گاز / شناسه خبر: 12022 / تاریخ انتشار : 1395/7/27 10:43
|
نفت امروز از ظهور مردان گازی جنوب گزارش می دهد

نبض اقتصاد گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی می‌زند

۱۸ سال پیش درست در همین روزها نبض اقتصاد گاز کشور به صدا درآمد. تاسیس شرکتی که علاوه بر تامین ۶۲درصد نیاز گاز کشور نقش اساسی را در صادرات میعانات گازی ایفا میکند در همین روزها اتفاق افتاده است.

نفت امروز / اگر مناطق نفت خیز جنوب را بتوان نبض اساسی نفت کشور و مهره اصلی این صنعت نامید باید مجتمع گاز پارس جنوبی را نیز در صنعت گاز به عنوان شاهرگ اساسی این صنعت دانست.


طی سالهای گذشته نقش گاز در صنعت داخل کشور بیش از نفت پررنگ بوده تا جاییکه آمارها حکایت از سهم بیش از ۷۰ درصدی گاز در سبد انرژی کشور دارد.


البته افزایش سهم گاز در سبد انرژی کشور به اذعان بسیاری از کارشناسان در گرو فعالیت های مجتمع گاز پارس جنوبی است. درهمین راستا ۲۸ مهرماه سال ۱۳۷۷ با جدی شدن فعالیت های در پارس جنوبی مجتمع گاز با عنوان همین میدان تاسیس شد تا مدیریت محصولات و پالایشگاه های فعال در عسلویه را برعهده بگیرد.


در حال حاضر مجتمع گاز پارس جنوبی عهده دار مسئولیت بهره بردارى از تاسیسات خشکى فاز هاى چند گانه میدان گازى پارس جنوبى است تا جاییکه اکنون مدیریت پالایشگاه اول تا ششم و در نهایت پالایشگاه نهم پارس جنوبی ("پالایشگاه اول در فاز ۱  "، "پالایشگاه دوم در فاز ۲و۳"،" پالایشگاه سوم در فاز ۴و۵"،" پالایشگاه چهارم در فاز ۶،۷و۸"، "پالایشگاه پنجم در فاز ۹و۱۰"، "پالایشگاه ششم در فاز ۱۵و۱۶" و در نهایت پالایشگاه نهم در فاز۱۲ پارس جنوبی)برعهده این مجتمع است.


این مجتمع در چشم انداز ۱۴۰۴ ایران نقش اساسی را ایفاء می‌کند چراکه آنطور که پیش بینی گردیده است ارزش آفرینی حداکثری از منابع گازی منطقه از طریق پالایش پایدار گاز طبیعی و تولید محصولات جانبی همراه با توسعه خدمات فنی دانش محور از جمله اهدافی است که این مجتمع در جهت تحقق چشم انداز ۲۰ ساله ایران باید پیگیری کند.


البته نقش این مجتمع در زمستان ها و تامین گاز مصرفی کشور بسیار حیاتی است. گازی که تجریه قطع شدن آن حداقل در زمستان ۱۳۸۶ خاطرات ناخوشایندی را بالاخص در مناطق شمال و شمال غربی کشور رقم زد. هرچند که در آن سال کمبود گاز به جهت قطع یکباره و بدون اطلاع صادرات گاز ترکمنستان به ایران صورت گرفت اما تجربه ای ناخوشایندی بود برای نشان دادن نقش آفرینی حساس صنعت گاز و تاثیر آن در زندگی روزمره مردم.


البته طی سالهای گذشته زمستان های ایران بدون نگرانی پشت سر گذاشته شده است وشاید دلیل این امر را باید در به تولید رسیدن فازهای مختلف پارس جنوبی وافزایش ظرفیت تولید کشور در این بخش جستجو کرد.


مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی نیز اخیرا با بیان این که این مجتمع گازی برای تامین گاز در زمستان امسال آمادگی کامل دارد،تاکید کرده است پایداری فرآورش گاز طی زمستان امسال، با اجرای موفقیت آمیز عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های مجتمع افزایش یافته و متخصصان این شرکت برای آسایش و رفاه مردم کشور با تمام تلاش به فعالیت ادامه خواهند داد.


هرچند که این مجتمع در بخش داخلی وتامین نیاز گازی کشور نقش اساسی ایفا می‌کند اما نمی‌توان به راحتی از کنار ارزآوری و توانمندی صادراتی آن نیز گذشت. مجتمع پارس جنوبی طی سالهای گذشته در بخش صادرات میعانات گازی بسیار موفق عمل کرده است تا جاییکه به گفته مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، این مجتمع از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه بیش از ٧٦ میلیون بشکه میعانات گازی را به بازارهای جهانی صادر کرده است.

براساس اظهارات مسعود حسنی، این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال ٢٥ درصد رشد داشته است.

 

آمارهای ارائه شده از سوی مدیرعامل این مجتمع نشان می‌دهد در ۶ ماه نخست امسال، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن گاز مایع از مجتمع گاز پارس جنوبی به کشورهای مختلف صادر شده است.  این مقدار نسبت به سال گذشته ٦ درصد افزایش داشته که ثمره آن ارزآوری بیشتر برای کشور، پیوستگی تولید محصولات با کیفیت در این مجتمع و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی بوده است.


مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان این که کارنامه‌ درخشان مجتمع سبب توسعه منطقه‌ای، فرهنگ صنعتی و کارآفرینی در کشور شده است، اعلام کرد: این مجتمع هم اکنون تامین کننده‌‌ حدود ٦٢ درصد از گاز کشور بوده و این دستاورد بزرگ با تلاش نیروهای متخصص و جوان محقق شده است.


به نظرمی‌رسد مجتمع گاز پارس جنوبی در آستانه ۱۹ سالگی خود  افزون بر تامین نیاز بخش‌های مختلف داخل کشور به یکی از بزرگترین شرکت های گازی ارزآور برای کشور بدل شده استو باید منتظر بود تا در آینده ای نزدیک از مردان جنوب در بخش گاز نیز یاد کرد و قدرت صنعت گاز کشور را به رخ همگان کشید.

کلیدواژه

پارس جنوبی

مجتمع گاز پارس جنوبی

گاز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها