نفت / شناسه خبر: 12305 / تاریخ انتشار : 1395/9/2 16:29
|
مهدی یوسفی

خبرهای خوش برای نیروهای بومی منطقه

می گوید وضع بهتر شده است، تعداد نیروی شاغل در پارس جنوبی افزایش یافته و امام مهمتر آنکه نیروهای بومی بیشتری به کار گرفته شده است.

نفت امروزمی گوید وضع بهتر شده است، تعداد نیروی شاغل در پارس جنوبی افزایش یافته و امام مهمتر آنکه نیروهای بومی بیشتری به کار گرفته شده است.

مهدی یوسفی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که خود یکی از نیروهای بومی این منطقه محسوب می‌شود با حضورش بر راس مدیریت این منطقه توجه ویژه ای به نیروهای بومی داشته و برهمین اساس تعداد نیروهای بومی در این منطقه از ۲۲ درصد کل نیروی های فعال به ۳۰ درصد در دولت روحانی رسیده است. البته آموزش ویژه به نیروهای بومی برای فعالیت در این منطقه نیز از جمله عملکردهای مثبتی محسوب می‌شود که طی چند سال گذشته، منطقه ویژه انرژی پارس به خود دیده است. هر چند که به گفته یوسفی که مشروح آن را در ادامه می خوانید این تنها کار نفت در این منطقه نبوده به نحویکه امیدواراست این منطقه در آینده نزدیک به یکی از قطب های  گردشگری کشور بدل شود.

 
آقای یوسفی در حال حاضر چه تعداد نیروی بومی در پارس جنوبی مشغول به فعالیت هستند؟ 
در سال ۸۴ مقرراتی وضع شد که بر اساس آن باید ۵۰ درصد از نیروهای فعال در منطقه پارس جنوبی را افراد بومی تشکیل می‌دادند؛ اما این مهم محقق نشد. در سال ۹۲ و زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، سهم نیروهای بومی در پارس جنوبی ۲۲ درصد بود و در این مدت باوجود این‌که برخی طرح‌ها به بهره‌برداری رسید و این موضوع سبب کاهش تعداد نیروی کار در این منطقه می‌شد، اما با سیاستی که در جذب نیروهای تازه اتخاذ شد، سهم نیروهای بومی در این منطقه افزایش یافت. به نحوی‌که از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون، اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی از ۲۲ به ۳۰ درصد رسیده است. ضمن آنکه در طرح‌های تازه همچون فاز ۱۲ و فازهای ۱۵ و ۱۶ و پتروشیمی‌های بوشهر و مرجان و ... سهم ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای نیروهای بومی در نظر گرفته شد.
 
در کل چه تعداد نیروی انسانی در پارس جنوبی فعالند؟
۶۰ هزار نیروی  انسانی در حال حاضر در منطقه ویژه پارس مشغول کار هستند که حدود ۱۸ هزار نفر یعنی ۳۰ درصد این تعداد را نیروهای بومی تشکیل می‌دهند. البته هدف‌گذاری ما دستیابی به اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی در این منطقه است. اما به هرحال باید اقدامات مناسبی برای دستیابی به این هدف انجام شود. 
 
چه اقداماتی؟
همکاری منطقه ویژه پارس با سازمان فنی و حرفه‌ای برای ارائه آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی نیروهای بومی یکی از این اقدام‎هاست که در قالب ۲ تفاهم‌نامه با ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است. همکاری با آموزش و پرورش و تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان یکی دیگر از راهکارهایی است که در حال انجام است به نحوی‌که امسال طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان در ۶ شهرستان استان بوشهر برگزار می‌شود.
 
شرکت های پیمانکار در مقابل استفاده از نیروی بومی مقاومت نشان نمی‌دهند؟
به هر حال باید اهرمی را ایجاد کنیم که شرکت‌ها ملزم به رعایت سهم نیروهای بومی در اشتغال باشند و به همین منظور در هر یک از شهرستان‌ها یک کمیته با ریاست فرماندار و حضور دادستانی و همچنین نماینده منطقه ویژه پارس و ... تشکیل می‌شود. این کمیته نظارت ویژه‌ای بر وضعیت اشتغال دارد تا پروژه‌ها در هر شهرستانی که اجرا می‌شود، ابتدا جوانان بیکار آن شهرستان به‎کار گرفته شوند و سپس شهرستان‌های همسایه و سرانجام  از دیگر شهرستان‌ها نیرو گرفته شود. برهمین اساس در طرح توسعه پارس شمالی نیز تلاش ویژه‌ای داریم که سهم نیروهای بومی برای اشتغال در این طرح‌ها رعایت شود و بتوانیم با اجرای این برنامه‌ها به سهم اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی برسیم.
 
ظاهرا کارکنان پارس جنوبی برای سکونت در منطقه دچار کمبود مسکن بودند. این مشکل مرتفع شده است؟
با پیگیری‌های صورت گرفته، واحدهای مسکونی کارکنان منطقه ویژه پارس در کنگان احداث می‌شود. سازمان‌های مردم نهاد نقش مهمی در توسعه و پیشرفت جامعه دارند که ما از ظرفیت‌های این سازمان‌ها استفاده می‌کنیم. شهرستان گنگان در آینده نزدیک به یک مرکز جمعیتی بزرگ بدل خواهد شد و شاهد افزایش جمعیت این شهرستان خواهیم بود. وزارت نفت در راستای ایجاد ارتباط و تعامل با محیط پیرامونی تلاش ویژه‌ای دارد و ما نیز با جدیت به دنبال تحقق این مهم هستیم. خوشبختانه شهرک‌سازی برای کارکنان صنعت نتایج خوبی را در پی نداشته است. بنابراین برای این‌که مشکلات گذشته تکرار نشود، تلاش شده است با برنامه ریزی مناسب، مسکن کارکنان منطقه ویژه پارس در سطح شهر ایجاد شود، مسکن کارکنان منطقه ویژه پارس در شهر کنگان و در چند نقطه این شهر ساخته می‌شود، برای این کار سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز آمادگی خود را اعلام کرده است. 
 
برای تقویت و توسعه گردشگری منطقه هم فکری کرده اید؟
یک دهکده بزرگ گردشگری در محدوده پرک در حال ساخت است. در آینده با توسعه صنعت گردشگری در استان، سه گانه قطب‌های گردشگری سیراف - پارس - کیش ایجاد می‌شود. البته  اجرای این برنامه های توسعه‌ای نیازمند حضور و مشارکت فعال سازمان‌های شهرستان در بخش فرهنگی و آموزشی و اجتماعی و....  است که این ظرفیت در سازمان‌های کنگان وجود دارد. ضمن آنکه در کنار توسعه گردشگری منطقه ویژه در تلاش است تا با حمایت ویژه از مولفان و فعالان فرهنگی و اجتماعی و هنری بومی به تقویت گردشگری منطقه و درعین حال معرفی منطقه به عنوان یکی از اساسی ترین مناطق گردشگری در سطح کشور و حتی فضای بین المللی بیفزاید.

 

کلیدواژه

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

عسلویه

مهدی یوسفی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها