نفت / شناسه خبر: 12269 / تاریخ انتشار : 1395/8/23 15:47
|
نفت امروز منتشر کرد؛

بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت در ۲۰۱۷

نفت یکی از ارزشمندترین منابع طبیعی در جهان است. تولید و مصرف این طلای سیاه جزو عوامل موثر در سرانه، کیفیت زندگی، درآمد، و نرخ رشد اقتصادی به شمار می رود.

نفت امروز / نفت یکی از ارزشمندترین منابع طبیعی در جهان است. تولید و مصرف این طلای سیاه جزو عوامل موثر در سرانه، کیفیت زندگی، درآمد، و نرخ رشد اقتصادی به شمار می رود. بسیاری از کشورها هستند که جزو بزرگترین تولیدکنندگان نفتی محسوب می شوند در حالی که برخی کشورها دارای ذخایر نفتی عظیمی و گاهی کشف نشده هستند که برای استخراج آن به فن آوری های جدید روز نیاز دارند. در فهرست زیر جدیدترین اطلعات در مورد ۱۰ شرکت بزرگ نفتی در جهان از نظر میزان ذخایر نفتی معرفی شده است.

 
۱- عربستان
تولید: ۱۱.۷۵ میلیون بشکه در روز
 
عربستان سعودی نخستین کشور از نظر تولید،صادرات و ذخایرنفتی در جهان محسوب می‌شود. این کشور مسلمان، ۹۵ درصد از نفت خود را از هشت میدان بزرگ نفتی و ۱۳.۲۴ درصد نفت روزانه سراسر جهان را تولید می کند. این کشور همچنین بزرگترین مقدار گاز طبیعی و سوخت زیستی را تولید می کند.
 
۲- آمریکا
میزان تولید: ۱۱ میلیون بشکه در روز
 
آمریکا از نظرمیزان تولید نفت نزدیک به عربستان و در جایگاه دوم قرار دارد. این کشور روزانه ۱۲ درصد از کل تولید را در اختیار دارد. بهره‌برداری از منابع غیرمتعارف انرژی در کاهش وابستگی آمریکا به نفت خلیج فارس مؤثر بوده و می‌تواند در آینده، این کشور را به رقیبی برای تولیدکنندگان سنتی انرژی تبدیل نماید. بسیاری از مخازن نفت آمریکا در امتداد ایالت های جنوبی تگزاس و لوئیزیانا متمرکز شده است.
 
۳- روسیه
میزان تولید: ۱۰.۳میلیون بشکه در روز
 
روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است که ۱۱ درصد از سهم صادرات نفت جهان را در اختیار دارد. گفته می شود این کشور هنوز هم ذخایر طبیعی گاز و نفت کشف نشده دارد. برخی از کارشناسان، اعتقاد دارند که بخش عمده ذخائر نفتی کشور روسیه، در میدان‌های بخش غربی سیبری است که از دهه ۱۹۷۰ میلادی مورد بهره برداری قرار گرفته ‌است. این کشورهمچنین تولیدکننده و صادرکننده شماره یک گاز طبیعی در جهان است.
 
۴- چین
میزان تولید: ۴.۱۹ میلیون بشکه در روز
 
چین در حال حاضر از بیشترین جمعیت و رشد اقتصادی بسیار بالا برخوردار است و بخش مهمی از منبع درآمد آن متکی به تولید نفت است. این کشور درحال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان به شمار می رود اما به دلیل جمعیت بالا، تولید نفت آن کافی نیست و مجبور به واردات این طلای سیاه از کشورهای صادرکننده است.  آمارها نشان می دهد چین آوریل سال ۲۰۱۵، به عنوان بزرگترین کشور وارد کننده نفت دنیا شناخته شد.
 
۵- ایران
میزان تولید: ۴.۱۳ میلیون بشکه در روز
 
ایران سهم ۴.۵ درصدی از تولید نفت روزانه جهان را در اختیار دارد. استخراج نفت ایران نیازی به فن آوری خاصی ندارد. این کشور عضو اوپک است و در تعیین قیمت نفت تا حدودی نقش دارد. تولید نفت ایران سالها، به دلیل برنامه هسته ای این تحت تحریمهای بین المللی قرار داشت و صادرات نفت آن ممنوع بود.
 
۶- کانادا
میزان تولید: ۳.۹۲ میلیون بشکه در روز
 
کانادا از نظر میزان تولید و ذخایر نفتی در مقام ششم جهان قرار دارد. تولید نفت در این کشور روز به روز در حال افزایش است. بیشترین ذخایر نفتی این کشور در خشکی قرار دارد و برای استخراج آن به فن آوری جدید نیاز است. در سال ۲۰۱۵ کانادا ۵۰.۲ میلیارد دلار نفت صادر کرد. اگر تنها ذخایر مناطق خشکی این کشور را در نظر بگیریم، استان آلبرتا ۹۸٪ درصد از ذخایر نفتی کانادا را در خود جای داده‌است.
 
۷- امارات 
میزان تولید: ۳.۲۳  میلیون بشکه در روز
 
امارات یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که از اتحاد هفت شیخ‌نشین کوچک تشکیل شده است. این کشور یکی از بزرگترین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد و تولید ناخالص سرانه آن در حد ثروتمندترین کشورهای اروپای غربی است. بیشتر ذخایر نفتی این کشور در ابوظبی قرار دارد. در سال ۱۹۷۳ تولید نفت این کشور ۲.۱ میلیون بشکه بود که در سال گذشته میلادی به ۵۱.۲ میلیارد دلار - از کل صادرات نفت جهان- رسید.
 
۸- مکزیک
میزان تولید: ۲.۹۵ میلیون بشکه در روز    
 
مکزیک نیز یکی دیگر از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان محسوب می شود که طی ۱۲ تا ۱۵ سال اخیر ۳.۲ میلیون بشکه نفت تولید کرده است. این کشور دارای سه نوع نفت خام است که برخی از میدانهای نفتی آن اخیرا کشف شده است. از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۷، مکزیک در حدود ۶۰٪ درصد از نفت خود را از میدان نفتی کانتارل تولید نموده‌است. این میدان نفتی عظیم، در خلیج مکزیک قرار دارد و دومین میدان نفتی جهان، از نظر میزان تولید نفت است. درآمدهای نفتی نقش مهمی در اقتصاد مکزیک بازی می کنند. 
 
۹- برزیل
میزان تولید: ۲.۸ میلیون بشکه در روز
 
تولید نفت برزیل طی ۱۰ سال گذشته افزایش داشته است. پتروبراس، شرکت نفت و گاز برزیلی در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که بزرگترین میدان نفتی را در لولا کشف کرده است. در سال ۲۰۱۵ نیز میدان نفتی ژوپیتر با تقریبا ۱۲.۸۶ میلیارد بشکه نفت کشف شد. در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت در پروژه‌های بازیابی و اکتشاف ذخایر این کشور فعالیت دارند.
 
۱۰- کویت
میزان تولید: ۲.۷۵ میلیون بشکه در روز
 
میدان‌های نفتی کویت یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی جهان به شمار می‌رود. همانطور که می دانید دینار کویت جزو با ارزشترین پولهای جهان است و ذخایر نفتی این کشور نیز نقش مهمی در اقتصاد آن بازی می کنند. کویت ۳ درصد از نفت جهان را تولید می کند. بر اساس گزارشها، این کشور در سال ۲۰۱۵ به میزان ۳۴.۱ میلیون دلار نفت به کشورهای جهان صادر کرده است .
 

کلیدواژه

نفت

طلای سیاه

بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت

رشد اقتصادی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها