گاز / شناسه خبر: 12952 / تاریخ انتشار : 1396/4/14 12:17
|
با برنامه‌ریزی دقیق و انجام کار گروهی؛

عملیات باز کردن اسپری رینگ مخزن پروپان "A" در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی با موفقیت پایان یافت

با بهره گیری از نظرات متخصصان و برنامه‌ریزی دقیق و با انجام کار گروهی، عملیات باز کردن اسپری رینگ مخزن پروپان "A" در پالایشگاه چهارم مجتمع با استفاده از پمپ وکیوم با موفقیت انجام گردید.

با بهره گیری از نظرات متخصصان و برنامه‌ریزی دقیق و با انجام کار گروهی، عملیات باز کردن اسپری رینگ مخزن پروپان "A" در پالایشگاه چهارم مجتمع با استفاده از پمپ وکیوم با موفقیت انجام گردید.

به گزارش نفت امروز، مجتبی سجادی، سرپرست بهره برداری پالایشگاه چهارم عنوان داشت: اسپری رینگ مخزن ردیف اول پروپان در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی از اوایل سال 92 دچار گرفتگی گردید که از همان ابتدا و قبل از گرفتگی کامل مسیر، بررسی‌ها جهت شناسایی علت ایجاد و راه‌کارهای رفع مشکل در دستور کار تیم بهره برداری قرار گرفت .
سرپرست بهره برداری پالایشگاه چهارم در ادامه گفت: در این راستا اعمال اقدامات اصلاحی اولیه توسط بهره بردار واحد، استفاده از خدمات واحد مهندسی فرآیند، بهره گیری از نظرات متخصصین امر و مشارکت جویی از طریق نظام پیشنهادات (دریافت بیش از 40 پیشنهاد) ضمن بررسی و عملیاتی نمودن پیشنهاداتی که از قابلیت اجرا برخوردار بودند از جمله اقدامات انجام شده و قابل اشاره می باشند.
وی افزود: علیرغم تلاشهای صورت گرفته؛ متاسفانه در گام نخست مشکل مرتفع نگردید و بنا به استفاده از خدمات مشاور گردید.
سجادی در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از عدم نتیجه‌گیری از بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم بهره‌بردار و مهندسی، ادامه کار از طریق همکاران پژوهش و فناوری مورد پیگیری قرار گرفت؛ که منجر به عقد قراردادی با دانشگاه تربیت مدرس با عنوان " پروژه پژوهشی بررسی و شناخت Flow Assurance در تانکهای ذخیره سازی LPG و تجهیزات جانبی آن " در دی ماه سال 93 گردید.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده توسط مجری طرح گفت: ارسال بوتانول و متانول گرم با حداکثر محلول برگشتی با دمای 48 درجه سانتیگراد به محل گرفتگی با استفاده از یک سیکل چرخشی بود که متاسفانه اقدامات انجام شده نیز نتیجه بخش نبود.
به گفته‌ی سجادی، در نیمه‌ی دوم تیرماه سال 94 مجری طرح درخواست گرم کردن بوتانول در گردش قبل از تزریق تا دمای 100 درجه سانتیگراد را داشت که با توجه به اظهار نظر مهندسی عمومی؛ بازرسی و مهندسی پالایش به دلیل ممانعت از اعمال شوک های حرارتی به تجهیزات و اجزا آن (مطابق با توصیه های استاندارد) مورد تایید قرار نگرفت و از ادامه کار ممانعت به عمل آمد.
وی ادامه داد: در نهایت از تاریخ 25/06/94 فاز نهایی پروژه به مدت دو هفته پیوسته با مدیریت یکی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس برنامه ریزی گردید که متاسفانه تلاشهای صورت گرفته نتیجه بخش نبود و قرارداد مذکور بدون حصول نتیجه ای مطلوب به اتمام رسید.
مهندس سجادی خاطرنشان کرد: پس از گذشت سه سال از گرفتگی مسیر و عدم نتیجه گیری مطلوب از اقدامات انجام شده؛ باتوجه به در دسترس بودن پمپ خلاء ؛ به پیشنهاد و راهبری مهندس عابدی، سرپرست پالایش و تقویت فشار گاز پالایشگاه چهارم ؛ در آذر ماه سال95 مجددا" تلاش در جهت رفع گرفتگی مسیر اسپری نازل مخزن ردیف اول پروپان با تزریق متانول و بوتانول و ایجاد خلاء در اسپری رینگ ؛ توسط تیم بهره برداری در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: خوشبختانه تلاش‌های در دست اقدام نتیجه بخش شد و اسپری رینگ مخزن ردیف اول نیز در سرویس قرار گرفت.
سجادی در پایان به مزایای حاصل از عملیاتی شدن طرح مذکور اشاره نمود و عنوان داشت:
1- با توجه به اینکه با گرفتگی اسپری رینگ مخزن ردیف اول پروپان ؛ ظرفیت سرمایش مخازن پروپان به نصف تقلیل یافته بود با عملیاتی شدن این پیشنهاد ؛ ظرفیت سرمایش مخازن پروپان مجددا" به حالت طراحی بازگشت.
2- با توجه به عدم در دسترس بودن اسپری رینگ مخزن ردیف اول پروپان و به دلیل عدم سرمایش مناسب در مبدل خروجی کمپرسور "BOG" ؛ همواره مقداری فلرینگ از 145D106Bوجود داشت که با اجرایی شدن این پیشنهاد ؛ فلرینگ مذکور به حداقل ممکن کاهش یافت.
3- با توجه به عدم در دسترس بودن اسپری رینگ مخزن ردیف اول پروپان؛ راه اندازی و بهره برداری از کمپرسورهای BOG"A&B" برای تیم بهره برداری به سختی امکان پذیر بود؛ که با اجرایی شدن این پیشنهاد ؛ بهره برداری سهل و آسان تر از چهار کمپرسور "BOG" برای تیم بهره برداری امکان پذیر گردید.
4- با اجرایی شدن این پیشنهاد و با توجه به در دسترس بودن اسپری رینگ هر دو مخزن ؛ شرایط جهت استفاد از سیستم Load Sharing چهار کمپرسور " BOG " مهیا گردید.
 


 



 


 

 

 

کلیدواژه

رینگ مخزن

پالایشگاه چهارم پارس جنوبی

متخصصان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها