آب / شناسه خبر: 135554 / تاریخ انتشار : 1400/3/18 15:49
|
در جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند رقم خورد؛

اعتراض ایران به حقآبه کشور از هیرمند/مردم سیستان تشنه هستند

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند در خصوص دریافت نکردن حقآبه ایران در سال‌جاری اعتراض کرد.

به گزراش نفت امروز به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده خامسی، صبح امروز در بیست و سومین جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند که با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد، با توجه به مسئولیت کمیساری آب هیرمند که از طرف جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد، ضمن خوش‌آمدگویی خواستار تأمین حقابه ایران بر اساس معاهده ۱۳۵۱ فی‌مابین شد.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های ایران نسبت به احداث و آب‌گیری بند کمال‌خانبر روی هیرمند، گفت: بر اساس ماده پنجم معاهده ۱۳۵۱ هیرمند، افغانستان باید موافقت ایران را برای ساخت این بند جلب می‌کرد و ما معتقدیم این بند پیامدهای اجتماعی ناشی از مهاجرت، تعطیلی کشاورزی و توسعه کانون‌های گرد و غبار را دارد.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، مردم در منطقه سیستان تشنه هستند و آن‌چه که ما نگران آن هستیم دریافت نکردن حقابه در سال جاری و کمبود آب در سیستان است. ما پیگیر دریافت حقابه خود به صورت درست و کامل بر اساس معاهده هستیم.

احمد ویس بصیری، کمیسار افغانستان گفت: امیدواریم با توجه به خشکسالی سال‌جاری بتوانیم در این جلسه برای برنامه‌ریزی تأمین حقابه به نتایج مثبتی برسیم و معاهده را اجرا کنیم. این مستلزم همکاری دو جانبه است.

به گزارش وزارت نیرو، این جلسه در روز آینده برای تصمیم‌گیری نهایی ادامه دارد.

کلیدواژه

هیرمند

سیستان و بلوچستان

کمبود اب

حقابه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار