نفت / شناسه خبر: 12666 / تاریخ انتشار : 1396/3/22 15:47
|
فعالیت شبانه روزی 8 هزار نفر در فاز 13 پارس جنوبی

پیشرفت فاز 13 پارس جنوبی با قدرت ادامه دارد

فاز 13 پارس جنوبی از جمله پروژه‌هایی است که قرارداد آن خردادماه 1389 و در قالب طرح‌های موسوم به 35 ماهه امضا شد، پیشرفت این طرح پیش از آغاز به کار دولت یازدهم حدود 50 درصد تخمین زده شد.

نفت امروز /به گزارش نفت امروز، هنگامی که دولت یازدهم در شهریورماه 1392 فعالیت خود را رسما شروع کرد، پارس جنوبی هم مانند دیگر بخش‌های صنعت نفت به کلافی سردرگم می مانست که باید با توجه به نیاز کشور به تولید گاز بیشتر، هر چه سریعتر آن را باز کرد. در آن ایام تولید گاز از این میدان مشترک و بزرگترین مخزن گازی جهان به دلیل سیاست‌های غیراصولی و تخصیص منابع به صورت موازی به پروژه‌ها، حداقلی بود.

تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی در پنج ماه نخست سال 1392، 240 میلیون متر مکعب در روز بوده است. در این شرایط، وزارت نفت دولت یازدهم کارش را آغاز کرد، به دلیل محدودیت تامین منابع مالی وزارت نفت به اولویت بندی پروژه ها اقدام کرد؛ اولویت نخست با پروژه هایی  بود که از پیشرفت بالایی برخوردار بودند، به این ترتیب فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 در اولویت نخست قرار گرفت؛ منابع مالی به سرعت به این پروژه‌ها تزریق شد؛ نتیجه این شد که تا پایان دولت یازدهم همه این فازها در مدار تولید قرار گرفتند تا تولید گاز ایران از میدان گازی پارس جنوبی افزایش یابد.

اما فازهای 13،14، 19، 20و21، 24و23 ،22 هم  با توجه به نوع پیشرفت شان در اولویت بعدی قرار گرفت. فازهای 19و 20 و 21 که از پروژه های اولویت دوم بودند هم اکنون در مدار تولید قرار دارند. با اولویت بندی پروژهها و تخصیص درست منابع به پروژه های پارس جنوبی، تولید گاز از پارس جنوبی در سال 96 به 575 میلیون متر مکعب رسیده است، یعنی نسبت به پنج ماه نخست سال 92، 2.4 برابر افزایش یافته است.

در حالی که طی روزهای اخیر اخبار مثبتی مربوط به پیشرفت فاز 13 پارس جنوبی از جمله اتصال پالایشگاه بخش خشکی این فاز به خط ششم سراسری و آغاز عملیات لوله‌گذاری نخستین خط دریایی این فاز منتشر شده است، ساخت جکت آسیب دیده این فاز در امارات تا میزان پیشرفت آن مورد توجه رسانه‌های منتقد وزارت نفت قرار گرفته است.

این رسانه ها از پیشرفت کند فاز 13 پارس جنوبی می گویند؛ در حالی که فعالیت این پروژه که در بخش دریا و حفاری متمرکز شده بود از نیمه اول سال 95 با تخصیص منابع به بخش خشکی سرعت گرفت به گونه ای که این مقدار پیشرفت با پیشرفت دو سال و نیم پیش از آن برابری می کند. هم اکنون پیشرفت فاز 13 پارس جنوبی به مرز 87 درصد رسیده است.

حال که دیگر محدودیت های تامین منابع مالی پروژه های پارس جنوبی وجود ندارد؛ نزدیک به هشت هزار نفر برای ساخت پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی در حال فعالیت هستند. هم اکنون پالایشگاه در مراحل پایانی ساخت، پیش راه اندازی و راه اندازی واحدهای مسیر تولید اولیه است. با برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا 6 ماه آینده در مرحله نخست، فاز 13 با گاز ترش فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی در مدار تولید قرار بگیرد و پس از آن شیرین سازی گاز را به منظور آمادگی دریافت گاز غنی دریا آغاز خواهد کرد.


 

کلیدواژه

پارس جنوبی

فاز13

پروژه های نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها