نفت / شناسه خبر: 135844 / تاریخ انتشار : 1400/4/16 11:25
|
گلف بیزینس:

تاثیرافزایش قیمت نفت در اقتصاد شورای همکاری خلیج فارس چه خواهد بود؟

بهبود قیمت نفت برای اقتصادهای عرب خلیج فارس فرصتی فراهم کرده تا دوران بازگشایی اقتصاد پس از همه گیری را با آرامش طی کرده و به اهداف خود در زمینه تقویت اقتصاد غیر نفتی نزدیک شوند.

به گزارش نفت امروز به نقل از گلف بیزینس، روند مثبت قیمت نفت در سه ماهه پایانی سال گذشته با رسیدن قیمت  نفت خام برنت به بالای 75 دلار در هفته جاری و افزایش حدود 50 درصدی از پایان سال 2020 ادامه داشته است. در حال حاضر ، قیمت  نفت بر اساس توافقات اوپک پلاس  و بهبود چشم انداز اقتصاد جهانی در ارتباط با گسترش سریع واکسن ها افزایش یافته است و انتظار می رود بازگشت به حالت عادی و محرک های مالی قابل توجه ، به ویژه در ایالات متحده را تسهیل کند.

علی رغم کاهش تولید نفت به عنوان بخشی از توافقنامه اوپک پلاس ، حتی در عربستان سعودی ، افزایش قیمت نفت باعث افزایش درآمد دولت تولیدکنندگان شورای همکاری خلیج فارس شده است که 40-90 درصد کل درآمد مالی را از نفت به دست می آورند. درآمد بالاتر نفتی به  این دولت ها فرصت می دهد تا پس از همه گیری از بازگشایی ها  حمایت کند. همچنین فرصتی را برای دولت های منطقه فراهم می کند تا بتوانند اقتصاد را برای دوران پس از کوید آماده کنند.

بعلاوه ، بودجه بیشتر می تواند منجر به گسترش سریعتر فعالیت غیرنفتی شورای همکاری خلیج فارس در سال جاری شود از رشد 3 درصدی اقتصاد آکسفورد فراتر رود. این امر همچنین با سیاست های میان مدت این کشورها همخوانی دارد  برای مثال عربستان در راستای   چشم انداز 2030 سعودی، می تواند در راستای افزایش سهم درآمد غیرنفتی در بودجه های منطقه ای و کاهش حساسیت رشد اقتصادی در برابر نوسانات قیمت نفت است حرکت کند . به نظر می رسد دو کشوری که  در حال حاضر بیشترین سود را کسب کردند، امارات و عربستان سعودی هستند.

دولت امارات متحده عربی ، خواستار افزایش دو برابری تولید ناخالص داخلی طی دهه آینده شده است. این امر با استفاده از سیاست های جذب سرمایه گذاری، استعدادهای خارجی و همچنین برنامه های توسعه ای مانند عملیات Dhs300bn برای تقویت بخش تولید و اعلامیه های دولت های دبی و ابوظبی برای افزایش قابل توجه سهم صنایع خلاق پشتیبانی شده است. این هزینه ها و همچنین تأثیر تأخیر نمایشگاه اکسپو 2020 باید منجر به رشد 4 درصدی تولید ناخالص داخلی غیرنفتی در امارات متحده عربی در سال جاری و سال آینده شود.

به گزارش گلف بیزینیس در عربستان سعودی ، تولید ناخالص داخلی غیرنفتی در حال حاضر به سطح قبل از همه گیری رسیده است. میزان سرمایه گذاری داخلی با هدف پیشرفت چشم انداز 2030 ، برنامه بلند پروازانه اصلاحات برای تغییر اقتصاد عربستان ، عامل اصلی بهبود رشد غیرنفتی در سال جاری و فراتر از آن خواهد بود.

در برابر ضعف ورود سرمایه های مستقیم خارجی ، مقامات از یک برنامه گسترده سرمایه گذاری (شیرک) با ارزش تریلیون SAR12 (3.1 میلیارد دلار) تا سال 2030 رونمایی کرده اند. این برنامه توسط نهادهای داخلی از جمله صندوق سرمایه گذاری عمومی هدایت می شود. برای تحریک رشد بخش خصوصی ، شرکت نفتی آرامکو و شرکت پتروشیمی SABIC سالانه 40 میلیارد دلار تزریق خواهند کرد و  انتظار می رود سهم تولید ناخالص داخلی غیرنفتی از 58.8 درصد در سال 2019 به 62.2 درصد تا سال 2030 مطابق با چشم انداز افزایش یابد.

با این وجود ، نقش دولت در حمایت از اقتصاد،  در بقیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متفاوت است. محدودیت های بودجه روی روند رشد در بحرین و عمان سنگینی می کند. بودجه دولت در کویت نیز دارای محدودیت است.

بن بست سیاسی بین دولت و پارلمان منتخب در کویت همچنان مانع پیشرفت اصلاحات و راه حل های کوتاه مدت برای پوشش کسری بودجه می شود ، تأخیر در تنظیم مالی به نیازهای مالی اضافه کرده و منجر به تخلیه سریع صندوق ذخیره عمومی (GRF) می شود. و اصلاح قوانین فعلی را مختل می کند. در نتیجه ، کویت در رقابت با بقیه کشورها عقب خواهد افتاد.

بهبود قیمت نفت برای اقتصادهای حوزه خلیج فارس  این فرصت را فراهم می کند تا دوره انتقال به دوران پس از کوید را به سرعت طی کنند و در راستای رسیدن به اقتصاد بدون وابستگی به نفت پیشرفت بیشتری داشته باشند. امارات و قطر پیشرفت چشمگیری داشتند و با اصلاحات قبلی خود تداوم رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ، حتی قبل از سال 2020  را آغاز کرده اند. از طرف دیگر ، عربستان سعودی  ادعا می کند به سرعت در حال پیشرفت است و انتظار دارد که اقتصاد طی دوره بعدی دچار تحولات اساسی شود.

تولید نفت در بحرین و عمان کاهش یافته است، و توسعه بخش غیر نفتی به دلیل ضعف موقعیت های مالی کند است. و گرچه کویت از توانایی مالی حمایت از تحول اقتصادی برخوردار است ، اما مشخص نیست که آیا آنها اصلاحات کافی را با ضرورت کافی انجام می دهند یا خیر.

کلیدواژه

افزایش قیمت نفت

بازار نفت

قیمت نفت

شورای همکاری خلیج فارس

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها