پتروشیمی / شناسه خبر: 12068 / تاریخ انتشار : 1395/8/2 11:02
|
مدیرعامل پتروشیمی مروارید در گفت وگو با "نفت امروز"

دولت باید نگاه خود به صنعت پتروشیمی را تغییر دهد

می‌گوید مشکلات صنعت پتروشیمی بسیار است و باید هر چه زودتر در جهت بهبود وضعیت فکری کرد. از ظرفیت خالی این صنعت نگران است و فرمول محاسبه قیمت خوراک را به چالش می‌کشد.

نفت امروز / تابستان سال 93 مسوولیت مدیریت پتروشیمی مروارید را برعهده گرفت. آنطور که جوکار معتقد است نگاه متفاوت وی از بیرون به مجتمع پتروشمیی مروارید مزیت مدیریتی وی بوده است. نیروی بومی بوشهر محسوب نمی‌شود هر چند که در نشست اخیری که با اصحاب رسانه بوشهر داشته تاکید کرده فردی که مدت‌هاست عمر خود را بر توسعه یک منطقه گذاشته دیگر غیر بومی محسوب نمی‌شود. خود را نیروی بومی بوشهر می‌داند و البته عملکرد وی طی این مدت در مجتمع پتروشیمی مروارید نیز گویای این نکته است که "مروارید" خانه اوست.

جوکار در گفت وگویی کوتاه با نفت امروز از مشکلات این روزهای صنعت پتروشیمی می گوید که قطعا رفع آنان می‌تواند به توسعه این صنعت کم بسزایی باشد. اما یک نکته در اظهارات وی کاملا مشهود است" حال این روزهای صنعت پتروشیمی خوب نیست!"
 
آقای جوکار اگر بخواهید مشکلات فعلی صنعت پتروشیمی را مطرح کنید مهمترین آنها چیست؟
فکر میکنم در اولین قدم باید قیمت خوراک را اصلاح کرد. انتظار نداریم که قیمت خوراک ما همانند عربستان شود اما حداقل مشابه کشورهایی چون چین و کره جنوبی در نظر گرفته شود تا قدرت رقابت ما را هم حفظ کند.
وقتی دولت تلاش دارد تا درمورد قیمت خوراک کار کارشناسی صورت دهد حداقل قیمت های مشابه در کشورهای دیگر را مدنظر قرار دهد تا در اینصورت روند توسعه این صنعت متوقف نشود.
نمی توان با توجه به یک نقطه تعیین قیمت خوراک کرد. اگر دولت تنها به سود ناشی از قیمت خوراک بنگرد قطعا نمیتواند فواید دیگر پایین بودن قیمت خوراک برای صنایع پتروشیمی را ببیند اما اگر نگاه همه جانبه صورت بگیرد قطعا برای دولت به صرفه تر از که خوراک را با قیمت پایین تر عرضه کند تا این صنعت توسعه بیشتری پیدا کند.
 
نظرشما نسبت به فرمی که در جهت قیمت گذاری به تازگی ارائه شده به مجتمع های پتروشیمی چیست؟
بر روی فرمی که الان برای خوراک ارائه شده اعتراض کارشناسی داریم. اینکه باید فرمولی باشد قبول داریم. همه صنایع کشور فرمول و چارچوب بندی مشخص راقبول دارند ولی اجزایی که برای این فرمول گذاشته شده اجزای مرتبط با این صنعت نیست. در همه دنیا خوراک و گاز اتان و متان براساس ارزش حرارتی است . براساس آمارهای خود وزارت نفت کمتر از 7 درصد گاز اتان و متان در پتروشیمی مصرف و مابقی آن صرف مصارف دیگر می‌شود. اما باید دقت داشت که همین رقم چه ارزش آفرینی در صنعت پتروشیمی می‌کند. واقعا اگر ارز پتروشیمی در شرایط تحریم نبود کشور نمی توانست روی پا بایستد.
تمام واردات کشورچون اقلام اساسی از طریق ارزهای پتروشیمی صورت می گرفت. بنابراین الان روی فرمولی که بستن مزیت آفرینی را کم می کند و حتی در برخی موارد کاملا از بین می برد باید دقت نظر بیشتری صورت بگیرد. 
مجتمع های پتروشیمی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر و اشتغالزایی در بخش مالیات نیز به درآمد زایی دولت کمک می کنند. به عنوان مثال با وجود آنکه در منطقه ویژه واقع شدیم و از خیلی از مالیات ها معاف هستیم ولی با این وجود مجتمع ما سال گذشته در قالب مالیات حقوق، ارزش افزوده و ... نزدیک به 30 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد.
 
فرمول جدید می‌تواند روی کاهش سرمایه گذاری در این صنعت نقش داشته باشد؟
دقیقا دراینصورت نگاه هابه این صنعت کاملا تغییر خواهد کرد. چرا که این صنعت ماهیت  ریسک پذیری بالایی دارد.
به عنوان مثال یک حادثه کوچک در مجتمع پتروشیمی  بوعلی سینا اتفاقی حدود 100 میلیون دلارهزینه در برداشت.  درصورتیکه اگر همین پول را در بانک بگذارید با بهره 18 درصد قطعا صرف آن بیشتر خواهد بود . قطعا اگر سود فروش 27 تا 28 درصد نباشد نمی توان انتظار داشت کسی در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری کند. چرا که سرمایه گذاری ریسک پذیر محسوب می‌شود. بنابراین باید قیمت خوراک منطقی تعیین گردد. در حال حاضر متوسط قیمت اتان ارزش حرارتی در کل دنیا چیزی حدود 150 تا 160 دلار است در حالیکه ما الان 240 دلار عرضه می کنیم.
 
آقای جوکار در حال حاضر با چند درصد ظرفیت خالی فعال هستید؟
ما در حال حاضر با 40 درصد ظرفیت کار می‌کنیم. امسال مقداری وضعیت بهتر شده که البته پایدار هم نیست با ظرفیت 60 درصد مشغول به کار هستیم. این صنعت در زنجیره اش برای کشور منافعی بیشتر از قیمت خوراک ایجاد می‌کند بنابراین باید به فکر راهکارهایی برای توسعه بیشتر آن باشیم. فکر میکنم باید نسبت به این صنعت نگاهمان را کمی مثبت تر کنیم.
اینکه معلم ها الان سرمایه خود را در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری کرده اند و نه صنعت دیگری این امر نشان‌دهنده آن است که این صنعت جذابیت دارد. اما اگر روال فعلی طی شود و سود دهی ما پایین بیاید قطعا مزیت نسبی ما هم از بین می رود و پول‌ها به سمت دیگر سرازیر می‌شود.

کلیدواژه

پتروشیمی مروارید

دولت

صنعت پتروشیمی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها