برق / شناسه خبر: 125403 / تاریخ انتشار : 1400/3/5 12:34
|

یک بام و چند هوای پایان خاموشی

طبق آنچه پیش از این اعلام شده ظاهرا در روزهای گذشته حدود 3500 مگاوات کمبود در شبکه برق کشور به دلیل ایجاد مشکلاتی در نیروگاه های برقابی ایجاد شده که می توان گفت با کنترل صادرات و جلوگیری از فعالیت ماینرها این رقم قابل جبران است.

به گزارش نفت امروز، در روزهای گذشته شاید در اغلب روزها یکی از مهم ترین اخبار کشور بحث قطع برق و خاموشی ها بوده باشد که در همه زمینه ها از راهنمایی و رانندگی و سلامت گرفته تا ورزش تاثیرات بسزایی برجای گذاشته است، در این میان برخی مسئولان در ابتدای کار اینگونه اعلام کردند که این وضعیت یک ماه استمرار خواهد داشت، با این وجود در روزهای گذشته صحبت های متعددی درباره سناریوهای مختلف تامین برق کشور شده است.
یکی از معضلاتی که این روزها و با شروع خاموشی ها به عنوان علتی برای آنها ذکر شد، موضوع نیروگاه های برقابی بود که بخشی از ظرفیت آنها به دلیل کاهش بارندگی ها و فرا رسیدن زودهنگام گرما از دسترس خارج شده است، در این زمینه مسئولان صنعت برق به تازگی وعده هایی داده و زمان بازگشت این نیروگاه ها به مدار تولید را بین 15 روز تا یک ماه اعلام کرده اند.
همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این باره گفته است: مشکلی که امسال با آن برخورد کردیم، در ابتدا کاهش نزولات آسمانی بود که باعث شد، ظرفیت تولید نیروگاه‌های آبی ما نسبت به سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش پیدا کند.
وی با بیان اینکه نسبت به سال ۹۷، سال خشک‌تری را نیز سپری کردیم، اظهار کرده است: از اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۷ در سرشاخه‌های کارون که عمدتاً نیروگاه‌های آبی آنجا وجود دارد، بارش‌هایی را داشتیم؛ متأسفانه امسال این بارش‌ها به حد صفر رسیده است. از این رو سال را با ۳۵۰۰ مگاوات کمبود در تولید نیروگاه‌های آبی شروع کردیم. البته در کنار آن، افزایش دمای بی سابقه امسال نیز وجود دارد.
به گفته این معاون وزیر نیرو، نیروگاه‌های موجود ما، سالانه تعمیرات خود را انجام می‌دهند تا بتوانند در فصل تابستان آمادگی کامل داشته باشند. این تعمیرات تقریباً از اوایل و اواسط شهریور ماه آغاز می‌شود و تا پایان خرداد ماه طول می‌کشد. امسال با توجه به افزایش دما، زمان این تعمیرات نیز کاهش پیدا کرده است، به طوری که تا پایان خردادماه سال جاری اکثر واحدهای نیروگاهی وارد مدار خواهد شد.
حائری در عین حال اظهار کرده است: گفت: متأسفانه در اواخر اردیبهشت ماه، با از مدار خارج شدن یکی یا دو تا از نیروگاه‌ها، این مشکلات به وجود آمد که سریعاً هماهنگی‌های لازم به عمل اما  تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا ضمن مدیریت مصرف،  نیروگاه‌های جدید برنامه‌ریزی شده در پایان تیر ماه در مدار قرار گیرند. همچنین تعمیرات باقی مانده را تا ۱۵ خرداد ماه انجام می‌دهیم تا بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.
وزیر نیرو نیز در پاسخ به خبرنگاران درباره صادرات برق در شرایطی که خاموشی بر شهرها حاکم است نیز اینگونه عنوان کرده که برای رفع این معضل صادرات برقی کشور به حداقل و نزدیک به صفر خواهد رسید. اردکانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان صادرات برق کشور رقم اندکی است، گفته است: بر اساس آنچه که قراردادهای صادراتی ما نشان می‌دهد به طور کلی ۱۵۰۰ مگاوات از ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کشور را می‌توانیم طبق قرارداد صادر کنیم اما در تمام قراردادهای صادراتی ایران که با افغانستان، عراق و پاکستان وجود دارد ذکر شده در شرایط اضطراری که در داخل کشور نیاز به برق داریم نمی‌توانیم برقی که متعهد شده ایم را صادر کنیم. به همین دلیل است که اکنون رقم صادرات برق ما به شدت کاهش داشته و حتی ممکن است به صفر برسد.
علاوه بر فعالیت  های صورت گرفته از سوی متولیان صنعت برق در روزهای گذشته رئیس قوه قضائیه نیز وعده هایی مبنی بر ورود این بخش برای مقابله جدی با فعالان غیرقانونی رمز ارزها داده است که با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات و ثبت نام وی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری انتظار می رود ورودی جدی در این عرصه داشته و برای رفع این مشکل راهکاری موثر ارائه کند تا خیال مردم بابت توانمندی او جهت رفع مشکلات راحت شود.
البته ناگفته نماند که حتی در روزهای گذشته و چند روز پس از شروع خاموشی های گسترده نیز تا حدی این موضوع از سوی مسئولان وزارت نیرو برطرف شده و طبق آنچه مشاهده و اعلام شده در روزهای سوم و چهارم خرداد ماه حجم خاموشی ها تا حدی کاهش یافته است.

کلیدواژه

شبکه برق

نیروگاه‌های برق‌آبی

خاموشی

ماینرها

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار