گاز / شناسه خبر: 12326 / تاریخ انتشار : 1395/9/2 11:50
|
احتمال حضور وزیر نفت دانمارک در عسلویه؛

نقشه دانمارکی‌ها برای پارس جنوبی

وزیرنفت دانمارک احتمالا پنجشنبه به عسلویه سفر خواهد کرد.

نفت امروز / شنیده های حاکی از آن است که این وزیر دانمارکی در نظر دارد تا از پروژه های درحال بهره برداری و در حال احداث پارس جنوبی بازدید کند.

 
این درحالی است که دی ماه سال گذشته با سفر «کریستین ینسن» وزیر امور خارجه دانمارک به ایران وزیرنفت از تمایل این کشور برای سرمایه گذاری در پارس جنوبی خبرداده بود.
 
بیژن زنگنه پس از این دیدار تاکید کرده بود: ایران به توسعه همکاری با شرکت های دانمارکی در بخش بالادستی، خدمات نفتی، پتروشیمی وپالایش علاقمند است.
 
براساس اظهارات وزیرنفت، این کشور در همکاری با ایران سابقه خوبی داشته است.
 
براساس این گزارش، ایران پیشتر در بخش پتروشیمی و در تولید آمونیاک با لیسانس شرکت تاپسو همکاری داشت. 
 
همچنین شرکت مرسک دانمارک، در بخش های مختلف صنعتی از جمله، کشتیرانی کانتینری جهان و آفشور (تجهیزات فراساحل) فعالیت های دریایی دارد. این شرکت به دنبال آن است در بخش آفشور نیز با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.
 
این شرکت همچنین در توسعه و تولید نفت از لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی با قطر همکاری دارد. در حالی که قطر روزانه بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت می کند، ایران در نظر دارد با خرید کشتی ویژه (FPSO) تا دو سال آینده، تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی را آغاز کند.
 
در سال های گذشته حجم مبادلات بازرگانی دو جانبه رشد قابل توجهی داشته و از ۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۲۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است.
 
تراز تجاری ایران با دانمارک منفی است؛ این کشور در مقابل ۱۲ میلیون دلار واردات از ایران، سالیانه ۲۱۳ میلیون دلار کالا و خدمات به کشورمان صادر می کند. 
 
این درحالی است که به دنبال مساله کاریکاتورهای موهن و تحریم کالاهای دانمارکی در کشورهای اسلامی از جمله ایران، حجم مبادلات تجاری در سال ۲۰۰۶، ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۰ میلیون دلار رسید. 
 
اقلام صادراتی دانمارک به ایران شامل ماشین آلات صنعتی، مواد شیمیایی، تجهیزات و لوازم پزشکی، دارو، قطعات الکترونیکی و خدمات مشاوره ای در بخش های مختلف صنعتی است و زمینه های صادرات ایران به دانمارک نیز شامل فرش و صنایع دستی، خشکبار و محصولات کشاورزی، مواد معدنی و شیمیایی، مصالح ساختمان، محصولات پتروشیمی و خاویار است.

کلیدواژه

عسلویه

دانمارک

پارس جنوبی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها