نفت / شناسه خبر: 12811 / تاریخ انتشار : 1396/4/2 20:28
|
صنعت نفت در هفته ای که گذشت

پاتک توتال به تحریم ضد ایرانی سنا

صنعت نفت در هفته ای که گذشت، تحت تاثیر واکنش توتال به طرح تحریم جدید سنای آمریکا علیه ایران و روسیه قرار داشت.

نفت امروز /واکنش توتال از این جهت حایز اهمیت است که نخستین قرارداد جدید نفتی ایران با طرفهای خارجی، قرار است همین روزها و پیش از پایان دولت یازدهم با توتال به امضا برسد.
به گزارش نفت امروز، روز جمعه گذشته بود که طرح جدید تحریم ایران توسط سنای آمریکا که ایران و روسیه را به طور همزمان هدف قرار داده بود به تصویب رسید. فقط دو نفر از ۱۰۰ سناتور آمریکایی که یکی از آنها برنی سندرز رقیب هیلاری کلینتون در انتخابات دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا بود به این طرح، رای منفی داد.
گزارش نکونیوز از این طرح تحریمی را در لینک ذیل بخوانید
تحریم های جدید آمریکا، بر نفت هم تاثیرگذار است؟


واکنش ایران به طرح جدید سنا را در لینک ذیل بخوانید
واکنش ایران به تحریم جدید آمریکا


این طرح با انتقاد اروپایی ها مواجه شد و آنها نگرانی خود را بابت طرح جدید سنا علیه ایران اعلام کردند.
گزارش نکونیوز درباره پاتک اروپایی‌ها به مبانی طرح تحریمی جدید سنای آمریکا را در لینک ذیل بخوانید
طرح «تحریم ایران و روسیه» بی‌اثر می‌شود؟


در حالیکه گمانه زنی ها درباره تاثیر این تحریم بر حضور شرکتها و سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد ایران بویژه صنعت نفت ادامه داشت، روز سه شنبه ۳۰ خرداد، پاتریک پویان مدیرعامل توتال گفت که متن قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نهایی شده است و این قرارداد یک یا دو هفته آینده امضاء می‌شود. اظهارات مدیرعامل توتال، نشان داد که این شرکت قصد دارد بی‌توجه به تهدیدات دولت ترامپ، اولین سرمایه‌گذاری عمده در دوران پساتحریم را در صنعت گاز ایران انجام دهد.
متن سخنان مدیرعامل توتال را در این زمینه در لینک ذیل بخوانید
امضای اولین قرارداد IPC ظرف یک تا دو هفته آینده


به نظر می رسد ظرف روزهای آینده شاهد تبدیل شدن نخستین تفاهمنامه نفتی پسابرجام به قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی موسوم به بیع متقابل تکامل یافته باشیم. قراردادی که دوباره فاز ۱۱ پارس جنوبی را به توتال خواهد سپرد تا با بازگشت توتال به عنوان نماد یک شرکت بزرگ نفتی که در زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، نگرانی هایی بابت حضور در ایران ابراز کرده بود، زمینه برای تسریع در بازگشت شرکتهای خارجی به ایران و سرمایه گذاری آنها در صنعت نفت و گاز کشورمان فراهم شود

خبرهای خوش دیگری از قراردادهای نفتی
اظهارنظر مدیرعامل توتال پس از طرح تحریم سنای آمریکا، تنها رویداد مثبت هفته ای که گذشت نبود. همان روز که مدیرعامل توتال از ریسک ۱ میلیارد دلاری برای بازگشت به ایران و ارزشمند بودن این ریسک سخن می گفت، مراسم امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا در زمینه مطالعات توسعه میدان گازی کیش و فاز سوم دارخوین در تهران امضا شد. غلامرضا منوچهری معاون شرکت ملی نفت ایران در این مراسم با بیان اینکه شرکت انی ایتالیا از زمان گذشته در ایران فعال بود، اظهار کرد: این شرکت از بزرگترین شرکت‌های راهبر نفت در اروپا محسوب می‌شود و سوابق بسیار موثری در ایران دارد. این شرکت اخیرا در مصر رکورد خوبی از خود به جا گذاشته است. وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا برای مطالعه میدان‌ گازی کیش و فاز سوم دارخوین گفت: برای توسعه میدان گازی کیش قبلا با شرکت‌های شل، گازپروم و سرمایه‌گذاری غدیر تفاهم‌نامه امضا شده و برای دارخوین نیز با یک شرکت فیلیپینی با سرمایه‌گذاری غدیر تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم. امیدواریم طرح مناسب و قابل قبولی از شرکت انی برای توسعه این میدان‌ها دریافت کنیم که مبنای کار بعدی ما باشد.
علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در همان مراسم از برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان در دولت دوازدهم خبر داد و در مورد متن قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: متن قرارداد آماده است و احتمالا تا دو هفته دیگر امضا می‌شود. کاردر با بیان اینکه اسناد برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان آماده است، در مورد زمان برگزاری مناقصه توضیح داد: برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان به آخر دولت یازدهم نمی‌رسد. زیرا ما با همه شرکت‌ها MOU امضا نکردیم و برخی از شرکت‌ها سه تا چهار ماه وقت برای مطالعه این میدان می‌خواهند

زمان دادگاه ع.ز.م نامعلوم است
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه امکان دسترسی به ع.ز.م، متهم پرونده فساد نفتی توسط وزارت اطلاعات وجود دارد، از زمان برگزاری دادگاه او ابراز بی اطلاعی کرد تا همچنان نقش این متهم در پرونده فساد نفتی، پنهان باقی بماند. ع.ز.م، که پیش از این اعلام شده بود همان علیرضا زیباحالت منفرد، دستیار بابک زنجانی است، از دی ماه سال گذشته که دستگیر شد هنوز در بازداشت به سر می برد و وکیل مدافع بابک زنجانی ادعاهایی درباره او مطرح کرده است.
گزارش نکونیوز درباره او را در لینک ذیل بخوانید
آیا ع.ز.م به دادگاه می رود؟


توضیحات زنگنه درباره کاهش قیمت نفت
وزیر نفت توضیحاتی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص کاهش قیمت نفت و تصمیمات اوپک در این راستا ارائه کرد. بیژن نامدار زنگنه گفت: علت کاهش قیمت نفت، افزایش غیر پیش‌بینی شده تولید نفت آمریکا است که در این چند ماهه تولید نفت آمریکا حدود ۹۰۰ هزار بشکه اضافه شده و این بیش از آن چیزی است که اوپک برآورد کرده بود. وی ادامه داد: ما در حال رایزنی با اعضای اوپک هستیم تا آماده شوند و تصمیم‌گیری کنیم. البته تصمیم‌گیری دشوار است چرا که به این معناست که اوپک تولید خود را کاهش دهد. البته بعضی اعضای اوپک این بحث را دارند که مدت زیادی از کاهش تولید اوپک نگذشته که عملاً تأثیرگذار باشد و باید مدتی صبر کرد تا دید چه تأثیراتی خواهد داشت. زنگنه با بیان اینکه کاهش تولید در اوپک کار سختی است، افزود: توافق و اجماع برای کاهش تولید در اوپک سخت است اما به هر حال قیمت‌ها نیز به دلیل افزایش تولید آمریکا، کاهش پیدا کرده است.
البته امروز (جمعه) قیمت نفت اندکی افزایش یافته است.

آغاز صادرات گاز ایران به عراق
سرانجام طلسم صادرات گاز ایران به عراق که از دو سال پیش قرار بود اجرایی شود، روز چهارشنبه شکست و صادرات گاز از ایران به عراق به صورت آزمایشی آغاز شد. بهزاد بابازاده، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی ایران به بغداد از شامگاه چهارشنبه، ۳۱ خردادماه ۱۳۹۶، به صورت آزمایشی آغاز شده است. صادرات با حجم حدود هفت میلیون مترمکعب در روز آغاز شده و سرانجام به ۳۵ میلیون مترمکعب می رسد. به گفته بابازاده تا یک‌ماه آینده مراسم رسمی افتتاح با حضور مقامات عالی دو کشور برگزار خواهد شد.
گزارش نکونیوز در این زمینه را در لینک ذیل بخوانید:
گاز، برگ برنده دیپلماسی انرژی دولت یازدهم

 

 

کلیدواژه

صنعت نفت

توتال

سنا

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها