نفت / شناسه خبر: 12973 / تاریخ انتشار : 1396/4/17 13:09
|
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

قرارداد ایران با توتال سبب ورود دانش فنی و فناوری نو به کشور می‌شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که قراردادی که میان ایران و توتال امضا شده بر مبنای الگوی قراردادهای نفتی است، گفت: این قرارداد سبب ورود دانش فنی و فناوری نو به کشور می‌شود.

نفت امروز /سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که قراردادی که میان ایران و توتال امضا شده بر مبنای الگوی قراردادهای نفتی است، گفت: این قرارداد سبب ورود دانش فنی و فناوری نو به کشور می‌شود.

به گزارش نفت امروز، اسدالله قره‌ خانی به موضوع امضای قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی توتال به عنوان رهبر کنسرسیوم، شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس اشاره کرد و گفت: بیشترین عملیات در میدان مشترک ایران و قطر است و بر اساس این قرارداد مقرر شده است که در آنجا 2 سکوی نفتی احداث و همچنین 30 حلقه چاه حفر شود که از این تعداد حلقه چاه، 2 حلقه توصیفی و 28 حلقه توسعه‌ای است.

وی با بیان این‌که 2 خط لوله انتقال گاز به طول 250 کیلومتر انجام خواهد شد که کارهای جداسازی،‌ شیرین سازی و غیره در 2 فاز انجام می‌شود، افزود: فاز 2 این کار نیاز به فناوری پیچیده‌تری دارد که این فناوری در اختیار شرکت توتال است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مبلغ 12 میلیارد دلار مربوط به هزینه‌های زمان اجرا و پس از اجراست که باید به پیمانکاران پرداخت شود،‌ البته پس از 20 سال کل تجهیزات در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد و با محاسبه تولیدات گاز برای هر مترمکعب 10 سنت، چیزی حدود 84 میلیارد دلار از طریق این قرارداد درآمدزایی خواهد داشت.

قره خانی با اشاره به این‌که قراردادی که امضا شده، قرارداد خوبی است و بر مبنای الگوی قراردادهای نفتی انجام شده است، گفت: البته در الگوی قراردادهای نفتی تفاوت با بیع متقابل در گذشته در نظر گرفته می‌شود که مقدار گاز یا نفت مورد نظر که در یک دوره مشخصی رکورد گیری می‌شود مبنای محاسبه برای تحویل قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به دراز مدت بودن این قرارداد، شرکت مورد نظر همیشه تمایل دارد که درآمد و تولید بیشتری داشته باشد و فناوری‌هایی که از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای این شرکت بزرگ ایجاد خواهد شد، دانش فنی و فناوری را انتقال می‌دهد و در این شرایط ما نیز منتفع می‌شویم.

قره‌ خانی افزود: در شرایطی که دولت آمریکا و سنا، تهدیدها و تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کنند شرکت توتال وارد عرصه می‌شود، شرکتی که سرمایه 230 میلیارد دلاری دارد، بدون تردید در چنین شرایطی شرکت‌های دیگر نیز این جرات را پیدا می‌کنند که وارد عرصه شده و سرمایه گذاری کنند.


 

کلیدواژه

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس

توتال

انش فنی و فناوری

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها