گاز / شناسه خبر: 12338 / تاریخ انتشار : 1395/9/6 09:11
|
کمبود حدود ۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در هر روز

بحران دامن شرکت ملی گاز ایران را گرفت

با استناد به آمارهای ارائه شده از سوی سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، ایران در هفته اول آذرماه روزانه ۴۴ میلیون مترمکعب کمبود گاز خواهد داشت.

نفت امروز / این امر در نهایت منجر به سهمیه بندی گاز در بخش صنایع عمده و نیروگاه ها خواهد شد.

 
آنطور که بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفته مصرف گاز در بخش نیروگاه ها  ۱۵۰ میلیون مترمکعب، در بخش صنایع عمده ۱۰۰ میلیون مترمکعب و در بخش خانگی و تجاری تا صبح روز دوشنبه اول آذرماه ۳۵۰ میلیون مترمکعب گزارش شده است. این درحالی است که در صورت احتساب رقم ۵۰۰ میلیون مترمکعب مصرف در بخش خانگی و آمار تولید گاز کشور در مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب درروزهای آینده کشوربا کمبود۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در هر روز مواجه خواهد شد.
 
این درحالی است که اگر در خوشبینانه ترین حالت با توجه به میزان واردات کشور بالغ بر ۳۸ میلیون مترمکعب گاز از کشور ترکمنستان و صادرات ۳۲ میلیون مترمکعب به ترکیه را در نظربگیریم بنابراین به تولید کشور ۶ میلیون مترمکعب گاز افزوده خواهد شد و درواقع ایران روزانه بالغ بر ۷۰۶ میلیون مترمکعب گاز را به شبکه تجاری و خانگی و درعین حال صنایع و نیروگاه ها تزریق می‌کند که این خود بازهم نشان از کمبود ۴۴ میلیون مترمکعبی گاز در هر روز دارد.
 
اگرچه دراین بین مسوولان شرکت ملی گاز از جمله مدیرعامل این شرکت تاکید دارد گاز در زمستان امسال قطع نخواهد شد اما به نحوی این آمار خاطرات زمستان سال ۸۶ را در ذهن متواتر میکند. زمانی که قطع گسترده گاز در شمال و شمال غربی کشور مشکلات عدیده و خاطرات ناخوشایندی را به همراه داشت. درآنزمان قطع یک طرفه واردات گاز ترکمنستان به کشور بر سرمای بیش از حد افزود و مشکلات بسیاری را برای گازیهای کشور رقم زد. 
 
اما در شرایط فعلی کارشناسان تاکید دارند پیش بینی نشدن کاهش دما در فصل پاییز که منجر به مصرف ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شده دلیل اصلی مشکلاتی است که قطعا گازیها با آن دست به گریبان خواهند بود. 
 
قطعا زمستان سخت امسال برای گازی‌ها بسیار طولانی خواهد گذشت و دراین بین آنچه مسوولان شرکت ملی گاز در توان دارند و توصیه می‌کنند پوشیدن لباس گرم در خانه هاست!

کلیدواژه

کاهش دمای هوا

افزایش مصرف گاز

کمبود گاز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها