نفت / شناسه خبر: 12321 / تاریخ انتشار : 1395/9/2 09:26
|
نفت‌امروز از تحولات اخیر وزارت نفت گزارش می‌دهد؛

تغییر زنگنه امروز با زنگنه قدیم

اعلام حمایت وزیری هامانه در دقایق آخر رای گیری زنگنه به عنوان وزیرنفت در مجلس نقش موثری را در پذیرش وی ایفا کرد.

نفت امروز / همان مردی که روزی تمام قد پشت زنگنه ایستاد و او را یکه تاز تمام مردان نفتی می دانست، دو روزی است حرف از استفایش به میان آمده است. وزیری هامانه راضی به مصاحبه نیست و شاید برای همین باشد که هر رسانه ای برای خود استدلالی را مطرح می‌کند. از نداشتن اختیارات گرفته تا مخالفت هامانه با کاهش حقوق مدیران!

 

اما یک چیز کاملا مشخص بود قائم مقامی که بیش از زنگنه در همایش ها و مراسم ها دیده می‌شد به یک باره از دیده‌ها حذف و بیش از یکسال اتاق نشین شد.
 
دفتری در وزارت نفت تنها جایی بود که هامانه در آن دیده می‌شد. رسانه ها دیگر سراغی از او نگرفتند و البته وی هم دیگر تلاشی برای حضور در مکان های عمومی نکرد.
 
شایعات از نبودش بسیار است. ازجمله این شایعات محدود کردن وی توسط بیژن نامدار زنگنه است که البته برخی می پندارند که حاشیه های زیاد حول و محور نزدیکان هامانه باعث این مساله شده و برخی دیگر تغییر نگرش زنگنه را استدلالی قوی برای استعفای وزیری هامانه اعلام می‌کنند.
 
با اینحال تغییر نگرش زنگنه بیشتر از دیگر استدلال ها شاید به واقعیت نزدیک ترباشد. آنان که زنگنه را از سال‌های دور می‌شناسند قطعا امروز از تغییر وی سخن می‌گویند. این تغییر نه تنها در خلق و خوی وی صورت گرفته بلکه در تمام ریشه های نفتی نیز اثرش مشخص است.
 
از تغییرات مکرر در هیات مدیره شرکت ملی نفت گرفته تا دادن اختیارات وی به مناطق نفت خیز جنوب!
 
نه اینکه دادن اختیارات به یک منطقه ای که روزانه  80 درصد نفت کشور را تولید می‌کند کاری اشتباه باشد اما قطعا کسانی که سابقه هشت سال مدیریت نفتی زنگنه در دولت اصلاحات را دارند قطعا براین مساله واقفند که زنگنه دیروز با زنگنه امروز بسیار متفاوت است.
 
درآنزمان زنگنه به شدت بر عقاید خود پافشاری کرد و رابطه خوبی را با مردان جنوب نداشت. جنگ وزیرنفت با جنوبی‌ها آنچنان علنی بود که در رسانه ها نیز مکررا به آن پرداخته می‌شد اما موضع امروز زنگنه در مقابل جنوبی ها قابل تامل است و نشان از تغییر این مرد دارد.
 
از سویی دیگر، تغییرات گسترده در هیات مدیره شرکت ملی نفت از دیگر تغییراتی است که این روزها به زنگنه نسبت داده می‌شود.
 
روز گذشته در حالی که فقط ۵ ماه از آخرین تغییر اساسی در ترکیب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران می گذرد، وزیر نفت با صدور دو حکم جدید، دو تن از اعضای هیئت این شرکت را تغییر داد.
 
یست و سوم خردادماه بر اساس اساسنامه جدید شرکت ملی نفت ایران، وزیر نفت با صدور احکامی، علی کاردر، غلامرضا منوچهری، قدیر موحدزاده و سید محسن قمصری را به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد.
 
وزیر نفت در دو حکم جداگانه «کریم زبیدی» و «محمود بیلکار» را به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد.
 
با شروع به کار این دو عضو جدید هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، عبدالمحمد دلپریش و قدیر موحدزاده از اعضای اصلی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به افتخار بازنشستگی نائل شدند.
 
تغییر دو تن از اعضای هیات مدیره نفت اگر چه در ابتدا می تواند موارد مربوط به بازنشستگی آنان و عمل به موارد قانونی متناسب با ابلاغ اساس نامه جدید شرکت ملی نفت ایران را به ذهن متبادر کند، اما به نظر می‌رسد این تغییرات گسترده زنگنه دلایلی دیگر دارد. پشت پرده‌هایی که هنوز مشخص نیست از کجا آب می‌خورند.اما یک چیز کاملا مشخص است مشاوران وزیرنفت تغییر کرده اند. 
 
تغییر موضع زنگنه در مقابل مدیریت کل روابط عمومی این وزارتخانه نیز از جمله این موارد است. هرچند که کمتر شخصی دیده می‌شد که از عملکرد نعمت الهی به عنوان مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه راضی باشد اما گذشتن زنگنه از یار دیرینه اش کمی سوال برانگیز بود. هر چند که برخی دیگر معتقدند تغییرات گسترده زنگنه به دلیل مشکلاتی بوده که این بخش ها برای وی ایجاد کرده بودند. از نگاه های سخت نظارتی گرفته تا تن ندادن این افراد به قوانین!
 
با اینحال تغییرات گسترده در هیات مدیره نفت که البته تنها به هیات مدیره ختم نشده نشان از تغییرات جدی در تفکرات بیژن نامدار زنگنه دارد. دوستان قدیمی به حاشیه رفته اند و یاران جدید قد علم کرده اند.
 
اما اینکه این مشاوران دنبال چه چیزی هستند و نفت قراراست به کدام سمت برود مساله ای که کاملا مشخص نیست. چراکه تغییرات مدیریتی زنگنه تماما به یک سو و یا جناح سیاسی سوق ندارد و پیش بینی شرایط آینده و تغییرات بعدی کمی دشوار شده است. اما به هرحال یک چیز کاملا مشخص است زنگنه دوستان جدید اختیار کرده و با زنگنه قدیم فرق کرده است.

کلیدواژه

نفت

بیژن زنگنه

وزارت نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها