نفت / شناسه خبر: 12126 / تاریخ انتشار : 1395/8/8 10:03
|
توسط تولیدکنندگان داخلی;

ساخت قطعه کلیدی گوی شناور

یک شرکت ایرانی ساخت و آزمایش قطعه پیچیده و حساس Product Swivel مربوط به گوی شناور را با موفقیت به پایان رساند.

نفت امروز /  گوی شناور (SPM) تجهیزاتی است که برای انتقال و بارگیری فرآورده‌های نفتی به نفتکش‎ها استفاده می‌شود. طراحی و ساخت این قطعه که در اختیار تعداد محدودی از شرکت‌های دنیا قرار دارد جزو موارد تحریمی اصلی صنعت نفت ایران قرار داشت، براین اساس شرکت تاسیسات دریایی، بومی سازی ساخت این تجهیز را در دستور کار قرار داد. 

 
براساس گزارش شرکت تاسیسات دریایی، تحریم‌ها علیه ایران سبب شد سازنده خارجی گوی شناور کالای Swivel Product را که یکی از قطعه‌های مهم گوی شناور است، تحویل ندهد و این موضوع زیان قابل توجهی را برای ساخت گوی شناور به عنوان گلوگاه صادرات میعانات گازی به همراه داشت.
 
براین اساس، ساخت داخل گوی شناور در مذاکرات قابل توجهی و با مهندسی معکوس در شرکت تاسیسات دریایی، بررسی شد و سرانجام با هماهنگی مدیریت پروژه و بخش‌های بازرگانی، مهندسی، ساخت و کنترل کیفیت این شرکت؛ پس از بررسی صلاحیت سازندگان داخلی و برگزاری مناقصه، کار طراحی و ساخت آن آغاز شد.
 
در زمان طراحی و ساخت این پکیج، جلسه‎های متعددی با حضور واحدهای مهندسی، کنترل کیفیت و تیم ساخت پروژه تشکیل شد که با نظارت مستمر مطابق (ITP  (Inspection and Test Plan مراحل ساخت تکمیل شد. 
 
موفقیت در ساخت این تجهیز تا جایی ادامه یافته است که سرانجام نخستین Swivel Product ساخته شده در کشور با حضور کارفرما و بازرس شخص ثالث؛ مراحل آزمایش‎های هیدرواستاتیک و چرخش را براساس رویه‌های استاندارد بین‌المللی با موفقیت سپری کرده است.
 
ساخت داخل گوی شناور (SPM) و یکی از تجهیزات کلیدی آن موسوم به Product Swivel  همچنین نصب و راه‌اندازی بسته کامل SPM شامل زیرسطحی و بخش شناور و اتصالات (floating hoses and Riser) مربوطه از فناورهایی جدیدی است که بومی شده است. 
 
شرکت تاسیسات دریایی اعلام کرده است که ساخت داخل گوی شناور و تجهیزات کلیدی آن از سوی شرکت‌های ایرانی تنها برای اعتماد این شرکت به شرکت‌های ایرانی انجام شده است. 
 
یکی از مهمترین ویژگی‌های پایانه‎های شناور را که گوی شناور یکی از مهمترین آنها را تشکیل می‌دهد را می‌توان برپایی سریع با هزینه تمام شده کمتر نسبت به دیگر روش‌های بارگیری دانست. ضمن این‌که زمان پهلوگیری شناور نسبت به روش‌های دیگر بسیار کمتر است.
 
این چند ویژگی مهم سبب شده است کشورهای صادرکننده نفت و گاز منطقه خلیج فارس با بهره‌گیری از این قطعه،‌ ظرفیت صادرات و بارگیری خود را افزایش دهند.
 
در ایران نیز گوی‌های شناور نو تنها در پارس جنوبی فازهای ١، ٦-٧-٨ و ١٢ نصب شده است که از این طریق ظرفیت صادرات میعانات گازی از کل میدان‎های بیست و چهار گانه پارس جنوبی به ١٥ هزار مترمکعب در ساعت رسیده است و با نصب و راه‌اندازی SPM فاز ١٩، این رقم به ٢٢ هزار مترمکعب در ساعت (٣,٢ میلیون بشکه در روز) خواهد رسید.
 
در همین راستا؛ شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از طریق یکی از شرکت های زیر مجموعه خود بنا بر ماموریت تامین نیازمندی‌های کشور در بخش فراساحل، ساخت این تجهیزات راهبردی را رسالت خود قرار داده و دانش  و توانمندی خود را در این زمینه ارتقا داده است.

کلیدواژه

گوی شناور

شرکت ایرانی

بومی سازی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها