نفت / شناسه خبر: 12197 / تاریخ انتشار : 1395/8/14 11:45
|
نفت امروز پشت پرده استعفای نعمت اللهی را فاش می‌کند

آیا واقعا یار دبستانی زنگنه به این آسانی‌ها می‌رود؟

خبرها حکایت از این داشت که مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تا کنون سه بار اقدام به استعفا کرده، اما هر بار وزیر نفت به دلایلی با این استعفاها موافقت نمی‌کرده است.

نفت امروز / خبر به سرعت منتشر شد. نعمت اللهی یار دیرینه زنگنه قصد جداشدن از وی را دارد. آنطور که خبرها حکایت داشت تا کنون مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت سه بار اقدام به استعفا کرده، اما وزیر نفت هر بار به دلایلی چون پذیرفته نشدن افرادی که به عنوان گزینه مدیریتی روابط عمومی معرفی می شدند و نهادهای نظارتی موافقت خودرا اعلام نمی کردند، با این استعفاها موافقت نمی کرده است.

 

اما واقعا چنین استدلالی تا چه اندازه نزدیک به واقعیت است و آیا اکبر نعمت الهی یار دیرینه ژنرال نفت به دلیل رسیدن به انتهای راه و شنیدن تلاش زنگنه برای انتخاب جایگزین برای خود اقدام به استعفا کرده تا پیش دستی کند و یا واقعا از کار با شیخ الوزراء خسته شده بود؟

بررسی چند پرده از اتفاق ها شاید خالی از لطف نباشد.
 
پرده اول: افزایش کینه توزی های نعمت اللهی در نفت و برخوردهای شخصی با اصحاب رسانه طی سال های گذشته همواره مورد نقد حتی رسانه های موافق این مدیرکل روابط عمومی قرار گرفته بود. آوازه برخوردهای شخصی این مدیرکل بارها و بارها در محافل مختلف به گوش زنگنه رسید. تا جاییکه برخی شایعات از پرونده های تخلف نعمت اللهی در رسانه ها پا گرفت. هر چند که این شایعات تا کنون مورد اثبات قرار نگرفته و در حد شایعه باقی‌مانده اما حدس و گمان ها در خصوص شخصی نگری نعمت اللهی به اصحاب رسانه و نه در جهت منافع وزارتخانه نفت همچنان به قوت خود باقی است. بنابراین عده ای معتقدند اختلاف نظرهای نعمت الهی و زنگنه از همین جا رقم خورده است.
 
پرده دوم: برگزاری نشست های مختلف و ادامه شخصی نگری در این مراسم ها آنچنان پا گرفت که گلایه مدیران زیر مجموعه زنگنه را به همراه داشت. نعمت اللهی که به اذعان کارشناسان خود را در حد معاونت های وزیر و یا شاید هم بیشتر قبول داشت این بار در مقابل این انتقادها کوتاه نیامد. به عنوان مثال آخرین جشنواره روابط عمومی ها نیز حکایت از این نکته داشت. گلایه برخی از روابط عمومی ها مبنی بر خروج اسم شرکت شان از لیست برترین ها به دلیل مخالفت و تقاضاهای غیرمنطقی نعمت اللهی از این دست بود که طی سه سال گذشته بارها و بارها به گوش زنگنه مشابه آن رسیده بود.
 
پرده سوم: شاید بد نباشد برای تایید ادعای نگارنده در پرده دوم به اظهارات زنگنه در این جشنواره که یک روز قبل از انتشار خبر برکناری نعمت اللهی برگزار شد نیز اشاره کنیم. گلایه هایی که رسانه ها از آن به عنوان عصبانیت وزیرنفت یاد کردند و البته بازتاب گسترده ای نیز داشت. نارضایتی زنگنه از نحوه مدیریت روابط عموی بالاخص در بخش رسانه ها از اظهارات وی در آنروز کاملا مشخص است.
 
پرده چهارم: به نظر می‌رسد افزایش اختلاف میان مدیران روابط عمومی زیرمجموعه نفت با نعمت اللهی و تماس های مکرر وی با مدیران بالادست آنان از جمله مواردی بود که گلایه زنگنه را به همراه داشته که چرا نعمت اللهی به جای ایجاد آرامش در این بخش بیشتر در حال آتش افروختن است.البته تمام این موارد مثال هایی دارد که مطمئنا تنها پرداختن به سرتیتر آنان کاملا موضوع را مشخص می‌کند و دیگر نیازی به شرح مثال های مختلف نیست.
 
پرده پنجم: پس از افزایش درگیری های نعمت اللهی با برخی از اصحاب رسانه و درعین حال فاصله وی از مدیران روابط عمومی نوبت به ایجاد ناراحتی بیشتر اصحاب رسانه و اما این‌بار در استان‌ها می رسد. سفر اخیر نعمت اللهی به استان بوشهر وبرخورد تند وی با اصحاب رسانه این منطقه در یک جلسه جنجال آفرین از جمله این موارد است که این خبر آتش زنگنه را بیشتر برمی‌افکند.
 
 البته در تمام این پنج پرده سعی شد تا از دردسرهای شخصی این مدیرکل برای وزارت نفت گذر شود. به عنوان مثال بحث سفر وی به مکه و سردرآوردن آن از کشوری دیگر و انتشار دروغ وی، دردسری دیگر برای زنگنه بود. اما به هرحال در این مطلب سعی می شود تنها به مشکلات عملکردی وی و نه نحوه زندگی شخصی و تصمیم های وی در این خصوص پرداخته شود.
 
اما بازگردیم به اتفاق های در جریان
 
نعمت اللهی پس از متوجه شدن از این موضوع که زنگنه به دنبال شخصی قابل صلاحیت برای مدیریت روابط عمومی وزارت نفت می‌گردد، اقدام به استعفا می‌کند!
 
اما شنیده ها حاکی از آن است که وی قبل از این اقدام با قرار گذاشتن با خبرنگاران حوزه انرژی که پیش از این حتی جواب تلفن های آنان را نمی داد و محکوم کردن زنگنه و تاکید بر آنکه تمام برخوردهای وی به دلیل فشارهای وزیرنفت بر روی او بوده، سعی بر همراهی این رسانه ها با خود را می‌کند. نمونه این ادعا را می توان در برخی از سایت های تخصصی نفت که آوازه اختلاف آنان با نعمت الهی کمی از جهانی شدن نداشت جستجو کرد.
 
به یکباره سایتی که کاملا با این مدیرکل روابط عمومی شمشیر را از رو بسته بود با یک قرار ملاقات چند روز قبل با نعمت اللهی شمشیر را غلاف می‌کند و از زنگنه به عنوان مقصر اصلی تمام مشکلات یاد می کند. دشمن خونی زنگنه می شود و از نعمت اللهی به عنوان یار دبستانی خود نقل می‌کند!
 
پس از آن نیز به یکباره ورق بر می گردد و کار به جایی میرسد که در انتشار خبر استعفای این مدیرکل به طور کاملا غیر مستقیم دفاع از وی را آغاز می کند و در عین حال، چوپ لای چرخ گذاشتن گزینه مطرح برای مدیرکلی را استارت می‌زند.
 
اما پیش بینی از آینده نه چندان دور
 
کسری نوری، گزینه جدید مدیرکل وزارت نفت روزهای سختی در پیش خواهد داشت. قطعا اختلاف زنگنه و نمعت الهی عمقی بیش از این حرف ها خواهد داشت و قطعا مدیرکل کار کشته وزارت نفت به این آسانی ها پا کنار نمی کشد، اگرچه امروز به حاشیه خواهد رفت اما حاشیه اش از متن قوی تر خواهد بود. بنابراین مدیرکل جدید برای تعامل با رسانه ها راهی دراز در پیش خواهد داشت.
 
البته نقطه قوت آنکه بسیاری از روابط عمومی های زیر مجموعه نفت به دلیل اختلاف های بسیار با نعمت اللهی سعی بر کمک به وی را خواهند داشت. اما آنکه این مدیرکل جدید باید به چه کسی اعتماد کند قطعا کار دشواری خواهد بود. درعین حال باید به این نکته توجه داشت که رسانه های همراه شده طی این روزها با نعمت الهی از همین امروز قبل از خوردن نام نوری به عنوان مدیرکل جدید، شمشیر را از رو بسته اند و سوابق وی را برای حضور در این کرسی کافی نمی دانند و پیش بینی می کنند وی در این سمت زیاد دوام نخواهد آورد.
 
گویی از پیش می دانند مهره ها چگونه چیده شده است!

کلیدواژه

نعمت اللهی

استعفا

بیژن زنگنه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها