برق / شناسه خبر: 125467 / تاریخ انتشار : 1400/3/10 12:10
|

چه شد که قطع برق کم شد؟

کاهش قطعی برق در روزهای گذشته این سئوال را ایجاد می کند که مقابله با فعالیت غیرمجاز ماینرها تا چه اندازه در این زمینه موثر بوده است؟

به گزارش نفت امروز، بارش های کم، گرمای زودهنگام و فعالیت های ماینرها و استفاده بالای آنها از برق در روزها و هفته گذشته ، بحرانی برای مردم و صنعت برق کشور ایجاد کرد و بدین ترتیب طی چند روز با خاموشی های گسترده مواجه بودیم، موضوعی که انتقادات بسیاری برای دولت و وزارت نیرو به همراه داشت. حال در شرایطی که مدت زیادی نگذشته به نظر می رسد شبکه برق کشور با نوعی پایداری مواجه شده و حجم خاموشی ها نسبت به قبل کمتر شده است.

در این میان اگرچه وعده مسئولان مبنی بر به پایان رسیدن تعمیرات برخی نیروگاه ها تا نیمه خرداد می تواند تاثیر مناسبی در کاهش قطعی ها داشته باشد به گونه ای که به گفته ناصر اسکندری- معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی-میانگین تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در فروردین‌ماه ۸۰۰۰ مگاوات و طی اردیبهشت‌ ماه ۵۰۰۰ مگاوات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. 

به گفته او برای این دوره از فصل تعمیرات واحدهای تولید برق حرارتی حدود ۹۱ هزار مگاوات برنامه مدون پیش‌بینی شده بود که تاکنون بیش از ۷۸ هزار مگاوات از این برنامه انجام شده وبرنامه تعمیرات نیروگاه‌های سراسر کشور تاکنون پیشرفت 86 درصدی داشته است.

اما بحث ماینرها و تولید رمزارزها در ایران نیز موضوعی است که نباید از اهمیت آن گذشت.

به گفته برخی مسئولان صنعت برق استخراج هر بیت‌کوین به قیمت مصرف برق ۱۲۰۰ ماه یک خانوار است، حال آنکه طبق اظهارات صورت گرفته، می توان گفت که دسترسی به برق ارزان در ایران موجب شده است بسیاری از فعالان این عرصه به سمت ایران سرازیر شده و چنین مشکلاتی را برای کشور رقم بزنند.

در روزهای گذشته قوه قضائیه وعده هایی مبنی بر شناسایی و مقابله با ماینرهای بدون مجوز داده بود و حتی بعدها اینگونه اعلام شد که اگر وزارت نیرو این افراد را به دستگاه قضایی معرفی کند اقدامات فوری جهت مقابله با آنها صورت خواهد گرفت.

اما اینکه وزارت نیرو تا چه اندازه قادر به شناسایی این شرکت هاست موضوعی است که جای بحث و بررسی دارد. طبق اظهارات رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق وزارت نیرو می تواند با کنترل میزان مصرف در مناطق مختلف ماینرهای غیرمجاز را شناسایی کند و مانعی در این خصوص برای آن وجود ندارد.

باتوجه به اینکه میزان مصرف در هر نقطه قابل دسترسی است وزارت نیرو می تواند در بخش تجاری و خانگی میزان مصرف را اندازه گیری کند و در هر نقطه ای که میزان مصرف خارج از چارچوب در نظر گرفته شده باشد قابلیت شناسایی وجود دارد.

اینکه گفته می شود رمز ارزها عامل خاموشی هستند نادرست است و نمی توان گفت که تنها این بخش عامل خاموشی بوده و در واقع عامل این است که همیشه لب مرز حرکت می کنیم و ورود یک بار اضافه به شبکه موجب برهم زدن شبکه می شود.

بخشی همچنین معتقد است: اگر وزارت نیرو و مجموعه دولت به ساماندهی این مزارع ورود می کرد به جای اینکه اکنون آن ها را به عنوان یک مصرف کننده بعضا غیرمجاز مقابل خودمان ببینیم با ساماندهی آن ها می توانستیم آن ها را مجبور به سرمایه گذاری در تولید برق کنیم به گونه ای که در مواقع پیک برق خودشان را در اختیار شبکه قرار دهند و در سایر مواقع مصرف مورد نیاز خود را تامین کنند.

در کنار این اظهارات، رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا نیز به تازگی از کشف بیش از ۷۰ هزار دستگاه ماینر در کشور خبر داده است. سردار محمدرضا مقیمی با بیان اینکه استخراج رمز ارزها در سه قسمت خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی انجام می‌شود، گفت: پلیس با این موارد برخورد قانونی خواهد داشت و طی این مدت افرادی هم به دلیل ارتکاب همین اقدامات مجرمانه دستگیر شده‌اند.

وی در مورد استخراج مجاز نیز گفت: بعضی ها مجوز گرفته‌اند، یعنی برقشان را هم خودشان تولید می‌کنند و برای تامین برق، باری به شبکه‌های سراسری وارد نمی‌کنند. این موارد در فضاهایی که ایجاد کرده‌اند در حال فعالیت هستند. پلیس با موارد غیرقانونی برخورد می‌کند

کلیدواژه

قطع برق

ماینر

بیت کوین

رمزارز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار