گاز / شناسه خبر: 12617 / تاریخ انتشار : 1396/1/20 18:34
|
هادی هاشم زاده فرهنگ

مدیریت کیفیت در حوزۀ فعالیت

نفت امروز /سال را نو کرده ایم و بهار تجربه تغییر است. بهار به ساکنان خسته و درمانده سال یادآوری می کند که سرما و یخ زدگی سرنوشت محتوم طبیعت و انسان نیست. امسال صنعت گاز 52 ساله می شود و شرکت ما هم در زمره قدیمی ترین پالایشگاههای گاز کشور قرار دارد. ما اکنون با تجربه و کارآزموده شده ایم و  می دانیم که مسیر موفقیت سازمانی کدامین است. بدون شک اقدامات بسیاری در بخشهای مختلف در طول سال جاری صورت خواهد گرفت که تعدادی از آنها حتی ازهم اکنون در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا روسا و مسئولین ادارات مختلف قرار است دوشنبه همین هفته، در جلسه ماهیانه سرپرستی، اقدامات و برنامه های خود را برای سال 96 ارائه نموده و در جهت همسو شدن با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در گام بعدی این برنامه ها در یک مجلد گردآوری و در دوره های زمانی سه ماهه پیشرفت روند اجرایی آنها تحت پایش قرار خواهد گرفت. اما پاسخ به این سئوال که:

شما در سال 1396 چگونه "کیفیت" را در حوزه تحت سرپرستی خود مدیریت خواهید کرد؟
می بایست بعنوان وجه مشترک برنامه های همه ادارات و بخشهای مختلف سازمان ما باشد. همانطور که همه به خوبی می دانیم، مدیریت کردن هر چیزی در بدو امر مستلزم اندازه گیری صحیح و دقیق آن است. به زبان دیگر این سازمان باتجربه و کارآزموده، رسالتی مهم در سال جاری دارد، که همانا اندازه گیری، تحلیل و در مسیر بهبود قرار دادن "کیفیت" در تمام عرصه های فعالیت خود است. خوشبختانه فرهنگ مدیریت فرآیندی که زیرساخت تحقق این رسالت  شمرده می شود برای سازمان ما شناخته شده است و قریب به دو سال است که مسئولین، دانش و مهارت خود و کارکنان را در این زمینه تقویت نموده اند. بنابراین می توان امیدوارانه به حرکت متوازن و حساب شده دسته جمعی و فراگیر در راستای "ارتقاء کیفیت" چشم دوخت و نتایج آن و چشم نوازی ثمرات زیبای آنرا در پایان سال به نظاره نشست.


همانطور که می دانید، سال 1396 با رهنمود مقام معظم رهبری، سال تولید و اشتغال نامگذاری گردیده است. به بیان دیگر در حیطه اقتصاد مقاومتی استنباط  ایشان این است که بواسطه گستردگی دامنه شمول، لازمست برای اثربخشی بهتر و بیشتر، حوزه های مختلف دسته بندی شده و در هر حوزه به تفکیک و با تمرکز بیشتر اقدامات هدفمند صورت گیرد. برای سازماندهی حرکت همسو با این رویکرد راهبردی، دو مقوله با دقت و انضباط بیشتر با همفکری مدیران و مسئولین شرکت مد نظر قرار خواهد گرفت.

اولین موضوع "حمایت از تولید با کیفیت داخلی" است. این موضوع در سالهای گذشته نیز مبتنی بر الزامات قانونی مدنظر بوده است، اما لازمست روند فعلی در سازمان مرور و فرصت های بهبود آن شناسایی و دستمایه اصلاحات موثرتر قرار گیرد. دومین موضوع تقویت فعالیتهای "کمیته خوداتکایی" در شرکت است که  کارآیی عملکرد آن در سال گذشته بایستی زیر ذره بین قرار گرفته و پس از ارزیابی دقیق، عملکرد آن در سال جاری اصلاح گردد. در هر دو مورد توضیحات بیشتر را پس از جلسه ماهیانه سرپرستی و مشورت و همفکری با مسئولین ذیربط، در یادداشتهای آتی خود خواهم نوشت.

در هفته دوم فروردین به سنت سالهای گذشته میزبان سفر نوروزی مدیر عامل محترم شرکت ملی گاز، آقای عراقی بودیم که روز چهارشنبه 9 فروردین را در جمع  همکاران ما گذراندند. شاید در نگاه ابتدایی، اولین سفر کاری ایشان در هر سال به پالایشگاههای گاز جنوب کشور، نویدبخش اهمیت و اعتبار عرصه پالایش، در زنجیره ارزش گاز، از منظر مدیریت ارشد شرکت ملی گاز باشد که البته در جای خود بسیار مهم و ارزشمند نیز هست.
اما علاوه بر آن، هرساله این سفر فرصتی است الهام بخش که ما در شرکت پالایش گاز فجر جم از صحت و درستی مسیر حرکت راهبردی سازمان خود اطمینان حاصل نموده و اهداف آینده را با اطمینان بیشتر نشانه گیری کنیم. تاکید ایشان بر لزوم توسعه فراگیر "مدیریت فرآیندی" و سرلوحه قرار دادن "کیفیت" در همه  امور بار دیگر مهر تاییدی بود بر اقداماتی که در دو سال گذشته با همت و همراهی شما همکاران عزیز در سازمان ما صورت گرفته است. به پشتوانه همین سرمایه فکری و اجتماعی و بهره گیری از الطاف ایزد متعال مسیر تعالی سازمانی را تا نیل به مقصود ادامه خواهیم داد. چرا که آینده آنجایی نیست که می خواهیم برویم، بلکه جایی است که ما باتفاق آنرا خلق خواهیم کرد.

کلیدواژه

هادی هاشم زاده فرهنگ

شرکت پالایش گاز فجرجم

پالایشگاه گاز فجرجم

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها