظر تخصصی برای هر کدام باید اقدامات مختلفی انجام شود و نمی‌توان یک نسخه درمانی واحد را برای همه میادین تجویز کرد.
 
وی ادامه داد: نداشتن رژیم حقوقی برای برداشت از میادین مشترک باعث شده تا با هدف برداشت حداکثری و رقابت در تولید، از سوی هر دو کشور، به مخازن آسیب وارد شود.  
 
عاشوری زاده با بیان اینکه در میادین و مخازنی که درون کشور است می توانیم برداشت صیانتی داشته باشیم تا به مخزن آسیب وارد نشود، تاکید کرد: اما در میادین مشترک باید بتوانیم حداکثر تولید را داشته باشیم اما موضوعی که دیده نمی شود این است که برداشت ها سریع تر انجام می شود و به نوعی غیر صیانتی است که برای هر دو طرف زیان بار خواهد بود.  
 
وی با اشاره به اینکه در مخزن هر اقدامی که انجام می دهیم به کل مخزن سرایت می کند، گفت: زمانی به آگاهی و شناخت کامل یک مخزن می رسیم که عمر آن مخزن به پایان رسیده است.
 
دستیار مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت افزود: برای برداشت درست و صیانتی از میادین نفت و گاز مشترک باید یک کمیته فنی شامل مهندسین مخزن، بهره‌برداری و حفاری از هر دو کشور تشکیل شود و با توجه به سهم هر کشور از مخزن مشترک برای بهره‌برداری صیانتی مخزن و کار کردن روی یک نقشه توسعه میدان کار کنیم.
 
وی ادامه داد: این اقدام هم باعث تعامل سیاسی و هم تعامل اقتصادی در هر دو سو می‌شود و دوستی و امنیت رابرای هر دو طرف به ارمغان می‌آورد زیرا همه ما دنبال منافع مشترک خواهیم بود.
 
عاشوری زاده با بیان اینکه در میادین مشترک نفتی با توجه به سهم ایران و مکانیزم تولید مخزن، به آگاهی کاملتر برسیم می‌توان با روش‌های بهینه، برداشت را از میادین مشترک افزایش دهیم، گفت: باید تصمیم‌گیری درستی شود و در مدیریت مخازن مشترک نیاز به بازنگری است که باید با همکاری هر دو کشور شریک در مخزن انجام شود.
 
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا برای توسعه یک میدان نفت و گاز استراتژی صحیح مبتنی بر برداشت حداکثری با رعایت تولید صیانتی داشته باشیم.
 
دستیار مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت افزود: زمانی که نفت بالای ۱۲۰ دلار بود دلیلی وجود نداشت که میادین مستقل توسعه پیدا کند اما چرا همان زمان به جای میادین مستقلی مانند سروستان و سعادت آباد به دنبال توسعه میادین مشترک نرفتیم.
 
عاشوری زاده البته با اشاره به اینکه ما از میادین مشترک غافل نماندیم بلکه باید ورود جدی‌تری داشته باشیم، افزود: اما نباید اقدام شتاب‌زده انجام دهیم.

کلیدواژه

رژیم حقوقی

میادین مشترک

برداشت نفت

ازدیاد برداشت نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها