نفت / شناسه خبر: 13070 / تاریخ انتشار : 1396/4/21 12:51
|
رئیس مجلس شورای اسلامی:

توضیحات وزیر نفت درباره قرارداد با توتال مفید بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش وزیر نفت از قرارداد ایران با کنسرسیوم توسعه دهنده فاز 11 پارس جنوبی به رهبری توتال و حضور CNPCI چین و پتروپارس را مفید ارزیابی کرد و گفت:

نفت امروز /رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش وزیر نفت از قرارداد ایران با کنسرسیوم توسعه دهنده فاز 11 پارس جنوبی به رهبری توتال و حضور CNPCI چین و پتروپارس را مفید ارزیابی کرد و گفت: هیئتی متشکل از قوه ‌قضاییه و دو نفر از رؤسای کمیسیون‌های مجلس بر این قرارداد نظارت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، دکتر علی لاریجانی در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه (21 تیرماه) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش مهندس بیژن زنگنه از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی از وزیر نفت به خاطر توضیحات مفید و همچنین اظهارنظر نمایندگان تشکر کرد و افزود: معتقدم ابعاد مختلفی از این موضوع روشن شد.

وی افزود: هیئت نظارتی در این زمینه وجود دارد که از قوه ‌قضاییه و دو نفر از رؤسای کمیسیون‌های مجلس از طرف مجلس عضو این هیئت هستند و بر این قرارداد نظارت می کنند.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی است که در پسابرجام امضا شد.

بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.

سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.

این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می‌شود.


 

کلیدواژه

رئیس مجلس

توتال

وزیر نفت عراق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها