پتروشیمی / شناسه خبر: 12623 / تاریخ انتشار : 1396/1/26 16:57
|
فردا و با حضور رئیس جمهوری انجام می شود

بهره برداری رسمی از 4 طرح پتروشیمی با ارزآوری سالانه 2 میلیارد دلار

در حالی که سال 95 را به عنوان سال استثنایی صنعت پتروشیمی پشت سرگذاشته ایم اما هنوز افتتاح ها و افتخارات این صنعت پایان نیافته است و فردا با حضور رئیس جمهوری، 4 طرح پتروشیمی با ارزآوری سالانه بیش از 2

نفت امروز / در حالی که سال 95 را به عنوان سال استثنایی صنعت پتروشیمی پشت سرگذاشته ایم اما هنوز افتتاح ها و افتخارات این صنعت پایان نیافته است و فردا با حضور رئیس جمهوری، 4 طرح پتروشیمی با ارزآوری سالانه بیش از 2 میلیارد دلار به بهره برداری رسمی می رسد.

به گزارش شانا، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و بویژه پس از اجرایی شدن برجام و تغییر فضای سیاسی و علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در طرح ها و پروژه های صنعت پتروشیمی ایران، پنجره ای دیگر به سوی این صنعت گشوده شد و صنعت پتروشیمی لحظه به لحظه پله های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد؛ به طوری که مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت سال گذشته را سالی استثنایی برای صنعت پتروشیمی دانست.

سال گذشته با بهره برداری از طرح های جدید صنعت پتروشیمی شاهد تحولی عظیم در این صنعت بودیم به طوری که حدود 10 میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ارزش حدود 6 میلیارد دلار افزوده شد.

هرچند از سال 95 عبور کرده ایم ولی تحولات و افتخارات صنعت پتروشیمی پایان نیافته به طوری که مجتمع پتروشیمی کردستان در نخستین روز کاری سال 96 به بهره برداری رسید و فردا نیز 4 طرح دیگر در منطقه ویژه اقتصادی پارس توسط دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری افتتاح خواهند شد.

واحد MEG پتروشیمی مروارید، پلی استایرن انتخاب، فاز 2 پتروشیمی کاویان و پتروشیمی تخت جمشید پارس 4 طرحی هستند که فردا با حضور رئیس جمهوری، وزیر نفت و دیگر مقامات ارشد کشور به بهره برداری می رسند.

فاز 2 پتروشیمی کاویان

فاز دوم پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اتیلن منطقه خاورمیانه با هدف تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی که در مسیر خط لوله اتیلن غرب همچون مجتمع های پتروشیمی کردستان، لرستان، مهاباد، پلی اتیلن ایلام و ... قرار دارند، احداث شده است.

هر ٢ فاز پتروشیمی کاویان به صورت مشابه، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن را دارند که هر فاز برای تولید این میزان اتیلن سالانه به ١٢٥٨ هزار تن اتان نیاز دارد که این میزان را از فازهای ٤ و ٥، ٩ و ١٠، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی دریافت می کنند.

این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود 200 میلیون یورو و 2350 میلیارد ریال اجرا شده است. برآورد فروش سالانه محصولات فاز دو پتروشیمی کاویان حدود 950 میلیون دلار بوده و خوراک فاز 2 این طرح به میزان 1300 هزار تن در سال اتان از فازهای پارس جنوبی تامین خواهد شد.

تمام مراحل ساخت این مجتمع از مهندسی، تدارکات، نصب و راه اندازی از سوی متخصصان داخلی انجام شده است.

پروژه پتروشیمی کاویان سال ٨٥ آغاز شد که فاز یک این مجتمع در سال ٩١ راه اندازی و افتتاح شد و دلیل تاخیر در راه اندازی فاز ٢ این پتروشیمی، کمبود خوراک و مشکلات ناشی از تحریم‌های اعمال شده بر علیه این صنعت بود.

پتروشیمی تخت جمشید پارس

ساخت مجتمع پتروشیمی تخت جمشید پارس با هدف تولید انواع محصولات پلی استایرن به ظرفیت تولید سالانه 65 هزار تن از اواخر زمستان ٩٣ آغاز شد و هم اکنون آماده افتتاح رسمی است.

این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود40 میلیون یورو و 1350 میلیارد ریال اجرایی شده و برآورد میزان فروش محصولات این طرح حدود 85 میلیون دلار در سال است. در حال حاضر خوراک طرح استایرن به میزان 50 هزار تن در سال از پتروشیمی پارس تامین می‌شود.

در فرآیند ساخت و راه اندازی واحد پلی استایرن این مجتمع، توان و ساخت داخل بیشترین سهم را داشته است.

پلی استایرن، یکی از رایج ترین رزین‌های تجاری ترموپلاستیک و آمورف با محدوده وسیعی از خواص فیزیکی و مکانیکی است که قیمت جذاب آن، نظر تولیدکنندگان گسترده ای از اقلام را به خود جلب می‌ کند. این ماده به صورت گرانول‌های استوانه‌ای شکل (یا دانه‌های کروی پلی استایرن انبساطی) تولید می‌شود.

پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب

واحد پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب با ظرفیت تولید 250 هزار تن در سال پلی استایرن انبساطی ساخته شده که این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود 120 میلیون دلار و 2000 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است. برآورد فروش سالانه محصولات حدود 385 میلیون دلار بوده و خوراک طرح به میزان 235 هزار تن در سال استایرن از پتروشیمی پارس تامین می شود.

واحد MEG پتروشیمی مروارید

فاز دوم پتروشیمی مروارید نیز که هم اکنون آماده بهره برداری رسمی است با هدف تولید انواع اتیلن گلایکول با ظرفیت تولید سالانه 540 هزار تن محصول طراحی و ساخته شده است.

خوراک های این واحد شامل 340 هزار تن در سال اتیلن از محل واحد الفین پتروشیمی مروارید و 368 هزار تن در سال اکسیژن برای تولید 554 هزار تن در سال اتیلن گلایکول هاست. این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود 170 میلیون یورو 8900 میلیارد ریال اجرا شده و برآورد فروش سالانه محصولات این طرح جدید صنعت پتروشیمی حدود 630  میلیون دلار است.

90 درصد از تجهیزات ثابت واحد MEG پتروشیمی مروارید در داخل ساخته شده است.

محصولات تولیدی واحد MEG پتروشیمی مروارید شامل منو اتیلن گلایکول (MEG)، دی اتیلن گلایکول (DEG) و تری اتیلن گلایکول (TEG) است.

با افتتاح این 4 طرح صنعت پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از سوی رئیس جمهوری، در مجموع حدود 2 میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده می شود که ارزش این تولیدات بالغ بر 2 میلیارد دلار پیش بینی می شود.

کلیدواژه

پتروشیمی

پتروشیمی جم

پتروشیمی کاویان

عسلویه

منطقه عسلویه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها