نفت / شناسه خبر: 12364 / تاریخ انتشار : 1395/9/10 18:50
|
تصمیم تاریخی اوپک رقم خورد

حرف ایران به کرسی نشست

"نفت ۵۵ دلار می‌شود" این اولین چیزی است که از توافق اعضای اوپک به ذهن متواتر می‌شود.

نفت امروز / "نفت ۵۵ دلار می‌شود" این اولین چیزی است که از توافق اعضای اوپک به ذهن متواتر می‌شود. بالاخره نگرانی‌های بازار به اتمام رسید و مذاکرات دو ماهه اعضای اوپک برای به نتیجه رسیدن برسر کاهش تولید به نتیجه رسید.

 
 ۱۲ عضو اوپک امروز پس از سالها یک صدا شدند و کاهش تولید را به تصویب رساندند. مساله ای که به دلیل ایجاد نگرانی‌هایی از سوی عربستان وروسیه پیش بینی اش کمی مشکل بود. شاید برای همین باشد که باید توافق اعضای اوپک را تاریخی دانست. 
 
اگر کاهش قیمت نفت برای اعضای اوپک دردسرهای خاص خود را داشت اما یک چیز آن مثبت بود. نفت باردیگر باعث شد تا اعضای اوپک با دوری از فاضای سیاسی و نگاه صرف اقتصادی به یکدیگر نزدیک شوند. مساله ای که از سال ۲۰۰۸ بسیار کمرنگ شده بود تا جاییکه برخی از کارشناسان از احتمال منحل شدن این سازمان نیز به دلیل اختلاف های موجود می‌گفتند. چراکه دو کشور اصلی این سازمان (ایران و عربستان) مدتها بود که دیگر روابط گذشته را نداشتند و مسایل سیاسی بر تفکرات اقتصای این سازمان پرده انداخته بود.
 
شاید برای همین باشد که زنگنه پیش از ورود به نشست پشت درهای بسته اعضای اوپک در روزجاری تاکید می‌کند اگر فضای اقتصادی بر مسایل حاکم باشد قطعا توافق صورت می‌گیرد. 
وزیرنفت ایران تا دقایق آخر نیز از سایه سیاست بر تصمیم گیریهای پشت درهای بسته وزرای اوپک ابراز نگرانی کرد.
 
به هرحال اعضای اوپک دراین نشست به توافق رسیدند تا تولید را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند و دراین بین ایران نیز از این کاهش تولید مستثنی اعلام شد.به تعریفی دیگر حرف ایران به کرسی نشانده شد.
 
بر این اساس کشورهای عضو تولید خود را از روزی ۳۳.۶ میلیون بشکه در روز به ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد.
 
بلومبرگ هم گزارش داد که عربستان پذیرفته است که ایران به عنوان موردی ویژه تولید خود را تا سقف ۳.۹ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این امید وجود دارد که کشورهای غیراوپک هم تولید خود را به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.
 
همزمان با این تصمیم، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش قابل ملاحظه ای یافت. به گزارش آسوشیتدپرس، نفت خام برنت با ۳.۸ دلار افزایش به ۵۰.۱۸ دلار در هر بشکه رسید که افزایشی ۸.۲ درصدی را نشان می دهد.
 

کلیدواژه

نفت

اوپک

نشست وین

تولید نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها