نفت / شناسه خبر: 12570 / تاریخ انتشار : 1395/12/13 16:47
|
با بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی:

گاز جایگزین نفت می شود

افتتاح فازهای پارس جنوبی توانمندی ایران را در اتمام کارهای نیمه تمام نشان می‌دهد و علاوه بر درآمدزایی ما می‌توانیم صادرات داشته، و به تدریج گاز را جایگزین نفت کنیم.

نفت امروز /سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افتتاح فازهای پارس جنوبی توانمندی ایران را در اتمام کارهای نیمه تمام نشان می‌دهد گفت: علاوه بر درآمدزایی ما می‌توانیم صادرات داشته و به تدریج گاز را جایگزین نفت کنیم.

اسدالله قره خانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اهمیت بهره برداری از 5 فاز پارس جنوبی که گفته شده تا پایان سال انجام می شود گفت: اینکه این فازها در یک جا به بهره برداری می رسد پیغامی دارد؛ مانند همان موضوعی که بعد از برجام یکباره یک میلیون بشکه نفت در تولید را افزایش دادیم، قدرت های بزرگ و شرکت های بزرگ نفتی باور نمی کردند اما در عمل دیدند که چنین ادعایی محقق شده و ناگزیر به پذیرش شدند.

وی افزود: این که این پنج فاز یک باره به بهره برداری می رسد پیام دارد، مبنی بر اینکه ایران چنین توانمندی هایی را دارد که می تواند کارهای ناتمام خودش را به اتمام برساند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: نکته دوم این است که بعد از برجام گشایشی حاصل شده و فضا مناسب است و ما توانسته ایم با استفاده از چنین فضایی با همکاری شرکت های داخلی و نیروهای متخصص داخلی کشور خودمان طرح ها را پیش برده و به مرحله اجرا و بهره برداری برسانیم.

قره خانی در ادامه بیان کرد: فراتر از اینها و مهمتر از همه و آرزوی دیرینه سال های گذشته ما رسیدن به نقطه‌ای است که نه تنها برداشتمان در پارس جنوبی به قطری ها می‌رسد، بلکه می‌توانیم اضافه برداشت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 580 میلیون متر مکعب قطر برداشت دارد و ما هم می توانیم به این نقطه برسیم و این برای ما بسیار حائز اهمیت است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در گذشته این سوال وجود داشت که چرا قطر در میدان مشترک این همه برداشت دارد و سرمایه ملی ما که سهممان است در این جا هدر می رود و ما نمی توانیم، اما با این شرایط افتتاح فازها بالاترین پیامی است که می تواند داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: از طرف دیگر درآمد خوبی به سمت و سوی کشور آمده و ما به تدریج به سمتی می رویم که گاز و فرآورده های آن را صادر کنیم و گاز جایگزین نفت شود و در آینده تنها به نفت متکی نباشیم.

وی تاکید کرد: در کنار این توفیق بزرگی که به دست می آوریم باید سرمایه گذاری لازم برای استخراج از لایه های نفتی را داشته باشیم. قطر در حال حاضر روزانه 400 هزار بشکه نفت از لایه های نفتی استخراج می کند و ما متاسفانه در این بخش بی بهره هستیم، بنابراین این مساله نباید برای ما نقطه پایان باشد.

وی در پایان اظهار کرد: البته مطالعاتی انجام گرفته و بعضی مذاکرات با یکی از شرکت های خارجی در این زمینه انجام شده که امیدواریم در یکی دو سال آینده بتوانیم نتایج کار را ببینیم.

کلیدواژه

نفت

اکتشاف نفت و گاز

پارس جنوبی

نفت امروز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها