پالایش و پخش / شناسه خبر: 13123 / تاریخ انتشار : 1396/4/25 13:25
|
شرحی کوتاه بر عملکرد خطوط لوله و مخابرات منطقه غرب کشور

حفاظت از قدیمی‌ترین خطوط لوله انتقال نفت ایران هوشمند شد

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اجرای عملیات هوشمند سازی 17 ایستگاهه کاتدیک در منطقه غرب برای نخستین بار، حفاظت از قدیمی‎ترین خط لوله انتقال نفت کشور را هوشمند کرد.

نفت امروز /شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اجرای عملیات هوشمند سازی 17 ایستگاهه کاتدیک در منطقه غرب برای نخستین بار، حفاظت از قدیمیترین خط لوله انتقال نفت کشور را هوشمند کرد.

به گزارش نفت امروز، چهارمین خط لوله نفتی کشور در سال 1314 در مسیر نفت شهر/ کرمانشاه به قطر سه اینچ و طول 230 کیلومتر پس از ساخت پالایشگاه نفت کرمانشاه با ظرفیت 2000 بشکه در روز ساخته شد.

زمانی که چهارمین خط لوله نفت خام کشور  احداث شد، مراکز انتقال نفت این خط نیز شامل نفت شهر، کلانتر، پایطاق و علی آباد نیز ساخته شد که از قدیمی ترین تلمبه خانه های ایران محسوب می شود.

پس از آن و تا سال 1350 که یک خط لوله نفت خام به قطر هشت اینچ در همان مسیر ساخته شد، تنها خط لوله‌ای که نفت خام را به غرب کشور و پالایشگاه کرمانشاه منتقل می‌کرد، همان خط لوله سه اینچی بود.

هم اکنون خطوط لوله و مخابرات منطقه غرب کشور با مرکزیت کرمانشاه و در جوار پالایشگاه کرمانشاه وظیفه انتقال نفت و خام و فرآورده آن بخش کشور در مسیرهایی به طول 236، 171، 127 و 21 کیلومتر را بر عهده دارد.

مهرداد حقیقیان، مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب با اشاره به بالا بودن قدمت تجهیزات و خطوط لوله سه گانه در این منطقه، می گوید: با تلاش و همت رؤسای واحدها و کارشناسان منطقه و با رعایت اخلاق حرفه ای کار، همه تلاش خود را به منظور آماده نگه داشتن تجهیزات و دستگاه‌ها به کار گرفته‌ایم.

وی ادامه می دهد: همه مسیرهای خطوط لوله به‌طور مستمر توسط واحدهای فنی و عملیاتی مدیریت و پایش می‌شوند.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب اظهار می کند: در یک سال گذشته هیچ گونه حادثه نشتی و یا پارگی خط در این منطقه روی نداده است که این موضوع نتیجه تلاش، برنامه ریزی و اجرای به موقع دستورعمل‌ها از سوی کارکنان است که برای رسیدن به اهداف منطقه سعی و تلاش شبانه روزی می کنند.

 

 

 هوشمند سازی ایستگاه‌های حفاظت کاتدیک برای نخستین بار

مدیر خطوط لوله و مخابرات منطقه غرب کشور می افزاید: هم اکنون عملیات هوشمند سازی 17 ایستگاهه کاتدیک این منطقه برای نخستین بار در سطح شرکت خطوط لوله و مخابرات و همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام شده است.

حقیقیان می گوید: با انجام این عملیات افزون بر این‌که از شرایط مطلوب‌تری برای فعالیت ایستگاه‌های حفاظت کاتدیک برخوردار شده ایم، همچنین حجم ترددهایی که برای کنترل و پایش انجام می دادیم نیز کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش یکی از روش‌های محافظت از خوردگی فلزات به‌وسیله کاتد قرار دادن سطح فلز در یک سلول الکتروشیمیایی است که به همین منظور نیز ایستگاههایی در طول مسیر خطوط لوله تعبیه می شود.

وی درباره عملکرد این شرکت در یک سال اخیر می افزاید: انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی دریافتی از خط 16 اینچ و ارسال آن به پالایشگاه، پخش منطقه کرمانشاه و تاسیسات سنندج پارسال 370 میلیون و 268 هزار لیتر افزایش یافته است.

به گفته وی، میزان انتقال نفت خام و فرآورده در سال 1394 به میزان یک میلیارد و 835 میلیون و 213 هزار لیتر بوده که در سال 95 به دو میلیارد و 205 میلیون و 481 هزار لیتر رسیده است.

 

به گفته حقیقیان، رئوس برنامه‌ها و اقدام‌ها امسال منطقه نیز به قرار زیر است:

- برگزاری مناقصه دومرحله‌ای با ارزیابی کیفی و فنی جهت پروژه جابجا کردن مرکز انتقال نفت قزوین به پایطاق

- تغییر مسیر خط لوله 8 اینچ کیلومتر به‌طول 2 کیلومتر و حذف دو بار تلاقی خط با بزرگراه کربلا، روستای چهارزبر و یادمان شهدای مرصاد

- نصب تعداد دو عدد ولو و چک ولو در مسیر خط 8 اینچ حدفاصل کیلومتر 161 الی 224 به منظور ایجاد شرایط ایمن بهره برداری خط با توجه به همجواری خط با روستاها و بزرگراه کربلا

- رنگ آمیزی و کیلومترزنی مجدد مارکرهای مسیر خط 8 اینچ پایطاق/کرمانشاه

- تعویض لوله در دو نقطه تقاطع کیلومتر64 و کیلومتر 56 به طول تقریبی 200 متر با جاده قصرشیرین/گیلانغرب و قصرشیرین/سرپل ذهاب

- ایمن سازی و بازسازی مسیر خط 16 اینچ در کیلومتر 120 به‌طول 1500 متر چراکه در حال حاضر تردد به سختی انجام می شود

- تعمیرات احتمالی مسیر خط لوله8 اینچ نفت شهر/ کرمانشاه با انجام پیگرانی هوشمند

- اجرای بالانس ولوهای بین راهی مسیر خط لوله 8 اینچ نفت شهر/کرمانشاه

- اجرای بالانس چک ولوهای بین راهی مسیر خط لوله10 اینچ کرمانشاه/سنندج

- تعمیر اساسی مخزن T11 نفت خام مرکز انتقال نفت شهید قمری

- تعمیر اساسی حداقل 6 دستگاه ولو غیر قابل استفاده در راستای اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی در هزینه ها

- تعمیر اساسی مخزن آب آشامیدنی مرکز انتقال نفت پایطاق

- تعویض پوشش 2000 متر از خط لوله 8 اینچ از کیلومتر 0 تا 136 به صورت پراکنده

- رنگ آمیزی مخزن رلیف تاسیسات انتهایی کرمانشاه TK-101))

مدیر خطوط لوله و مخابرات منطقه غرب همچنین از ارتقا نیافتن سمت‌های سازمانی، کمبود فضای اداری، کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مختلف، احداث مامورسرا در تاسیسات انتهایی سنندج و مرکز انتقال نفت شهید قمری، نوسازی ماشین آلات ساختمانی و خودروهای سبک، روزآمدکردن و ایمن سازی تجهیزات مربوط به مخازن و غیره به عنوان بخشی از مشکلات این منطقه نیز نام برد.


 

کلیدواژه

منطقه غرب کشور

خطوط لوله

هوشمند سازی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار