گاز / شناسه خبر: 12460 / تاریخ انتشار : 1395/9/24 14:12
|
جزئیات یک حادثه جدید نفتی؛

آسیب زلزله به بزرگترین لوله نفتی

یک مقام مسئول با تشریح جزئیات حادثه شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان، اعلام کرد: زلزله و لغزش زمین منجر به شکستگی یکی از بزرگترین خط لوله‌های انتقال نفت کشور شد.

نفت امروز /یک مقام مسئول با تشریح جزئیات حادثه شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان، اعلام کرد: زلزله و لغزش زمین منجر به شکستگی یکی از بزرگترین خط لوله‌های انتقال نفت کشور شد.

داریوش امیرسرداری گودرزی درباره جزئیات وقوع حادثه شکستگی خط لوله انتقال نفت مارون-اصفهان، گفت: دو عامل زلزله و لغزش زمین منجر به شکستگی در خط لوله ۳۰ اینچ انتقال نفت خام مارون به اصفهان بوده است.
 
معاون مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اعلام اینکه به دلیل بارش شدید باران و شستشوی خاک حریم خط لوله، لغزش و سقوط سنگ‌ها بر روی خط لوله نفت مارون منجر به شکستگی این خط لوله انتقال نفت خام شده است، تصریح کرد: علاوه بر این، بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، وقوع یک زلزله با قدرت ۳.۲ ریشتر هم در لغزش زمین و در نهایت وقوع این حادثه نفتی تاثیرگذار بوده است.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون با اعزام تمامی تیم‌های تعمیراتی، عملیات بازسازی و تعمیر ۲۲ متر از خط لوله ۳۰ اینچ آسیب دیده انتقال نفت مارون به اصفهان به پایان رسیده است، اظهار داشت: برای جمع آوری آلودگی‌های نفتی ناشی از شکستگی خط لوله آسیب دیده، تمامی اقدامات لازم برای جمع آوری نفت خام و جلوگیری از انتشار آلودگی‌های نفتی در سطح رودخانه‌های فصلی محل حادثه انجام گرفته است.
 
گودرزی با بیان اینکه در ساعت وقوع حادثه با توقف عملیات انتقال نفت خام از خط لوله آسیب دیده و ایجاد سدهای خاکی و استفاده از تجهیزات جمع آوری نفت خام از ورود نفت به رودخانه‌های فصلی جلوگیری شد، افزود: علاوه بر این تمامی خاک‌های حریم خط لوله که به نفت آلوده شده بود، جمع آوری و به منظور بازیابی و پاکسازی به مرکز انتقال نفت مارون منتقل شده است.
 
معاون شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در ادامه با اشاره به ایجاد کارگروهی متشکل از کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و سد لار، دادگستری برای ارزیابی هر گونه آلودگی احتمالی نفتی، تاکید کرد: هم اکنون با جمع بندی انجام گرفته هیچ گونه آلودگی نفتی در سطح منطقه وجود ندارد و ورود آلودگی های نفتی به سدآبی لار هم صحت ندارد.
 
این مقام مسئول با اشاره به نمونه برداری از آب سد لار، خاطرنشان کرد: نتایج آزمایش‌ها از نمونه‌های جمع آوری شده نشان می‌دهد که هیچ گونه آلودگی نفتی به آب‌های این سد منتقل نشده است.
 
به گزارش مهر، خط لوله ۴۳۵ کیلومتری انتقال نفت خام مارون – اصفهان با انتقال روزانه بیش از ٥٠٠ میلیون بشکه نفت خام یکی از مهمترین خطوط انتقال نفت خام کشور است که با تامین خوراک پالایشگاه اصفهان و بخشی از خوراک پالایشگاه‌های تهران و تبریز، نقش مهمی در تامین سوخت مورد نیاز کشور ایفا می‌کند.
 
خط لوله مارون- اصفهان به دلیل عبور از ناهمواری‌های رشته‌کوه زاگرس، رودخانه‌ها و دریاچه سد کارون سه و چهار، سخت‌گذرترین خط لوله انتقال نفت خام کشور است.

کلیدواژه

خط لوله نفتی

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران

آتش سوزی خط لوله گاز در گناوه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها